Poslední aktualizace: 7.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Jasné a velké souhvězdí Andromeda (Andromeda, And) na podzimní obloze

Jasné a velké souhvězdí Andromeda (Andromeda, And) na podzimní obloze

Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy, nejjasnější hvězdy v Andromedě

13.7.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Andromeda (Andromeda, And) spolu se souhvězdím Pegas vytváří obrazec silně připomínající Velký vůz, obrazec v souhvězdí Velké medvědice. Andromeda byla dcerou etiopského krále Cefea a jeho manželky Kasiopey, jenž měla svým životem vykoupit svou vlast od mořské obludy Ketose. Tu na její zemi seslal Poseidon za urážku svých dcer Kasiopejou. Ta tvrdila, že je krásnější než všechny Néreidy (vodní nymfy) dohromady.

Její osud, čekajíc přikovaná ke skále, by se málem naplnil, kdyby ji nepřispěchal na pomoc slavný antický hrdina Perseus, který mořskou obludu zabil a jako odměnu si žádal Andromedu za manželku. S tou pak žil šťastně až do smrti. Po její smrti se bohové rozhodli umístit Andromedu na oblohu, kde setrvává dodnes po boku svého manžela i rodičů.

Čtěte také: Perseus, král podzimní hvězdné oblohy

Souhvězdí Andromeda zaujímá na obloze plochu 0,22 sr, tedy asi 722 čtverečních stupňů. To dělá z Andromedy 19. plošně největší souhvězdí naší oblohy. Andromeda v našich geografických šířkách kulminuje o půlnoci na konci října ve výšce asi 75° nad jižním obzorem. Toto souhvězdí má velice členité hranice. Sousedí s šesti souhvězdími. Jsou to Trojúhelník, Ryby, Pegas, Ještěrka, Kasiopeja a Perseus.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Andromeda

V Andromedě se nachází 100 hvězd jasnějších než 6m a tři hvězdy jasnější 3m. Nejjasnější hvězdou souhvězdí Andromeda je hvězda Sirrah (Alpheratz). Tento bílý obr spektrální třídy B8pIII má zdánlivou jasnost 2,15m a je od Země vzdálen asi 136 světelných let. Dvojkou souhvězdí Andromeda je hvězda Mirach, která je od nás vzdálena 76 ly. Zdánlivá jasnost tohoto rudého obra spektrální třídy M0III je 2,37m.

Následuje hvězda Alamak (Gama1,2 And), dvojhvězda zdánlivé jasnosti 2,21m, jejíž složky jsou od sebe vzdáleny 10´´. Jasnější složka spektrální třídy K3II má jasnost 2,28m a méně jasná složka spektrální třídy A0 má 5,08m. Tato bílá hvězda je sama o sobě dvojhvězdou. Její složky obíhají kolem společného těžiště ve vzdálenosti 60 AU jednou za 61 let.

Poslední pojmenovanou hvězdou souhvězdí je Adhil, oranžová hvězda spektrální třídy K0 a zdánlivé jasnosti 4,99m. Od Země je vzdálena asi 163 ly. V její blízkosti leží radiant meteorického roje Andromedid.

Mapa souhvězdí Andromeda

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Andromeda na větší mapě.

Galaxie a mlhoviny v Andromedě

V případě souhvězdí Andromeda však výčtem nejjasnějších hvězd v žádném případě skončit nemůžeme. V tomto souhvězdí se totiž nachází poměrně jasný světélkující oblak, který již okolo roku 980 pojmenoval Malým oblakem perský astronom Al Sufi. Jde o velikou a naši Galaxii velice blízkou galaxii M 31 (NGC 224). Průměr tohoto obřího hvězdného ostrova je asi 130 000 světelných let a na snímcích z velkých astronomických dalekohledů krásně vynikne jeho spirálová struktura.

A aby toho nebylo málo má tato galaxie ještě dva poměrně velké průvodce - galaxie M 32 a NGC 205, které galaxii v Andromedě obíhají podobně jako z jižní oblohy známé Magellanovy mraky naší Galaxii. Vzdálenost této galaxie od nás je asi 2,3 miliónů světelných let, čímž se galaxie M 31 stává nejvzdálenějším vesmírným objektem viditelným neozbrojeným lidským okem!

V Andromedě se nachází celkem 154 objektů NGC katalogu. Proto není divu, že galaxií M 31 a jejími souputníky výčet zdaleka nekončí. Dalším zajímavým objektem Andromedy je spirální galaxie NGC 891, která dosahuje zdánlivé jasnosti pouhých 10,8m.

Vynechat nesmíme ani planetární mlhovinu NGC 7662 zdánlivé jasnosti 8,9m. Prstenec plynu této mlhoviny je k záření buzen horkou hvězdou s povrchovou teplotou asi 80 000 K. Jako poslední NGC objekt si uvedeme otevřenou hvězdokupu NGC 752 nacházející se asi 5° od hvězdy Alamak.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Velká mlhovina v Andromedě (M 31), nejvzdálenější objekt ve vesmíru viditelný pouhým okem
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Letní hvězdná obloha, procházky hvězdnou oblohou
+ Podzimní hvězdná obloha

Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Pluto Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Polární záře Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Karlštejn Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…