Poslední aktualizace: 24.10.2017 , , svátek má
Treking > Vesmír > Souhvězdí Kozoroh

Souhvězdí Kozoroh

Nenápadné zvířetníkové souhvězdí jižní oblohy

9.8.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Kozoroh (Capricornus, Cap) patří sice mezi zvířetníková souhvězdí, přesto se jedná o souhvězdí poměrně nenápadné. Vždyť v souhvězdí Kozoroha nalezneme pouze jednu hvězdu jasnější 3m a jen asi padesátku hvězd jasnějších 6m.

Souhvězdí Kozoroh je souhvězdím jižní oblohy ležící mezi Střelcem a Vodnářem. Díky tomu Kozoroh v našich zeměpisných šířkách nevystupuje nikdy příliš vysoko nad obzor. Střed souhvězdí u nás kulminuje o půlnoci začátkem srpna jen asi 30° nad jižním obzorem. Patří tak k souhvězdím letní oblohy.

Podle antických bájí představuje Kozoroh Pana, boha lesů, lovu a pastýřů. Zpravidla je zobrazován jako kozorožec s rybím ocasem. Tuto podobu měl Pan, syn boha Herma a nymfy Dryopy získat, když utíkal před stohlavým obrem Tyfonem.

Čtěte také: Souhvězdí Eridanus, 6. největší souhvězdí na obloze

Pan se narodil se s kozíma nohama, rohy a dlouhým fousem. I jeho matka po spatření svého syna v panické hrůze utekla. Ano, již víte, kde se slovo panický strach, panika vzalo… V hrůze před ním utíkali i ostatní lidé, kteří jej spatřili. Přesto měl Pan lidi rád, pro jistotu ale žil osamoceně v lesích Arkádie.

Na oblohu Pana (Kozoroha) umístil samotný Zeus jako symbol stoupajícího Slunce a návratu dlouhých dní. Dodnes se znamení Kozoroha používá jako znak zimního slunovratu i jednoho ze zemských obratníků. Přestože se za dva tisíce let bod zimního slunovratu vlivem precese zemské osy z Kozoroha posunul, označení zůstalo. Slunce Kozorohem dnes prochází v lednu a v únoru.

Souhvězdí Kozoroha na obloze sousedí s pěti souhvězdími. Jsou to Orel, Střelec, Mikroskop, Jižní ryba a Vodnář. Zaujímá rozlohu 0,126 sr, tedy asi 414 čtverečních stupňů. To řadí Kozoroha na pomyslnou 40. příčku mezi 88 pojmenovanými souhvězdími.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Kozoroh

Nejjasnější hvězdou Kozoroha je Deneb Algedi (Delta Cap) zdánlivé jasnosti 2,98m. Jelikož se ale jedná o spektroskopickou dvojhvězdu a zároveň zákrytovou proměnnou hvězdu typu Algol kolísá jeho jasnost v periodě jednoho dne od 2,98m po 3,05m.Deneb Algedi je od Země vzdálen asi 50 světelných let.

Hvězda Prima Giedi (Alfa1 Cap) je žlutý nadobr spektrální třídy G3Ib. Ze vzdálenosti asi 1 630 světelných let se nám jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 4,55m. Hvězda představuje jeden z rohů Kozoroha, ke kterým nás přivede prodloužená spojnice hvězd Vega v Lyře a Altair v Orlu.

Secunda Giedi (Alfa2 Cap) je fyzická dvojhvězda se složkami zdánlivých jasností 3,77m a 10,6m vzdálená od sebe 7,1´´ jevící se jako hvězda zdánlivé jasnosti 3,58m. Secunda Giedi, žlutý obr spektrální třídy G9III, je od nás vzdálena asi 99 světelných let. Hvězda Dabih Major (Beta Cap) je další spektroskopickou dvojhvězdou v souhvězdí. Zdánlivá jasnost této bílé hvězdy spektrální třídy F8V a vzdálené od nás asi 652 světelných let je 3,19m.

Další hvězdou v Kozorohu je Dabih Minor (Beta1 Cap). I tato hvězda je dvojhvězdou se složkami 6,2m a 10,1m vzdálenými od nás asi 251 ly. Poslední pojmenovanou hvězdou Kozoroha je Nashira (Gama Cap), bílý obr spektrální třídy F0IIIp. Ze vzdálenosti 130 světelných let se nám jeví jako hvězda zdánlivé jasnosti 3,80m.

Poslední hvězdou, kterou v tomto výčtu zmíním je hvězda Mí Cap. V její blízkosti byla 25. prosince 1846 objevena planeta Neptun, která do té doby pozornosti pozemských pozorovatelů unikala. O nečekaný objev se postaral berlínský astronom J. G. Galle.

Mapa souhvězdí Kozoroh

Mapka www.iau.org.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Kozoroha

V souhvězdí Kozoroha se nenachází příliš mnoho objektů vzdáleného vesmíru, které by byly přístupné pro amatérské astronomické dalekohledy. Jedinou výjimkou je kulová hvězdokupa M 30 (NGC 7099) zdánlivé jasnosti 7,5m a průměru asi 15´. U kulové hvězdokupy M 30 vzdálené od Země asi 24 100 světelných let je dobře patrné středové zhuštění.

O "chudobnosti" tohoto souhvězdí nakonec svědčí i NGC katalog, ve kterém je zapsáno jen 27 objektů z tohoto Kozoroha.

Seznam souhvězdí