Poslední aktualizace: 30.10.2023 , svátek má
Treking > Vesmír > Souhvězdí Hada (Serpens, Ser) aneb Serpens Caput a Serpens Cauda

Souhvězdí Hada (Serpens, Ser) aneb Serpens Caput a Serpens Cauda

Rovníkové souhvězdí, Messierovy objekty v souhvězdí Hada

20.8.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Had (Serpens, Ser) je rovníkové souhvězdí, které v letních měsících vystupuje v našich zeměpisných šířkách celé nad obzor. Souhvězdí Had (Hlava Hada) kulminuje o půlnoci v polovině května asi 55° nad jižním obzorem a Ocas Hada počátkem července asi 40° nad jižním obzorem.

Souhvězdí Had je tvořena dvěma oddělenými částmi - Hlavou Hada (Serpens Caput) a Ocasem Hada (Serpens Cauda) mezi kterými leží souhvězdí Hadonoš. Jasné hvězdy Serpens Caput nalezneme pod Severní korunou.

Had představoval podle řecké mytologie pomocníka lékaře Asklepia, kterému pomáhal hledat a sbírat léčivé byliny. Had je nedělitelnou součástí obrazce Hadonoše, jenž je zobrazován jako stařec s palicí, po které se vine had. Symbol hada omotaného okolo tyče dodnes používají lékaři jako svůj stavovský znak.

Čtěte také: Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup

Souhvězdí Hada zaujímá na obloze plochu 0,194 sr, což je asi 637 čtverečních stupňů. To činí Hada 23. největším souhvězdím oblohy. Hranice souhvězdí, které sousedí s devíti souhvězdími (Hadonoš, Střelec, Štít, Severní koruna, Pastýř, Panna, Váhy, Herkules a Orel) je značně komplikovaná.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Had

V souhvězdí Hada nalezneme na 60 hvězd jasnějších než 6m, avšak pouze jednu hvězdu jasnější než 3m. Tou je hvězda Unukalhai (Alfa Ser) zvaná také Cor Serpentis. Je to oranžový obr spektrální třídy K2III zdánlivé jasnosti 2,75m, kterého vidíme ze vzdálenosti asi 71 světelných let.

Hvězda Beta Serpentis dosahuje zdánlivé jasnosti jen 3,64m vzdálená od Země asi 96 světelných let. Jedná se o dvojhvězdu, jejíž složky jsou od sebe vzdálené 32´´ a které společně putují kosmických prostorem. Hlavní složka je bílá hvězda spektrální třídy A3V a vedlejší složka jasnosti 9,2m je rovněž dvojhvězdou se složkami vzdálenými od sebe asi 6´´.

Hvězda Gama Serpentis je žlutobílá hvězda spektrální třídy F6V a zdánlivé jasnosti 3,86m. Od nás je vzdálena 47 světelných let. Hvězda Delta1,2 Serpentis je další pěknou dvojhvězdou souhvězdí Had. Ze vzdálenosti 217 světelných let se nám jeví jako hvězdička zdánlivé jasnosti 3,85m. Její složky vzdálené od sebe asi 3,9´´ mají zdánlivou jasnost 4,23m a 5,16m.

Hvězda Alya (Theta1,2 Ser) je další krásnou dvojhvězdou v Hadovi. Její dvě složky hlavní posloupnosti zdánlivých jasností 4,50m a 5,37m shodné spektrální třídy A5V se nám ze vzdálenosti 125 světelných let jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 4,10m.

Zmínit musíme i hvězdu R Serpentis. Tato dlouhoperiodická proměnná hvězda měnící jasnost v periodě 357 dní je v maximu viditelná okem, avšak v minimu mizí i z dosahu malých astronomických dalekohledů, neboť její jasnost klesá na pouhých 14m.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Hada

Přestože do okrajových částí souhvězdí Hada zasahuje Mléčná dráha, mnoho objektů NGC katalogu tady nenalezneme. Přesto dva z nich se dostaly i do Messierova katalogu. Jsou to jasná kulová hvězdokupa M 5 (NGC 5904) průměru 26´ a jasnosti 5,8m obsahující na 60 000 hvězd. Od Země je vzdálena asi 21 800 ly.

Druhým objektem Messierova katalogu je Orlí mlhovina (M 16, NGC 6611). Jedná se o rozptýlenou otevřenou hvězdokupu zdánlivé jasnosti 6,4m obklopená plynnou mlhovinou. Od nás je vzdálena asi 9 500 ly a její zdánlivý průměr činí 25´. Ten skutečný pak asi 69 ly. Další řídkou otevřenou hvězdokupou je objekt IC 4756 zdánlivé jasnosti 5,6m a průměru 70´. Tato hvězdokupa je od nás vzdálena asi 1 630 ly.

Mapy souhvězdí Had

Hlava Hada

Ocas Hada

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Hada na větší mapě.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Pulčínské skály Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata Borišov Vosecká bouda Tribeč Tematín Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Kasiopeja Vartovna Strahlhorn Malé Karpaty Cirrus Otakárek fenyklový Měsíc Pohorky Helfštýn
Hory Kakanui Mountains, dvoudenní trek na Novém Zélandu
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)