Poslední aktualizace: 15.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Souhvězdí Vozka (Auriga, Aur) v našich šířkách částečně nezapadá

Souhvězdí Vozka (Auriga, Aur) v našich šířkách částečně nezapadá

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Vozka (Auriga) a objekty vzdáleného vesmíru

23.8.2015 | Otakar Brandos

Nad Orionem a rohy Býka nalezneme velké a vcelku nápadné částečně nezapadající souhvězdí Vozka (Auriga, Aur), které v našich zeměpisných šířkách kulminuje o půlnoci v první polovině prosince asi 80° nad jižním obzorem. Vozka leží mezi známými souhvězdími Perseus a Blíženci a sousedí dále se souhvězdími Žirafa, Býk a Rys.

Název souhvězdí Vozka je značně starého data. Po svých předchůdcích v Mezopotámii je zdědili již staří Řekové. Podle antických bájí představuje Povozník krále Erichtona, syna boha ohně Héfaista a bohyně země Gaie, jehož vychovala bohyně moudrosti a umění Athéna.

Král Erichtonius se proslavil dvěma skutky. Jako první zapřáhl do povozu koně a jako první zoral pluhem. Erichtonius si získal přízeň nejen lidí, ale i bohů, kteří jej po jeho smrti umístili na oblohu a učinili z něj nesmrtelný symbol.

Čtěte také: Souhvězdí Koníček (Koník), nejmenší souhvězdí severní oblohy

Souhvězdí Vozka patří mezi jasná a nápadná souhvězdí. Dosahuje rozlohy 0,20 sr, což je 657 čtverečních stupňů. To dělá z Vozky 21. souhvězdí v pomyslném žebříčku rozloh souhvězdí, kterých na naší obloze máme celkem 88.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Vozka

Nejjasnější hvězdou souhvězdí Vozka je Capella (Amalthea), což v překladu znamená kozička. Capella je žlutý obr spektrální třídy G8III se svítivostí 150× převyšující svítivost našeho Slunce. Capella je spektroskopickou dvojhvězdou, která se nachází ve vzdálenosti asi 45 světelných let od Země a jednou z nejjasnějších hvězd oblohy vůbec. Jedná se o 6. nejjasnější hvězdu na hvězdné obloze. Celkově je ve Vozkovi na 90 hvězd jasnějších 6m a hned čtyři hvězdy jasnější 3m.

Druhou nejjasnější hvězdou v souhvězdí Vozka je Menkalinan (Beta Aur), spektroskopická dvojhvězda a zákrytová proměnná hvězda zdánlivé jasnosti 1,90m. Její jasnost v periodě 3,96 dne kolísá v rozmezí 1,90m až 2,20m. Tato bílá hvězda hlavní posloupnosti spektrální třídy A2V je od nás vzdálena asi 88 světelných let. Jméno Menkalinan má arabský původ - Al Mankib dhil Inán, což značí ramena Vozky.

815 světelných let od Země vzdálená hvězda Epsilon Aur je jednou z trojice Kůzlátek. Tato zákrytová proměnná hvězda typu Algol mění v periodě 9 883 dní jasnost od 3,70m po 4,50m. Další z Kůzlátek je hvězda Haedus I (Dzeta Aur) je zákrytová proměnná hvězda zdánlivé jasnosti 5,0m. Ta se však v periodě 972 dní mění v rozmezí 5,0m až 5,6m díky zákrytům obřích složek spektrálních typů K4 a B9. Soustava je od nás vzdálena 408 světelných let.

Třetí hvězdou tvořící tzv. Kůzlátka je Haedus II (Eta Aur) vzdálená od nás 251 světelných let. Tato hvězda spektrální třídy B3V dosahuje zdánlivé jasnosti 3,28m. O něco blíže se nachází hvězda Hassaleh (Iota Aur). Ze vzdálenosti 217 světelných let se tento oranžový obr spektrální třídy K3II jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 2,90m.

Mapa souhvězdí Vozka

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Vozky na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Vozky

Do souhvězdí Vozka zasahují hustá pole Mléčné dráhy, což je vždy zárukou dostatku objektů jako jsou mlhoviny, otevřené hvězdokupy atd. Souhvězdí Vozka je opravdu bohaté především na otevřené hvězdokupy. Nacházejí se tady tři objekty z Messierova katalogu a 24 objektů z NGC katalogu.

Nejjasnější otevřenou hvězdokupou ve Vozkovi je M 37 (NGC 2099) zdánlivé jasnosti 6,2m. Tato na hvězdy velice bohatá otevřená hvězdokupa zdánlivého průměru asi 34´ je od nás vzdálena asi 4 560 ly. Jen o desetinku magnitudy "zaostává" další na hvězdy bohatá otevřená hvězdokupa M 36 (NGC 1960) zdánlivého průměru 19´. Od Země je vzdálena asi 4 240 ly.

Třetím z objektů Messierova katalogu je další otevřená hvězdokupa - M 38 (NGC 1912). Tato na hvězdy bohatá otevřená hvězdokupa zdánlivého průměru 26´ je od nás vzdálena přes 4 200 světelných let. Další hustou a na hvězdy bohatou otevřenou hvězdokupou je NGC 1907 jasnosti asi jen 10,3m ve vzdálenosti 4 500 ly a Stock 8 zdánlivé jasnosti 10,2m.

Jako poslední objekt souhvězdí Vozky tady zmíním planetární mlhovinu IC 2149 zdánlivé jasnosti asi 9m a rozměrů 15´´ × 10´´ nacházející se kousek od hvězdy Pí Aur (asi 40´ SZ). Díky tomu patří k poměrně snadno pozorovatelným planetárním mlhovinám na zimní obloze. IC 2149 je k záření buzena horkou centrální hvězdou zdánlivé jasnosti 11,5m. Od Země je vzdálena asi 5 000 světelných let.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Hory Abcházie, (ne)známá země pod Kavkazem
Hory Kakanui Mountains, dvoudenní trek na Novém Zélandu
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Pulčínské skály Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata Borišov Vosecká bouda Tribeč Tematín Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Kasiopeja Vartovna Strahlhorn Malé Karpaty Cirrus Otakárek fenyklový Měsíc Pohorky Helfštýn