Poslední aktualizace: 9.2.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > (Gemini, Gem), zimní zvířetníkové souhvězdí Blíženci

(Gemini, Gem), zimní zvířetníkové souhvězdí Blíženci

Blíženci, jasné souhvězdí zvířetníku a zimní oblohy

19.7.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Blíženci je určitě známo všem. Toto zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy leží na obloze mezi souhvězdími Raka a Povozníka, společnost mu dělají nenápadný Rys a naopak výrazný Malý pes. K souhvězdí Blíženců nás nejlépe navede spojnice protažená levou horní hvězdou (Megrez) a pravou dolní hvězdou (Merak) obrazce Velkého vozu.

Blíženci byli podle řeckých pověstí nevlastními bratry. Kastor, syn spartského krále Tyndarea a Lédy a Polydeukes, syn Dia a Lédy. Jejich sestrou byla krásná Helena, kvůli které vypukla trójská válka. Oba bratři se zúčastnili plavby za zlatým rounem do Kolchidy a dalších výprav.

Tito slavní dórští hrdinové vynikali silou a odvahou a po Héraklovi byli nejslavnějšími antickými reky. Když na jedné ze svých výprav, kradení býků, Kastora zabili, zvolil si nesmrtelný Polydeukes možnost žít jeden den na Olympu mezi bohy a druhý den v temné Hádově říši se svým mrtvým bratrem. Dodnes je souhvězdí Blíženců znakem nezměrné bratrské lásky.

Čtěte také: Velký pes, nápadné souhvězdí jižní oblohy

Souhvězdí Blíženci v našich geografických šířkách kulminuje po půlnoci počátkem kalendářního roku ve výšce asi 65° nad jižním obzorem. Toto jasné souhvězdí zaujímá na obloze plochu 0,157 sr, což je 514 čtverečních stupňů. To řadí Blížence na pomyslnou 30. příčku mezi 88 souhvězdími, na které je rozparcelována naše obloha.

Souhvězdí Blíženci se nesmazatelně zapsalo i do historie objevování naší Sluneční soustavy. V roce 1781 v něm totiž W. Herschel objevil planetu Uran, kterou do té doby hvězdáři neznali. Zmínku si zasluhuje i meteorický roj Geminidy, jehož radiant leží právě v tomto souhvězdí. Jeho maximum připadá na 13. prosince.

Souhvězdí Blíženci má značně členité hranice. Na obloze sousedí se sedmi souhvězdími, kterými jsou Býk, Orion, Jednorožec, Malý pes, Rak, Rys a Vozka.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Blíženci

V Blížencích se nachází 70 hvězd zdánlivé jasnosti do 6m, ale jen tři hvězdy jsou jasnější než 3m. Nejjasnější hvězdou souhvězdí Blíženci je hvězda Pollux (Beta Gem). Tento oranžový obr spektrální třídy K0III dosahuje zdánlivé jasnosti 1,14m a od Země je vzdálen 36 světelných let. Více se o něm dozvíte v dalším článku.

Druhou nejjasnější hvězdou Blíženců je vícenásobná hvězda Kastor (Alfa Gem). Ze vzdálenosti 45 světelných let se jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 1,58m. Hlavní složka tohoto vícenásobného systému je bílá hvězda spektrální třídy A1V. Hvězda Alhena (také Almeisan, Gama Gem) je bílý podobr spektrální třídy A1IV nacházející se ve vzdálenosti asi 105 ly. Na naší obloze se jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 1,93m.

Hvězda Wasat (Delta Gem) je dvojhvězda zdánlivé jasnosti 3,50m. Hlavní složka je spektrálního typu F0IV a vedlejší K6. Dvojhvězda je od Země vzdálena 55 světelných let. Mebsuta (Epsilon Gem) je také dvojhvězdou. Žlutý nadobr spektrální třídy G8Ib se nám ze vzdálenosti 362 světelných let jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 3,18m. Průvodce spektrální třídy K2 je od hlavní složky vzdálen 112 ly a dosahuje 9,0m.

Hvězda Mekbuda (Dzéta Gem) je cefeida měnící sou jasnost od 3,7m po 4,1m v periodě 10,15 dne. Mekbuda tak patří mezi nejjasnější cefeidy naší oblohy. Od nás je vzdálena 815 světelných let. Posledními jasnějšími hvězdami tvořícími obrazec Blíženců jsou hvězdy Tejat Prior (Eta Gem), Propus (Iota Gem) a Tejat Posterior (Mí Gem). Dosahují zdánlivých jasností 3,1m, 3,89m a 3,19m a od Země jsou vzdáleny 251 ly, 105 ly a 155 ly.

Mapa souhvězdí Blíženci

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Blíženců na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v Blížencích

V souhvězdí Blíženci se nachází 67 objektů NGC katalogu. Zvláštní zmínku si bezesporu zaslouží otevřená hvězdokupa M 35 (NGC 2168), která patří k nejkrásnějším a nejjasnějším otevřeným hvězdokupám naší oblohy. Jeví se jako skvrnka zdánlivé jasnosti 5,3m a průměru 40´, takže lze spatřit i pouhým okem. Hvězdokupa M 35 obsahující na 120 hvězd je od nás vzdálena asi 2 770 ly.

Další otevřená hvězdokupa NGC 2158 se s M 35 (NGC 2168) měřit nemůže, neboť dosahuje zdánlivé jasnosti pouhých 12,5m a obsahuje jen okolo 40 hvězd. Pozorovatelé oblohy zajisté dobře znají planetární mlhovinu Eskymák (NGC 2392) zdánlivé jasnosti 8,3m a průměru 47´´ × 43´´, která je od nás vzdálena asi 3 830 světelných let.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…