Poslední aktualizace: 15.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Střelec či souhvězdí Střelce (Sagittarius, Sgr) je zvířetníkové

Střelec, souhvězdí Střelce (Sagittarius, Sgr) je zvířetníkové

Zvířetníkové souhvězdí Střelce (Sagittarius) je plné zářících mlhovin a hvězdokup

25.7.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Střelce (Sagittarius, Sgr) díky poloze na ekliptice se řadí ke zvířetníkovým souhvězdím. Střelec leží v nejkrásnější částí Mléčné dráhy a nachází se tady i 33 000 světelných let vzdálené jádro naší Galaxie. Proto oplývá souhvězdí Střelec nebývalým množstvím zářících difúzních mlhovin.

Škoda jen, že v našich zeměpisných šířkách vystupuje Střelec jen nízko nad jižní obzor. Proto je toto souhvězdí, které kulminuje o půlnoci počátkem července jen asi 15° nad jižním obzorem, dobře patrné pouze za vynikajících pozorovacích podmínek. Jinak se většina jeho hvězd i objektů ztrácí v oparu nad obzorem. K souhvězdí Střelce nás přivede spojnice Polárky s Vegou v Lyře, jednou z hvězd letního trojúhelníku.

Podle řeckých bájí představuje souhvězdí Střelce kentaura Krotose, poločlověka-polokoně. Krotos byl jedním z mála kentaurů jenž vynikal nejen silou, ale také rozumem a důvtipem. Na rozdíl od naprosté většiny kentaurů patřil k hrstce kentaurů, kteří byli také přátelští k lidem. Kentaur Krotos byl chráněncem múz a na oblohu byl olympskými bohy umístěn za to, že vynalezl luk.

Čtěte také: Letní hvězdná obloha, procházky hvězdnou oblohou

Souhvězdí Střelec patří k rozsáhlým souhvězdím. Na obloze zaujímá plochu 0,264 sr, v přepočtu asi 867 čtverečních stupňů. To řadí Střelce na pomyslnou 15. příčku mezi 88 pojmenovanými souhvězdími. Střelec sousedí s deseti souhvězdími. Jsou to Hadonoš, Štír, Jižní koruna, Dalekohled, Indián, Mikroskop, Kozoroh, Orel, Štít a Had.

Nejjasnější hvězdy ve Střelci

V souhvězdí Střelce nalezneme 115 hvězd jasnějších než 6m a sedm hvězd jasnějších než 3m. Nejjasnější hvězdou souhvězdí Střelec je Kaus Australis (Epsilon Sgr). Tato bílá hvězda hlavní posloupnosti a spektrální třídy A0V se nám ze vzdálenosti 217 světelných let jeví jako stálice zdánlivé jasnosti 1,95m. V našich končinách bohužel vystupuje nad obzor maximálně 7°.

Hvězda Alfa Sgr zvaná Al Rami či Rukbat dosahuje zdánlivé jasnosti pouhých 4,11m. Tato spektroskopická dvojhvězda spektrální třídy B9III je od nás vzdálena asi 251 světelných let. Beta Sgr1 zvaná Arkab Prior ani Beta Sgr2 zvaná Arkab Posterior u nás bohužel nad obzor nevychází. Jedná se o dvojhvězdu vzdálenou od Země 172 světelných let resp. 130 světelných let.

O něco jasnější je hvězda Al Nasl (Gama Sgr). Tato hvězda spektrální třídy K0III se ze vzdálenosti 181 světelných let jeví jako stálice zdánlivé jasnosti 3,07m. Kaus Meridionalis zvaná také Media (Delta Sgr) je oranžová hvězda zdánlivé jasnosti 2,84m a spektrální třídy K2III. Od Země je vzdálena asi 84 světelných let.

Dzeta Sgr neboli Ascella je dvojhvězda zdánlivé jasnosti 2,71m. Její složky mají zdánlivou jasnost 3,37m a 3,6m. Od nás je vzdálena 163 světelných let (ly). Kaus Borealis (Lambda Sgr) představuje severní část luku Střelce. Tento oranžový obr spektrální třídy K2III a zdánlivé jasnosti 2,94m je od nás vzdálen 71 světelných let.

A konečně poslední pojmenovanou hvězdou ve Střelci je Sigma Sgr zvaná Nunki. Tato modrá hvězda hlavní posloupnosti a spektrální třídy B2V dosahuje zdánlivé jasnosti 2,14m a od Země je vzdálena 155 světelných let.

Mapa souhvězdí Střelce

Mapa souhvězdí Střelec

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Střelce na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Střelce

Ve Střelci nalezneme celkem 84 objektů NGC katalogu a 15 objektů Messierova katalogu, což činí úctyhodných 14 % objektů v něm zapsaných. Heslovitě jsou všechny Messierovy objekty popsány níže v textu.

Nádhernou mlhovinu Laguna (M 8, NGC 6523) se nachází ve společnosti dalších Messierových objektů při okraji souhvězdí. Tato mlhovina vzdálená od nás 2 510 ly má úctyhodné rozměry 60´ × 30´. To je pro srovnání jako dva Měsíce v úplňku vedle sebe.

Mlhovina Omega (M 17, NGC 6618) je další z krásných mlhovin nacházejících se ve Střelci. Rozměry této mlhoviny ležící od nás asi 3 260 ly činí 46´ × 37´. K záření ji budí horká hvězda spektrální třídy A05e zdánlivé jasnosti 8,9m. Zajímavostí je, že se na mlhovinu Omega promítá bližší otevřená hvězdokupa s asi 50 hvězdami.

Objekt M 18 (NGC 6613) představuje otevřenou hvězdokupu zdánlivé jasnosti 7,5m a průměru 12´. Tato otevřená hvězdokupa je od Země vzdálena asi 6 200 ly. Objekt M 20 (NGC 6514) představuje jednu z trojice nejkrásnějších mlhovin ve Střelci. Mlhovina M 20 se nazývá Trifid. Toto pojmenování zavedl již J. Herschel. Tato mlhovina vzdálená od nás 2 181 ly má zdánlivé rozměry 29´ × 27´ a k záření ji budí UV záření produkované horkou hvězdou spektrální třídy O7 a zdánlivé jasnosti 6,9m.

Jako M 21 (NGC 6531) byla očíslována otevřená hvězdokupa. Tato hvězdokupa s asi padesátkou hvězd je od nás vzdálena 4 240 ly a na naší obloze dosahuje zdánlivé jasnosti 6,5m a průměru 12´. A konečně se dostává i na kulové hvězdokupy. V Messierově katalogu nalezneme pod číslem M 22 kulovou hvězdokupu NGC 6656 zdánlivé jasnosti 5,0m a průměru 32´. To je o fous více než kolik činí průměr Měsíce v úplňku. Od Země je vzdálena asi 8 800 ly.

Jako M 23 (NGC 6494) je označena otevřená hvězdokupa vzdálená od nás 2 120 ly. M 23 se jeví jako mlhavá skvrnka zdánlivé jasnosti 6,0m. Tato hvězdokupa patří mezi ty hustější, neboť v prostoru o průměru asi 22 ly obsahuje více než 120 mladých hvězd. Otevřenou hvězdokupou je i M 24 (NGC 6603). Jedná se o nejjasnější otevřenou hvězdokupu ve Střelci zdánlivé jasnosti 4,5m a průměru 4´. Tato otevřená hvězdokupa s asi padesátkou hvězd je od nás vzdálena 16 300 ly.

Poslední otevřenou hvězdokupou Messierova katalogu v souhvězdí Střelce je M 25 (IC 4725). Tato na hvězdy chudá otevřená mlhovina zdánlivého průměru 40´ je od nás vzdálena asi 2 300 ly. Všech šest zbývajících objektů Messierova katalogu ve Střelci jsou již kulové hvězdokupy. Tou první je M 28 (NGC 6626) zdánlivé jasnosti 6,9m a průměru 15´. Fyzický průměr této kulové hvězdokupy vzdálené od nás asi 18 900 ly je 82 ly.

Druhou kulovou hvězdokupou souhvězdí Střelce je M 54 (NGC 6715) zdánlivé jasnosti 7,5m a průměru 10´. Fyzický průměr této kulové hvězdokupy s nápadným středovým zhuštěním je 63 ly. Od Země je vzdálena 21 900 ly. M 55 (NGC 6809) má zdánlivý průměr 23´ a jasnost 6,2m. Od nás je vzdálena 18 900 ly. Skutečný průměr této druhé nejjasnější kulové hvězdokupy ve Střelci je asi 127 ly.

Kulová hvězdokupa M 69 (NGC 6637) vidíme jako mlhavou skvrnku zdánlivé jasnosti 7,6m a průměru 11´. Již středně velký astronomický dalekohled nám přiblíží nápadné středové zhuštění této kulové hvězdokupy vzdálené od nás 42 700 ly. M 70 (NGC 6681) pozorujeme ze vzdálenosti 38 100 ly jako skvrnku zdánlivé jasnosti 8,2m a průměru 5´. Skutečný průměr M 70 činí 55 ly.

Poslední kulovou hvězdokupou i objekt Messierova katalogu ve Střelci je M 75 (NGC 6864). Ze vzdálenosti 18 500 ly se jeví jako mlhavý obláček zdánlivé jasnosti 8,0m a průměru 5´. Skutečný průměr kulové hvězdokupy M 75 je 27 ly.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Hvězdy v souhvězdí Střelce, Hubble ostří na Střelce
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…