Poslední aktualizace: 12.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Souhvězdí Severní koruna (Corona Borealis, CrB) je jedno z nejmenších

Souhvězdí Severní koruna (Corona Borealis, CrB) je jedno z nejmenších

Severní koruna (Corona Borealis), souhvězdí naší oblohy

15.7.2015 | Otakar Brandos

Severní koruna (Corona Borealis, CrB) je sice nevelké souhvězdí tvořené nepříliš jasnými hvězdami, ale vytváří natolik charakteristický obrazec, že jej na obloze rozezná téměř každý. Souhvězdí Severní koruna se nachází přibližně mezi Herkulem a Pastýřem. Severní koruna kulminuje o půlnoci v polovině května ve výšce asi 70° nad jižním obzorem.

Severní koruna patří k nejstarším pojmenovaným souhvězdím oblohy, podobně jako sousední Pastýř. Představuje čelenku, kterou věnoval Dionýsos, bůh vína a vinohradnictví Ariadně, své manželce, dceři krétského krále Mínoa, kterou odloudil Théseovi, jenž díky Ariadnině niti našel cestu zpět z bludiště.

Čtěte také: Jarní trojúhelník, orientace na jarní hvězdné obloze

Severní koruna zaujímá na obloze rozlohu jen 0,055 sr, což je asi 179 čtverečních stupňů. Tím se řadí koruna k nejmenším souhvězdím naší oblohy. Zaujímá tak až 73. příčku mezi 88 pojmenovanými souhvězdími, na které je pozemská obloha "rozparcelována". V Severní koruně nalezneme pouze 20 hvězd jasnějších než 6m a pouze jednu hvězdu jasnější 3m. Hranice tohoto jarního souhvězdí, jehož sousedy jsou Pastýř, Had a Herkules není moc členitá.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Severní koruna

Nejjasnější hvězdou Severní koruny je Gemma, proměnná hvězda typu Algol měnící jasnost v rozmezí 2,31m až 2,41m v periodě 17,36 dní. Tento hvězdný obr spektrální třídy A0V o svítivosti 30× převyšující svítivost našeho Slunce se nachází 76 světelných let od Země. Hvězda Nusakan (Beta CrB) je žlutobílý obr spektrální třídy F0III. Jeho světlo letí k Zemi ze vzdálenosti 105 světelných let (ly). I jasnost této hvězdy, která má neviditelného průvodce, je proměnná v periodě 9,25 dne a s amplitudou pouhých 0,04m. Jasnost Nusakanu je 3,72m.

Další hvězdy v Severní koruně již nemají jména. Gama Coronae Borealis dosahuje zdánlivé jasnosti 3,93m. Jedná se však o trojnásobný hvězdný systém s hlavní složkou jasnou 4,19m a méně jasnou složkou, která sama o sobě je dvojhvězdou 5,62m. I Epsilon Coronae Borealis je dvojhvězda se složkami jasnými 4,22m a 12,6m. Obě hvězdy nacházející se ve vzdálenosti asi 155 ly od Země mají shodné spektrum K3III.

Zvláštní zmínku si zaslouží hvězda T CrB. Jedná se o proměnnou hvězdu - rekurentní novu. Během pozorovaných vzplanutí hvězda zjasnila z obvyklých 10,8m na 2,0m, takže byla po určitou dobu jasnější než nejjasnější hvězda souhvězdí Gemma zvaná také Alphecca či Gnosia. Hvězda T CrB se nachází ve vzdálenosti asi 2 500 světelných let. Podobně zajímavá je hvězda R CrB, veleobr s proměnnou jasností vyvrhující obrovské oblaky uhlíku. To se vždy projeví prudkým poklesem jeho jasnosti.

Mapa souhvězdí Severní koruna

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Severní koruna na větší mapě.

Kupy galaxií a galaxie v Severní koruně

Z objektů hlubokého vesmíru si zvláštní zmínku zaslouží kupa galaxií Abell 2142 v Severní koruně, která se skládá z asi tisícovky vcelku rovnoměrně rozložených členů a je vydatným zdrojem rentgenového záření. Tato kupa galaxií se nachází ve vzdálenosti okolo 1,2 miliardy světelných let od nás. V Severní koruně se nachází ještě jedna kupa galaxií, ta je však od nás vzdálena mnohem více, asi 3,9 miliardy světelných let.

Nejjasnějšími samostatnými galaxiemi v souhvězdí Severní koruna jsou NGC 6085 a NGC 6086. Jedná se o spirální galaxie, které jsou však až v dosahu astronomických dalekohledů. Celkově se v severní koruně nachází 37 objektů NGC katalogu.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Letní hvězdná obloha, procházky hvězdnou oblohou
+ Podzimní hvězdná obloha
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…