Poslední aktualizace: 15.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Slabší souhvězdí Tukan (Tucana, Tuc) září na jižní hvězdné obloze

Slabší souhvězdí Tukan (Tucana, Tuc) září na jižní hvězdné obloze

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Tukan (Tucana) a objekty vzdáleného vesmíru

20.9.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Tukan (Tucana, Tuc) sice nepatří k příliš jasným souhvězdím, avšak díky Malému Magellanobu oblaku jej na jižní obloze dokáže nalézt každý. Vytváří nápadný víceúhelník na pozadí bez jasnějších hvězd mezi Magellanovým mrakem a Jeřábem.

Toto souhvězdí na oblohu zavedl J. Bayer v roce 1603 ve svém díle Uranometria, pravděpodobně však využil mnohem starších údajů od portugalských mořeplavců. Souhvězdí Tukan v našich zeměpisných šířkách nevychází nad obzor. Nachází se příliš blízko jižnímu hvězdnému pólu.

Čtěte také: Souhvězdí Fénix, u nás neviditelné souhvězdí

Tukan na obloze zaujímá výseč 0,090 sr, což je asi 295 čtverečních stupňů. To dělá z Tukana 48. souhvězdí na pomyslném žebříčku rozloh 88 souhvězdí, mezi která je naše obloha rozparcelována. Sousedí s celkem šesti souhvězdími. Jsou to Oktant, Malý vodní had, Eridanus, Fénix, Jeřáb a Indián.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Tukana

V souhvězdí Tukana napočítáme asi 25 hvězd jasnějších 6m a jednu hvězdu jasnější 3m. Tou je Alfa Tucanae, spektroskopická dvojhvězda zdánlivé jasnosti 2,91m. Hlavní složka je oranžový obr spektrální třídy K3III nacházející se od nás asi 172 světelných let.

Hvězda Beta Tucanae je složitá soustava několika gravitačně vázaných hvězd. Ta se nám ze vzdálenosti 109 světelných let jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 3,75m. Hvězda Gama Tucanae je žlutobílý obr spektrální třídy F0III a zdánlivé jasnosti 4,10m, který je od Země vzdálen asi 93 světelných let.

Mapa souhvězdí Tukan

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Tukana na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Tukana

V souhvězdí Tukana nalezneme celkem 61 objektů NGC katalogu i řadu dalších extragalaktických objektů. Z nich jsou hned dva opravdu mimořádné. Asi na prvním místě si zmínit zaslouží Malý Magellanův mrak, jedna z nejbližších satelitních galaxií naší Galaxie.

Malý Magellanův mrak je nepravidelná galaxie s náznakem spirálních ramen. Na obloze zaujímá plochu o průměru 3°, což odpovídá asi šesti průměrům Měsíce v úplňku. Zdánlivá jasnost této galaxie nacházející se ve vzdálenosti 196 000 ly činí asi 2,8m. Skutečný průměr dosahuje asi 13 000 ly a hmotnost okolo 1,5 miliardy MS (hmotností Slunce).

Dalším mimořádným objektem v souhvězdí Tukana je kulová hvězdokupa 47 Tuc (NGC 104) zdánlivé jasnosti asi 3,0m a průměru 47´. Skutečný průměr NGC 104 je asi 209 ly a vzdálenost od Země 15 300 ly. Kulová hvězdokupa 47 Tuc má výraznou středovou koncentraci a spolu s kulovou hvězdokupou Omega Centauri v souhvězdí Kentaura je nejjasnější kulovou hvězdokupou pozemské hvězdné oblohy.

Další z kulových hvězdokup souhvězdí Tukana NGC 362 se sice s 47 Tuc (M 104) měřit nemůže, ale se svou zdánlivou jasností 6,5m a průměrem 13´ patří k jasným kulovým hvězdokupám a vděčným objektům pro astrofotografii amatérskými prostředky. Kulová hvězdokupa NGC 362 s fyzickým průměrem okolo 99 ly je od Země vzdálena asi 26 000 ly.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Střelec, zvířetníkové souhvězdí plné zářících mlhovin a hvězdokup
+ Souhvězdí Malý pes, věrný průvodce Velkého psa
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Hory Považský Inovec tropický, přechod malebného pohoří na Slovensku
Hory Výstup na Plačlivô: Oravsko-kysucký Karpattrek (1) aneb přes Roháče na Kubínskou holi a…
Hory Beskydy, Javorníky, Bílé Karpaty: Trek podél česko - slovenské hranice
Hory Harmanecká jeskyně, veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
Vartovka Malá Fatra, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Pieniny Martinova bouda Rýchorská bouda Poľana Tematín Macocha Pajštún Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Oravské Beskydy Cirrus Otakárek ovocný Slunce Karimatky Helfštýn
1. Jeskyně Dobšinská ledová jeskyně (ľadová jaskyňa)