Poslední aktualizace: 15.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Zimní souhvězdí Velký pes (Canis Maior, CMa) je společníkem Oriona

Zimní souhvězdí Velký pes (Canis Maior, CMa) je společníkem Oriona

Souhvězdí Velký pes (Canis Maior), nápadné souhvězdí jižní oblohy

19.7.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Velký pes (Canis Maior, CMa) je společníkem souhvězdí Orion. Přestože zimní souhvězdí Velký pes vystupuje nad obzor jen do nevysokých výšek (jedná se o souhvězdí jižní oblohy), jeho nejjasnější hvězda - Sírius určitě neunikne pozornosti žádného obdivovatele hvězdné oblohy. Vždyť se jedná o nejjasnější hvězdu naší oblohy. Její relativní jasnost dosahuje -1,47m. Nejen díky její velké svítivosti a hmotnosti (2,35krát hmotnější než naše Slunce), ale i díky její relativní blízkosti. Sírius se totiž nachází ve vzdálenosti pouhých 8,69 světelného roku od Země.

K souhvězdí Velkého psa se vztahuje více řeckých bájí. Podle jedné z nich Velký pes představuje věrného Orionova psa. Proto jej věrně následuje i na hvězdné obloze. Podle jiné z legend představuje Velký pes zvířecího průvodce aténského lovce Kefala, který jej dostal od své matky a ta od bohyně lovu Artemis.

Kefalův pes Lailaps byl pověstný tím, že mu nic neuniklo. Při lovu na teumesskou lišku, kterou zase nemohl doběhnout žádný pes tak došlo k neřešitelné situaci. Zasáhnout musel až nejvyšší Zeus, který psa i lišku proměnil na kameny a následně je přenesl na oblohu. Liška je však dodnes pro jistotu na opačné straně oblohy než Velký pes.

Čtěte také: Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy

Souhvězdí Velký pes kulminuje v našich geografických šířkách o půlnoci počátkem nového roku ve výšce pouhých asi 30° nad jižním obzorem. Souhvězdí Velkého psa (CMa) zaujímá na obloze plochu 0,116 sr, což je v přepočtu 380 čtverečních stupňů. To z něj dělá 43. největší souhvězdí naší oblohy.

Souhvězdí má mezi ostatními obrazci snad nejpřímější hranici tvaru lichoběžníku. Sousedí se souhvězdími Lodní záď, Jednorožec, Zajíc a Holubice. Ve Velkém psu se nachází 80 hvězd zdánlivé jasnosti do 6m a 5 hvězd jasnějších 3m. To dělá z tohoto souhvězdí opravdu nápadný obrazec noční oblohy.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Velký pes

Nejjasnější hvězdou souhvězdí Velký pes je Sírius. Díky své jasnosti si Sírius vysloužil výstižné latinské jméno Canicula - zářivá. Více o Síriu naleznete v samostatném článku. Další z hvězd souhvězdí Velkého psa již dosahují mnohem menších jasností. Druhá nejjasnější hvězda Adara (Epsilon UMa) má jasnost 1,63m. Tato proměnná hvězda, modrý obr spektrální třídy B2II je od Země vzdálen 3 260 světelných let.

Hvězda Wezen (Delta Ama) je žlutobílá hvězda, obr spektrální třídy F8Ia. Ze vzdálenosti 1 087 ly se jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 1,84m. Hvězda Mirzam (Beta CMa) má jasnost pouhé 1,99m. I Mirzam (také Murzim nebo Al Kalb) je proměnná hvězda. Díky pulsacím v periodě asi 6 hodin mění svou jasnost v rozmezí od 1,99m do 2,06m. Tento horký modrý obr je od nás vzdálen 233 ly.

Hvězda Aludra (Eta CMa) je modrobílý obr spektrální třídy B5Ia, jenž se ze vzdálenosti 272 ly jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 2,43m. Hvězda Furud (Dz´ta UMa) je rovněž modrou hvězdou spektrální třídy B2V a spektroskopickou dvojhvězdou zdánlivé jasnosti 3,10m. Od Země je Furud vzdálen asi 251 ly. Modrobílou barvu má i hvězda Muliphen (Gama CMa) spektrální třídy B8II a zdánlivé jasnosti 4,07m. Od nás je hvězda vzdálena asi 326 ly.

Mapa souhvězdí Velký pes

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Velkého psa na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru ve Velkém psovi

V souhvězdí Velký pes se nachází 38 objektů NGC katalogu. Asi nejzajímavějším je otevřená hvězdokupa M 41 (NGC 2287) jevící se jako mlhavý obláček zdánlivé jasnosti 5,0m a průměru 52´, což je téměř dvojnásobek průměru Měsíce v úplňku. Otevřená hvězdokupa je zajímavým objektem již pro silnější triedr či malý astronomický dalekohled, které ukáží asi 90 hvězd, které se nápadně koncentrují do středu této mladé hvězdokupy vzdálené od nás asi 2 120 ly.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Podzimní hvězdná obloha
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…