Poslední aktualizace: 10.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Obtočnové (cirkumpolární) souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia, Cas)

Obtočnové (cirkumpolární) souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia, Cas)

Nejjasnější hvězdy a mapa souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia), objekty vzdáleného vesmíru

9.7.2015 | Otakar Brandos

Kasiopeja (Cassiopeia, Cas) je výrazné a nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí severní oblohy. Jeho obrazec ve tvaru rozevřeného dvojitého "v" dokáže na obloze nalézt jistě téměř každý. Kasiopeja se nachází vzhledem k Polárce na opačné straně jako Velký vůz, část obrazce souhvězdí Velká medvědice (UMa).

Kasiopeja podle bájí představuje etiopskou královnu, manželku krále Cefea, se kterým měla dceru Andromedu. Kasiopeja byla sice velice pěkná, ale rovněž pěkně namyšlená. To když prohlásila, že je krásnější než Néreidy, vodní nymfy.

Její namyšlenost popudila vládce moří Poseidona. Ten nelenil a seslal na království pyšné královny mořskou obludu (Cetus), která měla království zpustošit. Zachránit je mohlo pouze obětování dcery Andromedy. Tu však, již přikovánu ke skále, na poslední chvíli zachránil další z antických reků - Perseus, který se s Andromedou nakonec i oženil. Jak jinak…

Čtěte také: Souhvězdí. Kolik souhvězdí nalezneme na naší obloze?

Královna Kasiopeja se po své smrti dostala na hvězdnou oblohu. Spolu s Cefeem, Perseem i Andromedou. Nereidy však nakonec dosáhly alespoň toho, že Kasiopeja byla umístěna blízko pólu, takže musí polovinu noci trávit hlavou dolů. To proto, aby se naučila skromnosti a pokoře.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Kasiopeja

Souhvězdím Kasiopeja prochází Mléčná dráha, jedno z jasných ramen naší Galaxie. Proto je souhvězdí vděčným objektem na pozorování i obyčejným triedrem či malým hvězdářským dalekohledem. Souhvězdí Kasiopeja, které kulminuje o půlnoci začátkem října, zaujímá na obloze plochu 0,182 sr a obsahuje 90 hvězd jasnějších než 6m.

Nejjasnější hvězdou souhvězdí Kasiopeja je bílý obr Cih, novám podobná hvězda zdánlivé jasnosti 2,39m nacházející se asi 96 světelných let od Země. Přestože je Cih označen jako Gama Cas. V minulosti byla nejjasnější hvězdou souhvězdí Schedar, obr oranžové barvy spektrální třídy K0II zdánlivé jasnosti 2,5m.

Dalšími jasnými hvězdami jsou Caph 2,42m, 45 ly), Ruchbah (proměnná hvězda typu Algol, 2,8m, 112 ly), Segin (3,44m, 466 ly) a Achirs, dvojhvězda se složkami 3,67m a 7,42m vzdálená od nás 18 ly. Zvláštní zmínku si zaslouží Tychonova hvězda, supernova z 11. listopadu 1572. Supernova byla po několik dní jasnější než Venuše (až -4,1m) a dokonce ji bylo možno pozorovat ve dne. Dnes je z ní nepatrná hvězdička zdánlivé jasnosti asi 19m.

Mapa souhvězdí Kasiopeja

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Kasiopeji na větší mapě.

Mlhoviny, otevřené hvězdokupy a galaxie v Kasiopeji

Kasiopeja obsahuje také mnoho zajímavých mezihvězdných objektů. Ať již otevřené hvězdokupy M 52 (NGC 7654) ve vzdálenosti asi 3 260 ly, M 103 (NGC 581) ve vzdálenosti 8 150 ly či NGC 457. Vynechat nesmíme ani mlhoviny jako IC 59 blízko hvězdy Gama Cas vzdálenou od nás asi 362 ly, IC 1805, IC 1848 či planetární mlhovina NGC 7635 zdánlivé jasnosti 8,5m a rozměrů 3,6´ × 3,0´ ve vzdálenosti 1 630 ly. Tato planetární mlhovina je k záření buzena horkou hvězdou spektrální třídy O7 s povrchovou teplotou okolo 25 000 K.

V Kasiopeji se rovněž nachází první na obloze objevený rádiový zdroj, který nese označení Cas A. Tento rádiový zdroj je od Země vzdálen asi 10 000 světelných let. Zmínku si zaslouží objekt Maffei 1, velká galaxie objevená v roce 1968 v infračerveném světle ve vzdálenosti asi 4 milióny světelných let od nás. Disk této galaxie je překryt hustými centrálními oblastmi naší Galaxie.

Kasopeja sousedí se souhvězdími Žirafa (Camelopardalis), Malý medvěd (Ursa Minor), Cefeus (Cepheus), Ještěrka (Lacerta), Andromeda a Perseus.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Letní hvězdná obloha, procházky hvězdnou oblohou
+ Podzimní hvězdná obloha
+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí. Stále viditelná hvězdná obloha
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…