Poslední aktualizace: 22.3.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Koruna Súlovských skal, kouzelná hřebenovka plná skalních věží

Koruna Súlovských skal, kouzelná hřebenovka plná skalních věží

Přes Obrovskou bránu pod Bradu a přes Gotickou bránu na Súlovský hrad, Manínska tiesňava a Bosmany

22.3.2020 | Otakar Brandos
Súlovské skály

Súlovské skály jsem v loňském roce navštívil jen dvakrát. A vždy jen letmo. O to více jsem se těšil na letošní Velikonoce, kdy jsem chtěl do Súlovských vrchů vyrazit s dcerou v plné polní. Na hezký třídenní trek. Bohužel nezbývá než zamáčknout slzu, neboť díky vývoji situace s čínskou chřipkou (COVID-19) i Súlovské vrchy jsou pro nás Čechy (Moraváky, Slezany) hermeticky uzavřené.

Dcera Míša to nese těžce. Dokonce i já to moc nedávám. A to přesto, že jsem tak trochu z dob bolševika "zvyklý". Přes hranice jsem nemohl nikam. Ani do států nám prý spřátelených. Ovšem tehdy ještě bylo Československo, obzory byly širší než je tomu dnes v rámci umenšené ČR. Být uvězněn na 78 866 km2 je něco jiného než být "vězněm" na 127 092 km2 bývalého Československa.

Malebné a velice různorodé slovenské hory mi mimořádně chybí. Nezbývá tedy, než se do Súlovských skal vydat na online procházku. A máte-li chuť, rád vás vezmu s sebou.

Návštěva první

Po vydatné snídani (Zlatica toho vždy tolik nachystá) vyrážíme na procházku do skal. Jsou prázdniny, nechce se mně v štrúdlu motat po skalách. Plánuji jinou trasu, než má kamarád Aleš, který Súlovky dosud nezná, naplánováno. Nakonec je lidí ale naprosté minimum, proto měním plán a doprovázím Aleše.

Šarkania diera

Kolem chodníku poletuje množství motýlů, nejpestřejším z nich je okáč bojínkový. O kus dále nechybí ještěrka obecná a pochopitelně výhledy na skalní město. Je pod mrakem, na začátek července nezvykle chladno. První plánovanou zastávkou je Šarkania diera (590 m), známá a veřejnosti volně přístupná jeskyně.

Vracíme se dolů na rozcestí. O kus dále zjišťujeme, že turistický chodník v "kaňonu" je uzavřen a přeložka směřuje vlevo. Nevím, zda-li tam zahnízdil sokol a nebo hrozí řícení skal. Zjišťovat to nebudeme.

Po ostřejším stoupání jsme u dalšího cíle - Obrovské brány. Skalní brána je opravdu impozantní a jednou z největších na Slovensku. Není divu, že ji věnujeme nějaký čas a nejednu fotografii. Na rozcestí pod Roháčom (718 m) je to od skalní brány již jen skok. Zatím jsme, opravdu překvapivě, nepotkali jediného turistu.

Následuje klasika, krásný skalní hřeben s množstvím pitoreskních skalních útvarů a nádherných vyhlídek. Je sice pod mrakem, světlo nic moc, ale i v tomto světle má zdejší krajina podmanivé kouzlo. Snad právě kvůli němu tady tak rád jezdívám. Jako na dlani máme celou Súlovskou kotlinu, přímo naproti je Kečka (822 m) a o kus napravo i nejvyšší hora Súlovských skal - Žibrid (867 m). Krása.

Skalní město

Z další vyhlídky se objevuje pohled na Súlovský hrad, který je s 660 metry nadmořské výšky 9. nejvýše položeným dochovaným hradem Slovenska. O kus dále obdivujeme vrchol Brady (816 m), kde to cinká lezeckými karabinami (první lidi) a o kus dále se nám otevírá nerušený výhled na Malý Manín a Velký Manín (891 m) - nejvyšší horu celých Súlovských vrchů. Dokonce se na to přišlo podívat i sluníčko, které prosvítá skrze mraky.

Nevynecháváme žádnou z vyhlídek, hezky poctivě na každou z nich odbočíme. Ovšem i zásoba vyhlídek jednou dojde a člověk se ocitne nejprve v Sedle pod Bradou (660 m), kde se odpojuje modrá turistická značka vedoucí do obce Hrabové a pak Louka pod Súlovským hradem (525 m), kde je již docela živo. Neztrácíme proto čas a scházíme dolů. Do koliby, kde nejlínější z nás, Jarouš, ucucává pěnivého moku. Přes obec to pak vezmeme nazpět na Chatu Súlov.

Asi 11kilometrová procházka není sice žádný pořádný nášup, ale tou úžasnou krajinou Súlovských skal, kde je stále na co koukat, se člověku ani nijak spěchat nechce.

Druhá návštěva

Druhá krátká návštěva v Súlově vyšla o pár týdnů později. Brácha s dcerou nejsou žádní velcí "chodiči", takže jsme měli naplánován jen výlet na Súlovský hrad. Asi sedmikilometrovou procházku zvládne snad opravdu každý. Opět vyrážíme od Chaty Súlov. Ovšem až po pořádném přivítání s tetou Zlaticí.

Trasa na hrad je jednoznačná, takže jen ve zkratce (nakonec podrobněji o ni píši v jiném článku). Kolem Gotické brány, snad nejkrásnější skalní brány na Slovensku. Naprostá většina lidí ale Gotickou bránu míjí. Někdo vyšlapal "zkratku", kterou všichni následují. Já se ale vůbec nezlobím, máme tady alespoň klid a jsme tady úplně sami. Po úžasném hřebeni plném skal a skvělých výhledů se suneme na hrad.

Sluníčko svítí a lidí je tady o poznání více, než při minulé návštěvě. Ale tak nějak v normálu, rozhodně tudy neproudí davy. Hrad se postupně přibližuje a my úspěšně ztékáme hradby. Dokonce se bez problémů dorveme i na nejvyšší místo Súlovského hradu. Výhledy jsou opravdu velkolepé. Súlovské vrchy, Javorníky, Malá Fatra. Nádhera. Pak nás již čeká jen sestup a návrat do Súlova.

Dalšího dne ještě navštívíme Manínskou úžinu. Zastavíme se na symbolickém hřbitově, hřbitově v Kostolci a vystoupáme na skalní vyhlídku Bosmany. To se ale počasí začíná Kostolecká i Manínska tiesňava měnit. Již z Bosman pozorujeme blížící se temnou hradbu, která nejprve zakryla Moravskoslezské Beskydy a krátce na to i Bílé Karpaty s nepřehlédnutelnými Vršateckými bradly. Při návratu sice chytneme krátkou přeháňku, přesto nafotím nějaké okáče a přástevníka medvědího, opravdu krásného motýla. Nakonec na každé vydařené túře by měl člověk zmoknout. Výlety do Súlovských vrchů opravdu stály za to.

23.03.2020, 08:22 Aleš | krásná trasa

Další cíle v Súlovkách, může vás zajímat

20.3.2020 / Josef Hebr
Turistika · Semmering: unikátní horská železnice v Rakousku je nejstarší horskou dráhou světa

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a …

19.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady na Slovensku: 10 (20) nejvýše položených slovenských hradů

Které ze slovenských hradů jsou nejvýše položené? Odborná literatura zhusta zmiňuje první z tří nejvýše položených hradů na Slovensku. Ale který z hradů na území dnešního Slovenska zaujímá v případě nad …

12.3.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru

Každoroční buddhistický festival s tanečníky v tradičních maskách může cestovatel navštívit vždy v létě např. v ladakhském klášteře Lamayuru. Krásný velký klášter umístěný na skalním útesu, obklopeném vysokými …

12.3.2020 / ESO2005
Vesmír · Dalekohled ESO/VLT zaznamenal železný déšť v atmosféře exoplanety: na denní straně této mimo- řádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C

Pomocí dalekohledu ESO/VLT vědci pozorovali extrémní extrasolární planetu, u které předpokládají, že v její atmosféře prší železo. Na denní straně této mimořádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C, což je dost na …

9.3.2020 / Otakar Brandos
Jeskyně · Kras a jeskyně v pohoří Velká Fatra - přehled krasových oblastí a největších jeskyní Velké Fatry

Velká Fatra není tak typickou krasovou oblastí jako například Slovenský kras. A nebo blízké pohoří Nízké Tatry s ohromným množstvím jeskyní a stovky metrů hlubokých propastí. Přesto i Velká Fatra má v oblasti krasu co …

8.3.2020 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Velké Fatry: nejvyšší hora, největší jeskyně, nejvyšší vodopád, nejvýše položená horská chata

Velká Fatra je úžasným pohořím. A pohořím mimořádně malebným a pestrým. Osobně mám Velkou Fatru (spolu se Západními Tatrami) mezi slovenskými pohořími nejraději. Byl jsem tam tolikrát. Prošel kde co. Ať již v …

6.3.2020 / Martin Zapletal
Treking · Přechod Bukovské poloniny a dále k Siněvirskému jezeru: 9denní putování podél bývalé československé hranice / Fotogalerie k článku

Vyprávím o naší první cestě do Ukrajinských Karpat z konce srpna 2016. Tehdy jsme se poprvé vydali do této země sami. Předtím jsem tam byl jen jednou s kamarádem Pafem. Celá naše cesta vedla po bývalé československé …

3.3.2020 / Dorek Čermák
Horolezectví · Tenkrát na Kavkaze: Rusko, cestování a lezení v roce 1982

Píše se rok 1982. A Kavkaz? Ten byl někde hodně daleko na východě a pro většinu smrtelníků nedostupný. Přesto se do těchto hor jezdilo. Na pozvání, které bylo ověřené velkým kulatým razítkem s azbukou. Našli se i …

2.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady ČR: nejvýše položený hrad v Čechách, ve Slezsku a na Moravě

Nejvýše položené hrady ČR. Které to jsou? V odborných publikacích, které jsou věnovány hradům, jsem žádný žebříček nenašel. Překvapivě takové žebříčky nejsou ani na webu. Pouze na jedněch hezkých stránkách …

2.3.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Vlídnější tvář Sýrie - fotoreportáž

Mediální obraz Sýrie je ve světle posledních let opravdu velmi negativní a v důsledku hrůz, které se tam odehrály, se není čemu divit. Sýrie je ovšem překrásná země s fascinující historií kořenící na samém počátku kultur …

18.2.2020 / Dorek Čermák
Cestování · Cestovatelská a fotografická výprava na Island: hory, fjordy, vodopády a sopky (2) / Fotogalerie k článku

Po půlhodině jízdy jsme v parku Vatnajokull: Jokulsárglúfur jedna z největších atrakcí Islandu je vodopád Dettifoss, ke kterému jdeme po stezce přes lávové pole černých skal, až strašidelnou krajinou. Tak tady je pohyb …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky