Poslední aktualizace: 13.2.2024 , svátek má

České hrady: Tvrz (hrad) Dřel na návrších zvaných Chlum

Tip na výlet na pomezí Svitavské pahorkatiny a Orlické tabule

13.2.2024 | David Matulík

Pozůstatky této středověké stavby se nachází na dvou návrších zvaných Chlum. Úmyslně píšu stavby, protože se dodnes neví, zda-li to byla tvrz či hrad. Vyšší z návrší má výšku 366 m n. m. Druhé návrší, na kterém se nachází pozůstatky, je pouze o 6 m nižší a jsou rozdělena prohlubní.

Dřel

Na návrší Chlum se lze dostat z Borovnice, z Koldína i ze Lhoty u Potštejna. Ze všech zmiňovaných obcí je návrší vidět. K pozůstatkům nevede žádná značená turistická trasa. Jen nedaleko je značená cyklostezka.

Cesta na návrší nevede. Stoupal jsem listnatým lesem po spadaném mokrém listí a mezi stromy svítilo sluníčko. Na vrcholu jsem byl během chvilky a zkoušel si představit, kde co bylo, kde byla či kudy vedla přístupová cesta. Co jsem zde našel a objevil je na přiložených fotografiích.

Osada a tvrz Dřel vznikly na přelomu 14. a 15. století. Prvním známý držitelem byl Vilém z Orle seděním na Dřeli, jenž se roku 1448 účastnil dobytí Prahy ve vojsku Jiřího z Poděbrad. Jeho potomky byli Michálek z Orle a ze Dřeli uváděný k roku 1480 a Kateřina Dřelská provdaná z Janovic, jež je připomínána v letech 1492 a 1514.

Malý dřelský statek již koncem 15. století připadl k Borohrádku, což je potvrzeno roku 1504, ale jestli ještě existoval, nevíme. Jak dokládají nálezy, tak stavba patrně vyhořela za neznámých okolností. V 16. století byla na hradním kopci založena obora. Ves Dřel zanikla na přelomu 16. a 17. století a její pozemky byly připojeny k nově vzniklému dvoru v Závrší.

Dřel

Na Chlumu, návrší nacházejícím se téměř na pomezí Svitavské pahorkatiny a Orlické tabule, se nacházejí pozůstatky zdiva, také je vidět valy obvodové zdi. Stavba byla nevelká. Psal jsem o tvrzi, ale je vcelku možné, že to byl i malý hrad.

Když jsem sestoupil z kopce a vyšel na louku u lesa, naskytl se mi nádherný pohled na nedaleké poutní místo Homole. Ale tomu se budu věnovat někdy příště.

Dřel Dřel

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

4.2.2024 / David Matulík
Hrady · Ať žijí duchové! Hrad Krakovec, zřícenina hradu na Rakovnicku. Tip na výlet v Plaské pahorkatině

Krakovec

Hrad Krakovec se nachází na Rakovnicku v Plaké pahorkatině na okraji obce s názvem Krakovec. Jeho výrazná silueta se zvedá na nevelkém ostrohu nad Krakovským a Šípským potokem. Auto jsem nechal na návsi a vydal …

4.2.2024 / Dajana Krestová
Turistika · Z Passo do Poiso na Pico de Arieiro, Pico Ruivo a sestup do Funchalu. Předvánoční Madeira - až na vrcholky hor | Fotogalerie k článku

Madeira

Jako řada turistů na Madeiře, tak i já jsem toužila vyjít na nejvyšší vrchol tohoto ostrova, Pico Ruivo. Lákaly mne nejen krásné výhledy a fascinující štíty, ale také tunely a docela dlouhý sestup z Pico de Arieiro. Túra na Pico do …

1.2.2024 / Otakar Brandos
Kalendář akcí · XLIII. setkání na vrcholech s Trekingem. Udělejte si v sobotu 27. dubna výlet na Buchlovský kámen (535 m) v Chřibech

Skála

Zatím poslední setkání na vrcholech proběhlo na Bradle (600 m) alias Moravském Blaníku v Hanušovické vrchovině. Na Moravě zůstaneme i v roce 2024, avšak Hanušovickou vrchovinu vyměníme za nevysoké, ale velice malebné …

22.1.2024 / Dajana Krestová
Cestování · Předvánoční Madeira - za Ježíšem a do botanické zahrady. Z Funchalu do Caniço a zpět

Madeira

Blížil se Štědrý den, který je v řadě zemí spojený s Ježíškem. Toho jsme na Madeiře viděly v různých podobách a zpracováních. Ale netušila jsem, že se nedaleko hlavního města nachází i velká socha Ježíše. A tak jsme se …

21.1.2024 / David Matulík
Památky · Klášter Mariánská Týnice, kaple existovala asi již ve 12. století. Nová výstavba proběhla podle plánů Jana Blažeje Santiniho Aichla

Klášter

Mezi památky nepatří jen hrady, zámky, tvrze, různé staré a historické stavby, kostely, ale i kláštery. I s nimi je spjat kus historie naší krásnoé země. Při svých toulkách jsem jich také navštívil několik a s jedním z nich vás teď …

15.1.2024 / Dorek Čermák
Tipy na výlet · Cesty k pramenům: Putování podél Jamného potoka s přítoky - 408 000 kroků, 301 km a 3 780 m převýšení v Bílých Karpatech

Havraní potok

Můj příběh se začíná na Silvestra v roce 2022. Na jedno z přání P. F., které rozdávám kamarádům, jsem napsal "Dobrodružství začíná překročením prahu tvého domu". Abych si tu krátkou větu vyzkoušel, překročil jsem …

11.1.2024 / Otakar Brandos
Vesmír · Mlhovina Běžící kuře (Running Chicken Nebula) v souhvězdí Kentaura s rozlišením 1,5 miliardy pixelů. Snímek z teleskopu VLT Survey Telescope (VST)

Mlhovina

Tajemství mlhoviny Běžící kuře (Running Chicken), která je domovem rodících se nových hvězd, poodhaluje tento snímek dalekohledu VLT Survey Telescope (VST) z observatoře Paranal v Chile. Snímek má rozlišení neuvě …

9.1.2024 / Dajana Krestová
Cestování · Předvánoční Madeira - z Machica podél Vereda da Boca do Risco na Larano do Porta da Cruz. Úžasný výlet podél pobřeží na severovýchodě ostrova

Madeira

Další úžasný výlet na Madeiře jsme podnikly podél pobřeží na severovýchodě ostrova. Jedná se o jednu z nejkrásnějších pobřežních stezek Madeiry. Kdysi tuto stezku používali místní obyvatelé, aby mohli vyměňovat své zboží …

6.1.2024 / Boro Tomis
Blog · Zabudnutý príbeh

Zima

Sú medzi nami jednotlivci, ktorí tvrdia, že do krčmy sa chodiť nemá. Ak takých poznáte, vyhýbajte sa im, prosím. Je to úplne zvrátený názor, ktorý ruinuje podstatu ľudského bytia. Veď povedzte sami, kde sa majú ľudia po …

5.1.2024 / David Matulík
Památky · Zámek Karlova Koruna, barokní perla v Chlumci nad Cidlinou. Zámecká paní, baronka Bertha Sophie von Suttnerová, byla jako první žena a Češka oceněna Nobelovou cenou za mír

Karlova Koruna

Tento zámek jsem měl možnost navštívit několikrát. Charakterizoval bych jej i částečně jako jednu z perel baroka v českých a moravských zemích. Nachází se na nevelkém návrší nad městem Chlumec nad Cidlinou …