Poslední aktualizace: 6.8.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Semmering - horská železnice v Rakousku

Semmering - horská železnice v Rakousku

Unikátní horská železnice Semmering je nejstarší horskou dráhou světa

20.3.2020 | Josef Hebr
Semmering

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a krásná města, přívětiví lidé a mnoho dalšího. A jedním z pozoruhodných klenotů této země je bezesporu horská železnice přes sedlo Semmering. O co jde?

Přesný název je Horská dráha Semmering a jedná se o 41,7 km železnice - součásti rakouské Jižní dráhy. Nádherná a zajímavá trať začíná v Gloggnitzu a pokračuje přes sedlo Semmering až do Mürzzuschlagu, je považována za 1. evropskou horskou železnici vybudovanou se standartním rozchodem a taktéž je považována za 1. horskou železnici na světě. Rakušané ji také hodnotí jako jednu ze svých nejvytíženějších horských železnic.

Projektováním Jižní dráhy od Mürzzuschlagu přes Štýrský Hradec do Terstu byl roku 1841 pověřen Carl von Ghega (1802 - 1860) . Nadaný nesmírně schopný člověk, doktor matematických věd. Podílel se na výstavbě horské silnice v Cortině d´Ampezzo, řídil výstavbu vodních cest v oblasti Veneta.

Pro nás (Moraváky) je zajímavé to, že osobně vedl stavbu železničního úseku Vídeň - Břeclav, dále Břeclav - Olomouc a odbočné trati Břeclav - Brno. Na této trati v úseku Rajhrad - Brno dne 17.11.1838 osobně řídil lokomotivu "Moravia", což byla také první jízda parní lokomotivy v českých zemích.

Semmering

Roku 1842 byl rakouskou vládou spolu s architektem Moritzem Löhrem vyslán na studijní cestu do USA, jejímž výsledkem byla jím vydaná kniha o železniční trati z Baltimore do Ohia, která překonává pohoří Alleghany. A v roce 1848 byl jeho projekt Jižní dráhy schválen.

No a nyní mohly práce začít. Na stavbě v letech 1848 - 1854 pracovalo přibližně 20 000 Semmering dělníků, z čehož byla plná třetina žen! Během prací při různých nehodách zahynulo 89 dělníků, ale další stovky zahynuly v důsledku nemocí, nejčastěji na choleru. Tunely se razily ručně, jen výjimečně se používal černý střelný prach.

23. 10. 1853 projela úsek Mürzzuschlag - Payerbach první lokomotiva, 16. 5. 1854 byla slavnostně otevřena trať za účasti císaře Františka Josefa l. a jeho ženy Alžběty (Sisi). První nákladní vlak projel úsekem 18. 5. 1854, osobní s cestujícími 17. 7. 1854 a plný provoz na Jižní trati Vídeň - Štýrský Hradec - Terst byl zahájen v roce 1857.

Semmering

Vždy se uvádí několik čísel. Takže na trati je 14 tunelů a 16 viaduktů. A to i dvoupatrové. Dále 118 kamenných a 11 železných mostů a mostků. Nejdelší viadukt - Schwarze Viadukt měří 228 m a Kalte - Rinne Viadukt je ten nejvyšší, 46metrový. Starý Semmering tunel měří 1 431 m a nový Semmering tunel 1 512 m. Stoupání na trati dosahuje až 28 promile. Nejvyšší bod trati leží 897 m nad mořem a v roce 1959 byla celá tato trať kompletně elektrifikována.

A dnes? Od roku 2012 se pod masívem razí 23,7 km dlouhý Semmerinský úpatní tunel, který by měl být po určitém zdržení uveden do provozu 2027. Tunel bude určen pro veškerou nákladní dopravu a rychlou osobní a je projektován na maximální rychlost 230 km/hod. Původní trať je zařazena do seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Každý, kdo zatouží poznat tuto železnici by se měl nejspíše nejprve vypravit do Mürzzuschlagu, což je nějakých 65 km jihozápadně od Vídně. Nejprve po A2 a potom po S6. Zde se nachází velmi pěkné Südbahnmuseum (Muzeum Jižní dráhy), které má dvě části. První se zabývá vlastní horskou železnicí. Je zde vystaveno mnoho exponátů a dokumentů o plánování a výstavbě trati, historické lokomotivy, vagóny, původní drážní zařízení, modely viaduktů a mnoho a mnoho dalšího.

Druhá část je věnována drezínám a opět je na co se dívat. Opravdu staré drezíny ještě dřevěné s lidským pohonem, nejrůznější motorové sloužící nejrůznějším účelům až například po osobní a nákladní automobily uzpůsobené k jízdě po kolejích. Opět mnoho a mnoho parádních a často netušených exponátů. Vypravit se až sem rozhodně není ztrátou času.

Z Mürzzuschlagu je třeba se vrátit k železniční stanici Semmering, odkud je možné podniknout zajímavé túry krásnou krajinou a obdivovat fantastickou železnici obdivuhodně zasazenou do krajiny. Nabízejí se zde tři možnosti a opravdu každá stojí za tu námahu.

Semmering

Nejjednodušší je okruh poblíž Semmeringu. Je možné např. zaparkovat auto u žs. Semmering Bahnhof (placené parkoviště) a odtud vyrazit po žluté podél kolejí. K ní se vzápětí připojuje modrá a později i červená. Značení cesty ani náhodou není tak kvalitní, jak jsme zvyklí v naší kotlině ale dá se uhlídat.

Vcelku pohodlnou cestou (ale na sandálky to není) dorazíme cca po 2,5 km na dřevěnou rozhlednu - Doppelreiterwarte. Pokud budeme mít krásné počasí, budeme mít i obrovský problém toto místo s fascinujícím výhledem na trať, lesy, skály, hory v pozadí (Rax Alpen) opustit a pokračovat dál…

Po dalším necelém kilometru docházíme na další výhledové místo, které já osobně považuji za nejkrásnější na úseku dlouhém cca 22 km, který jsem si prošel. Výhled odtud je tak nádherný a fascinující, že byl použit jako motiv na bývalé rakouské 20schillingové bankovce. Odtud také název vyhlídky 20Schilling-Blick.

Semmering

Nikomu se odtud již dál nechce, je tu fantasticky… Je vidět viadukt Kalte Rinne a skálu za ním Polleroswand (976 m n. m.). A krajinu, lesy, hory… Odtud je možné pokračovat dále po žluté a modré a potom např. vlevo po zelené a dále s využitím místního značení přes velmi malebné lázně Semmering - Kurort se vrátit na parkoviště. Necelých 8 kilometrů ujdou i odrostlejší děti. Pokud zrovna nejsou lenošné…

O něco náročnější a delší je trasa, při které po opuštění "20šilinkové vyhlídky" budeme dál pokračovat po modré a žluté. Místy krásné výhledy, nahoru i dolů, kapku náročnější, přece jen jsme v předhůří Alp. Cestou míjíme malé Ghega - Museum, kde má být i možnost občerstvení… Když jsem šel kolem, bylo zavřeno.

Dojde se až k viaduktu Kalte Rinne a odtud chvíli po obyčejné asfaltečce (červená, žlutá, posléze zelená žlutá) až do Breitensteinu k obecnímu úřadu (asi 11 km). Odtud je možné se vrátit železnicí, která jezdí cca v dvouhodinových intervalech, zpět do Semmeringu. Po zmátožení se a občerstvení (z vlastních zásob, na hospodu nebo restauraci, ba ani studánku jsem nenarazil, jen v dáli jsem zahlédl penziony).

Tvrdší nátury mohou vyrazit dále, ještě dalších cca 11 km. Orientačně náročnější (občas nejednoznačné značení, já konzultoval cestu s místními), pěknou zvlněnou krajinou. Z některých míst lze zahlédnout i vrchol Schneebergu. Takže dále po žluté a zelené a třeba dávat dobrý pozor. Po cca 3 km odbočit doleva na Kreuzberg (odbočka se ve vlastním zájmu nesmí minout). Dále po červené a zelené až na křižovatku Klamm Eichbergstrasse a odtud na sever loukami po modré a zelené, až se opět přiblížíme k železnici. Po pravé ruce máme Küb a odtud stále podél železnice až do Payerbachu, celkově nějakých 22 km.

Semmering

V Payerbachu je možné se poprvé normálně občerstvit. V baru vedle koupaliště bylo i české pivo. Mají tu taky jednu botanickou raritu - roste tu pěkný exemplář sekvojovce obrovského (Sequouadendron giganteum), samozřejmě do amerických rozměrů mu chybí těch několik století věku… Z Payerbachu je taky možné se vrátit vlakem do Semmeringu, nebo sem může přejet hodný a lenivý kamarád autem…

Tahle túra, i když nebyla typicky horská, rozhodně má cosi do sebe… Dá trošičku zabrat, le ta nádherná krajina to člověku bohatě vynahradí. A navíc, ukažte mi člověka, co nemá rád vláčky…

Další túry v Alpách, může vás zajímat

8.3.2020 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Velké Fatry: nejvyšší hora, největší jeskyně, nejvyšší vodopád, nejvýše položená horská chata

Velká Fatra je úžasným pohořím. A pohořím mimořádně malebným a pestrým. Osobně mám Velkou Fatru (spolu se Západními Tatrami) mezi slovenskými pohořími nejraději. Byl jsem tam tolikrát. Prošel kde co. Ať již v …

6.3.2020 / Martin Zapletal
Treking · Přechod Bukovské poloniny a dále k Siněvirskému jezeru: 9denní putování podél bývalé československé hranice / Fotogalerie k článku

Vyprávím o naší první cestě do Ukrajinských Karpat z konce srpna 2016. Tehdy jsme se poprvé vydali do této země sami. Předtím jsem tam byl jen jednou s kamarádem Pafem. Celá naše cesta vedla po bývalé československé …

3.3.2020 / Dorek Čermák
Horolezectví · Tenkrát na Kavkaze: Rusko, cestování a lezení v roce 1982

Píše se rok 1982. A Kavkaz? Ten byl někde hodně daleko na východě a pro většinu smrtelníků nedostupný. Přesto se do těchto hor jezdilo. Na pozvání, které bylo ověřené velkým kulatým razítkem s azbukou. Našli se i …

2.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady ČR: nejvýše položený hrad v Čechách, ve Slezsku a na Moravě

Nejvýše položené hrady ČR. Které to jsou? V odborných publikacích, které jsou věnovány hradům, jsem žádný žebříček nenašel. Překvapivě takové žebříčky nejsou ani na webu. Pouze na jedněch hezkých stránkách …

2.3.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Vlídnější tvář Sýrie - fotoreportáž

Mediální obraz Sýrie je ve světle posledních let opravdu velmi negativní a v důsledku hrůz, které se tam odehrály, se není čemu divit. Sýrie je ovšem překrásná země s fascinující historií kořenící na samém počátku kultur …

18.2.2020 / Dorek Čermák
Cestování · Cestovatelská a fotografická výprava na Island: hory, fjordy, vodopády a sopky (2) / Fotogalerie k článku

Po půlhodině jízdy jsme v parku Vatnajokull: Jokulsárglúfur jedna z největších atrakcí Islandu je vodopád Dettifoss, ke kterému jdeme po stezce přes lávové pole černých skal, až strašidelnou krajinou. Tak tady je pohyb …

14.2.2020 / Otakar Brandos
Klima · Ještě o dva stupně tepleji a shoříme. Prý… Pak je ale podivné to, proč třeba takové Toskánsko již dávno není spálenou zemí

Pro někoho, kdo má rád exaktní vědy, je sledování rozhovorů s klimaalarmisty v TV a nebo na internetu utrpením. Spousta prázdných frází, naopak vědecké důkazy žádné. Nedávný rozhovor na jednom z online deníků …

5.2.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Saharští Tuaregové: muslimové s křesťanskou minulostí a berberskými kořeny

Tuaregové jsou hrdí a svobodní saharští kočovníci obvykle odění do volných modrých (méně často žlutých, bílých či zelených) dželábií s černým či bílým turbanem. Jejich nejdůležitějším poznávacím znamením je na …

5.2.2020 / ESO2002
Vesmír · ALMA zkoumá působivé následky hvězdného souboje: Podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd HD101584

Astronomové využívající radioteleskop ALMA, jehož evropským partnerem je ESO, zkoumali podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd. Jedna z nich zvětšila svůj objem takovým způsobem, že obklopila …

25.1.2020 / Anton Opial
Turistika · Moravské Toskánsko: Kyjovská pahorkatina a jarná turistika

Kyjovskú pahorkatinu - geomorfologický celok o rozlohe 482 km2 ohraničuje z jednej strany Dolnomoravský úval a z druhej pohoria Ždánický les a Chřiby. Reliéf pahorkatiny je mierne zvlnený s plochými chrbtami rozvod …

16.1.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Babky - houbařské žně během podzimní túry na vyhlídkovou horu Západních Tater / Fotogalerie k článku

Bobrovecká Vápenica (750 m) si pro nás po ránu nachystala sychravé a mlžné přijetí. Zažeňte chmury, Babky se přece koupou ve slunečních paprscích. Část naší výpravy míří z Žiarské doliny na Baníkov (2 178 m) a do …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky