Poslední aktualizace: 9.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Jarní trojúhelník tvoří jasné hvězdy Regulus, Spika a Arcturus

Jarní trojúhelník tvoří jasné hvězdy Regulus, Spika a Arcturus

Jarní trojúhelník a orientace na jarní hvězdné obloze - hvězdy Regulus, Spika a Arcturus

21.2.2014 | Otakar Brandos

Jarní trojúhelník je nápadným seskupením jasných hvězd na jarní hvězdné obloze, která sice ve srovnání s tou zimní či letní neoplývá takovým množstvím pozorovatelsky vděčných objektů jako jsou mlhoviny a hvězdokupy, přesto i na jarní obloze je dostatek nápadných a poměrně jasných objektů a souhvězdí.

Jarní souhvězdí, mapa

Tato skutečnost je dána tím, že jarní část hvězdné oblohy leží mimo disk naší Galaxie, ve kterém se soustřeďuje největší množství hvězd, mlhovin, otevřených i kulových hvězdokup a hvězdných asociací. Na druhou stranu však díky "volnému výhledu" můžeme na jarní obloze pozorovat neobvyklé množství galaxií a dokonce kup galaxií, které se koncentrují především v nevýrazných souhvězdích Vlasy Bereniky (Com), v Panně (Vir) či v Honících psech (CVn). To ovšem při použití hvězdářského dalekohledu.

Mezi nejnápadnější a nejjasnější jarní souhvězdí patří Lev, Panna či Pastýř. A právě jejich nejjasnější hvězdy Regulus, Spika a Arcturus vytvářejí vrcholy tzv. Jarního trojúhelníku. Jarní trojúhelník představuje na jarní hvězdné obloze základní orientační útvar, podle nějž se můžeme orientovat k řadě dalších souhvězdí.

Čtěte také: Jarní souhvězdí; které hvězdy a souhvězdí vidíme na naší hvězdné…

Regulus v souhvězdí Lva dosahuje jasnosti 1,34m. Jedná se o jasnou a horkou hvězdu spektrální třídy B7V s povrchovou teplotou asi 10 000 K a jasností překračující jasnost našeho Slunce asi 164 ×. Kolem Regula obíhá průvodce, hvězda s jasností asi jen 7,6m. Na obloze je od Regula vzdálen 177´´. Sám je však dvojhvězdou s jasností složek 7,6m a 13m. Vzdálenost od Země činí asi 68 světelných let.

Spika, nejjasnější hvězda souhvězdí Panna (Virgo), je zákrytovou proměnnou bílé barvy spektrální třídy B1V, jejíž jasnost se v periodě 4,01 dne mění v rozmezí 1,21m až 1,31m. Spika je od nás vzdálena asi 155 světelných let.

Poslední z hvězd Jarního trojúhelníku - Arcturus leží v souhvězdí Pastýře (Boo) ve vzdálenosti asi 36,2 světelného roku. Akrcturus je oranžový obr spektrální třídy K2IIIp s vizuální jasností -0,05m. Je tudíž z hvězd Jarního trojúhelníku nejjasnější a k Zemi nejbližší. Je asi 114 × zářivější než naše Slunce.

+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Podzimní hvězdná obloha
+ Procházka letní hvězdnou oblohou
+ Obzvláště nesourodý pár, dva různé oblaky plynu v nedaleké galaxii
+ Co jsou to hvězdy a proč svítí? Ze života hvězd
+ Barnard 86, kaňka na zářící hvězdné obloze
+ IC 2177 mlhovina Racek aneb na křídlech racka
+ Směsice exotických hvězd, nový snímek hvězdokupy 47 Tucanae dalekohledem VISTA
+ Barevný vesmír - neuvěřitelné fotografie z vesmíru
Hory Otevřené hvězdokupy, seskupení relativně mladých hvězd
Hory Boreč, tajemný vrch v Českém středohoří
Hory Z Kremence na Minčol, Vihorlat a Čergov k tomu (1)
Pravčická brána Jeseníky, ubytování Zbojnícka chata Lietava Uhrovec Chata pod Suchým Ďumbier Beskydy, ubytování Orava Buzíček Čertovy skály Maroko Praděd Otevřené hvězdokupy Brhlovce Les Ecrins Pieniny Mont Blanc Sluneční soustava Železné hory Turistická obuv Panská skála

Je táboření a bivakování v přírodě a na horách legální?

Táboření či bivakování je v českých, slovenských, ale třeba i rumunských či skandinávských horách běžná praxe. Ne vždy je však tato praxe tolerována, ne všude má "oporu" v zákoně. V posledních dvou…

Sněžnice - typy, konstrukce a použití sněžnic

Pro ty jež se v zimě rádi vydají po svých (ať už z jakéhokoliv důvodu rozhodli nepoužívat lyže - neumí nebo nechtějí lyžovat)…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku