Poslední aktualizace: 7.3.2024 , svátek má

Výstup na Strahlhorn (4 190 m), Walliské Alpy

Strahlhorn představuje mohutný hrot ve Walliských Alpách

4.10.2007 | Ivo Hejl

Na jižním okraji skupiny Mischabel, ve Walliských Alpách, se tyčí mohutná hora Strahlhorn (4 190 m), která zejména při pohledu od severovýchodu z Rimpfischhornu se jeví jako bíle vyzařující hrot. Na severní stranu se svažuje téměř z vrcholu 6,5 km dlouhý ledovec Allalingletscher.

Strahlhorn

K severovýchodu vede od vrcholu výrazný skalní hřeben k vrcholu Fluchthornu (3 790 m), k jihu se svažuje další skalní hřeben do sedla Schwarzberg-Weisstor. Významný firnový hřeben vede k severozápadu do sedla Adlerpass (3 802 m). Po tomto firnovém hřebeni vede nejsnadnější cesta na vrchol.

Sedlo Adlerpass dostalo své jméno, když před více než sto lety zde našli první návštěvníci peří orla královského. Toto sedlo je důležité pro lyžařský přechod z chaty Monte-Rosahütte na chatu Britanniahütte. Tato chata je hlavním východištěm pro letní výstupy je snadno přístupná ze Saas-Fee lanovkou na Felskinn (2 990 m).

Od horní stanice lanovky k chatě se lze pohodlně dostat za ¾ hodiny. Druhým východištěm může být soukromá chata Fluhalp (2 612 m) nacházející se východně od Zermattu. Výstup je však o 1 hodinu delší a převýšení, které je nutné zdolat o 400 m větší. V létě může činit potíže i postup ledovcového zlomu na soutoku ledovců Findelgletscher a Adlergletscher.

Z Fluhalp vedl prvovýstup, který se uskutečnili 15. 8. 1854 Edmund J. Grenville a Christopher Smith s vůdci Franzem Josephem Andenmattem a Ulrichem Lauenerem. Dnes se tato cesta používá velmi málo.

Walliské Alpy

Rozhled z vrcholu je impozantní. V těsné blízkosti na severozápadě se zvedá nad sedlem Adlerpass vrchol Rimfischhornu (4 199 m) a vpravo od něj je další vrchol skupiny Mischabel – Allalinhorn (4 027 m). Severovýchodním směrem v údolí upoutá pozornost přehrada Mattmarkt, dále za údolím Saas-Tal je dominantní hora Weissmies.

Na jihu vystupuje masiv Monte Rosy a k západu od něj defilují vrcholy Liskamm, Castor, Pollux a Breithorn. Na jihozápadě se tyčí Matterhorn a kolem něj nepřeberné množství vrcholů ležících mezi Zermattem a Chamonix. Za pozornost stojí zejména Dent Blanche, Obergabelhorn, Zinalrothorn a Weisshorn. V bezprostřední blízkosti na západní straně se nachází chata Fluhalp a jezero Stelisee; na jeho hladině se zrcadlí Matterhorn.

Východiště

Nejvýhodnější přístup k hoře je za Saas-Fee (1 792 m), nejvýše položené obce v údolí Saas-Tal. Příjezd autem i linkovým autobusem je možný z Vispu v údolí Rhôny; za obcí Stalden se odbočí vlevo a přes Saas Grund vede silnice až do výchozí obce. Z Vipsu 25 km. V obci je několik parkovišť a za parkování se platí při výjezdu z obce. V Saas-Fee je dostatek ubytovacích možností. Kempy jsou v Saas-Grundu. Výchozí chatou je Britanniahütte (3 029 m): SAC, 113 lůžek, otevřena od konce února do 1. 10. Na chatě není tekoucí voda.

Přístup

Od horní stanice lanovky na Felskin přes sedlo Egginerjoch, kde jsou lyžařské vleky, ¾ hodiny. Cesta vede téměř po vrstevnici, místy po okraji ledovce.

Za Saas Almagell, od elektrárenské nádrže, asi 1,5 km za obcí se odbočí za silnice vpravo přes most po cestě vzhůru do skalních srázů vrcholu Egginer apřes ledovec Kessjengletscher k chatě, 3 a ½ hodiny. U elektrárenské nádrže lze odstavit auto.

Ze Saas-Fee k jihu přes potok Feevispa do osady Kalbermetten. Dále lesem na salaš Galenalp (2 054 m), kde je rozcestí. Vozovou cestou pokračujeme k jihovýchodu v četných serpentinách k hotelu Plattje (2 411 m). K hotelu vede také lanovka. Od hotelu se jde stezkou k jihu, přes severovýchodní hřeben Mittaghornu, pod východními svahy Eggineru s obcházením muld a skalních výběžků až na ledovec Kessjengletscher. Přes něj jižním směrem k chatě. Ze Saas-Fee 4 hodiny, při použití lanovky k hotelu Plattje 2 hodiny.

Výstupové cesty

Normální cesta severozápadním hřebenem od Britanniahütte, délka túry 4 a ½ - 5 hodin, celkové přévýšení 1 250 m, cesta vede téměř stále po ledovci.

Od chaty se sestoupí asi 50 m jihozápadním směrem po skále (cesta značena žlutě) na ledovec Hohlaubgletscher. Na rozcestí pěšin se jde vlevo dolů. Přejde se ledovec Hohlaubgletscher k východní straně skalní kóty 3 143,3 m. Odtud stoupáme po ledovci Allalingletscher, podél skal severovýchodního hřebene Allalinhornu ke kótě 3 258 m, kde se stopy dělí. Vpravo vede stopa do sedla Allalinpass, téměř v přímém směru (k jihozápadu) pokračuje stopa do sedla Adlerpass a vlevo (méně znatelná) k jihu na Fluchthorn.

Zřetelnost stop je závislá na stavu ledovce. Na cestě se vyskytuje dosti trhlin. Pokračujeme střední stopou na Adlerpass, která v závěru vede pod severozápadním hřebenem Rimpfischhornu. Vlastní výstup začíná v sedle Adlerpass (3 802 m, 3 h od chaty). Ze sedla po severozápadním hřebeni, nejprve po pravé straně až ke kótě 3 954 m. Dále přímo po firnovém hřebeni na předvrchol (4 128 m), kde ústí firnová hrana jihozápadního hřebene. Odtud pohodlně po hřebeni za 20 minut na vrchol. Tento výstup je také velmi oblíbeným na lyžích.

Severovýchodním hřebenem od Britanniahütte, délka túry 4 ½ hodiny, celkové převýšení 1 250 m, obtížnost místy II. stupeň UIAA.

Od chaty se jede směrem na sedlo Adlerpas jako v předchozím popisu po ledovci Allalingletscher až do výšky asi 3 400 m (přibližně 2 hodiny). Zde se odbočí přímo k jihu a stoupá po strmých firnových svazích směrem na sedlo Fluchtpass. Během výstupu je vhodné držet se spíše vpravo a vystoupit na severovýchodní hřeben poněkud blíže k vrcholu Strahlhornu. Dále přímo po hřebeni, trochu obtížněji po skalách na vrchol.

Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
1. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
3. Ukrajinské Karpaty Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska