Poslední aktualizace: 4.12.2022 , svátek má
Treking > Slovenské hrady > Útočištní hrad Tematín na Považském Inovci

Útočištní hrad Tematín na Považském Inovci

Dobře utajený útočištní hrad, historie a přístup

15.11.2007 | Otakar Brandos

Hrad Tematín, historie. Přiznám se, že ve škole jsem historii moc rád neměl. Letopočty, opět letopočty, místa, která jsem neznal a která mi nic neříkala. Teprve po té, co jsem začal objevovat nižší slovenská pohoří, Rumunsko, Ukrajinu jsem k historii získal poněkud jiný vztah. Dokázal jsem si události i tolik nenáviděné letopočty přiřadit ke konkrétnímu místu, nacházel jsem souvislosti.

Mohutné hradby hradu

Před pár lety jsem začal jezdit po slovenských hradech a zříceninách, takže dnes mi jich zbývá jen pár, které mé návštěvě unikly. I přes to množství hradních zřícenin, které jsem již navštívil, se k jedné vracím stále rád. Je to hrad Tematín.

Tematín je nádherným hradem nacházejícím se v poněkud opomíjeném pohoří Považský Inovec. Leží poměrně vysoko v horách, je daleko od lidských sídel a dnes se utápí v husté zeleni okolní vegetace. Přestože je za dobrého počasí dobře viditelný i z podhůří, zavítá sem málokdo. Hranolovitá nárožní bašta dodává hradu Tematín neobvyklý a zcela nezaměnitelný vzhled.

Nejsnadnější přístup k hradu je možný z Bezovce od Chaty Sport a nebo z obce Lúka. Túru k hradu Tematín jsem popsal ve starším samostatném článku. První zmínka o hradu pochází až z roku 1270, ale je pravděpodobné, že existoval již v první polovině 13. století. Jeho poloha jej předurčila k ochraně pohraničních průsmyků a k plnění strážní a signalizační služby.

Panoramatický výhled z hradu

Tematín, jako naprostá většina hradů na území dnešního Slovenska patřil k majetkům snad nejslavnějšího slovenského oligarchy – Matúše Čáka Trenčianského. Až po smrti Čáka se hrad vrací do královských majetků. V 16. století se Tematín dostává do vlastnictví významného rodu Thurzů, kteří měli podíly v bánských podnicích na těžbu kovů v celých Uhrách.

Zbytky hradu se utápějí v husté vegetaci Tematín Tematín od jihovýchodu

Rod Thurzů Tematín, původně gotický hrad tvořený čtyřbokou věží s palácem chráněným hradbou, podstatně rozšířil a opevnil, což z Tematína dělalo vskutku nedobytnou pevnost. V roce 1658 přechází Tematín do majetku dalšího významného šlechtického rodu Bercszéni.

O pár let později se tady narodil Mikuláš Bercszéni, který se stal velitelem povstaleckých vojsk Františka II. Rákocziho během jednoho z velké řady stavovských povstání proti absolutistické vládě uherského krále.

Po potlačení povstání v roce 1710 byl Tematín zbourán císařským vojskem, takže již téměř 300 let leží v rozvalinách a chátrá. Jeho rozpad urychluje hustá vegetace, která celý hrad obklopuje. Přesto hrad stojí za návštěvu, jeho ruiny mají i dnes co nabídnout. Navíc se z hradu otevírají nádherné rozhledy do širokého okolí.

Hrad Tematín na turistické mapě

22.01.2010, 13:28 veronik | novinka na Tematine

+ Na hrad Tematín, Považský Inovec
+ Varín, čiže Starý hrad
+ Hrad Košeca
+ Hrad Čeklís
Pozitron Batolec červený Betyna Na Pomezí Smraďoch U Slona Baronova bouda Trosky Elektron Karlštejn Lysá hora Apuseni Hrad Sloup Černá díra Vánoční prázdniny Osmitisícovky Kost Pluto Brouci Kvarky Batohy Praděd