Poslední aktualizace: 28.1.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Kouzelnou krajinou horských samot na Turzovku

Kouzelnou krajinou horských samot na Turzovku

Túra hřebeny Javorníků na Turzovku

15.4.2016 | Otakar Brandos

Javorníky, Beskydy, Hostýnské vrchy. Krajina utvářená po staletí lidskou rukou. Rozlehlé lesy střídané loukami posetými horskými samotami a osadami, které této části Západních Karpat dodávají neobyčejně malebný ráz. A právě tyto končiny byly cílem mých jarních toulek po horách i dolech.

Petránky s rozhlednou, Javorníky

Do Kysuckého Nového Mesta (353 m) vlak přijíždí na čas. Dnes je to ale jedno, neboť s Davidem, jenž mi tentokráte bude dělat společnost na hřebenech Javorníků, nespěcháme na žádný přípoj. Po startovním pivu v místní nádražce totiž vyrážíme dále po svých.

Modrá turistická značka nás protáhne okrajem města. Za posledními domky posazenými do stráně mizí cesta v lese a začíná pěkně svižně stoupat. Ještě před tím se ale kochám pohledy ke strmým vrchům Kysucké vrchoviny, kterým kraluje Ľadonhora (999 m). Vloni na konci prázdnin to byl poslední vrch na trase Oravsko-kysuckého Karpattreku.

Rozhledna Tábor

I do lesů Javorníků se zakously pily těžařů. Paseky, holé stráně a všudypřítomné stopy po kolech lakatošů, které mění lesní cesty v blátivé a těžko průchozí pásy. Naštěstí je celkem sucho. I přes vydatné deště minulého víkendu. Pod vrchem hory Tábor (697 m) předcházím lakatoš, jenž se přehřívá a dejchavičně sune vzhůru.

Čtěte také: Javorníky, trek ve stopách dávných dráteníků a portášů

Konečně jsem na prvním vršku. Stojí tady nová krásná a pěkně bytelná čtyřpatrová rozhledna. Zatím není zakreslena v žádné turistické značce. Je to příjemné překvapení. Využívám vyhlídkového ochozu a kochám se parádními výhledy na Javorníky, Súlovské vrchy i Malou Fatru. Jako druhý přijíždí na Tábor lakatoš, jako poslední přichází David. I tak má ale pěknou bronzovou medaili…

Výhledy na Javorníky kazí rozsáhlé paseky, které tady zůstaly po těžařích. Podobně jako na Ukrajině. Naštěstí se ale na rozdíl od Ukrajiny alespoň znovu zalesňuje, takže za čas tady opět poroste zdravý les. Přesto to na první pohled působí smutným dojmem…

Majtánky, Klimkovci, Vrchrieka

Z Tábora po zápisu do vrcholové knihy sestupujeme do poměrně hlubokého sedla a míříme na rozcestí Majtánky, pri kaplnke (650 m). Stojí tady krásná kaplička z roku 1703. Podobných kapliček, které dokreslují zdejší kraj, bude dále na trase ještě několik.

Nové louky a nové výhledy. A výškové metry ubývají. U osady Suchá jsme jen 580 metrů nad mořem. Oproti Táboru jsme 117 výškových metrů ztratili. Nevadí, však si je znovu pěkně vyšlapeme. A rádi. Následuje rozcestí Klimkovci (591 m) s božími muky a příjemným posezením a již je tady další stoupáníčko. Pofukuje ale svěží větřík, takže se člověk ani nestihne zapotit.

I další úsek je fotogenický. Na kráse mu ale trochu ubírá vn vedení, které tudy přechází přes hradbu Javorníků po úbočí vrchu Kýčerka (724 m). V osadě U Bielych (820 m) je řada opuštěných stavení. Výhledy jsou odsud opravdu pěkné, ale těžký život v zdejších končinách dnešní generace asi příliš netáhne…

Přes osadu U Kubalich (780 m) a Šindelná (800 m) pokračujeme na rozcestí Mičekovci (810 m), ze kterého je to na rozcestí Vrchrieka nad Petránkami (861 m) kousek. Tady se modrá napojuje na červenou turistickou značku, po které budeme pokračovat dále k západu. Z travnatého vršku se otevírají nádherné pohledy na Malou Fatru, které dominují Malý a Velký Kriváň se Stohem, ale především Velký a Malý Rozsutec.

Jakubovský vrch a Kamenité

Obloha se začíná trochu kabonit. Dopoledne byla pěkně modrá, ale nyní se pokrývá bílošedými mraky. Meteorologům tentokráte ta předpověď asi vyjde. Zítra má pršet… Tak uvidíme.

Po krátkém odpočinku měníme směr a vydáváme se západním směrem. Z povzdáli obdivujeme další rozhlednu Petránky na sousedním kopci. Tu si ale nechávám na příště. Průběh hřebene i nadále připomíná houpačku. Nahoru a dolů. Dolů a nahoru. To ale nevadí, jsme neustále odměňování krásnými výhledy. Tentokráte se zpoza obzoru vyloupl hřeben Beskyd s nezaměnitelným Smrkem a Lysou horou.

Cesta u osady U Jurdov (820 m) je krášlena "uměleckými" díly, které tak trochu nechápu. Nevím, zda-li takováto čuda patří do hor a do Javorníků zvláště. Z rozcestí Pod Jakubovským vrchom (850 m) to máme na Jakubovský vrch (875 m, v mapách 874 m) opravdu kousek. Z odlesněného vrchu se otevírají nádherné výhledy nejen k hřebeni Moravskoslezských Beskyd, ale i k hřebeni Beskyd Slezských.

Následuje Sedlo pod Grapou (850 m) nad malebnou osadou Mračkov. Tady opět ztrácíme docela dost výškových metrů, abychom se přes lesní úsek a rozcestí Nad Vrchriekou (740 m) dostali na hřeben vrchu Kamenité (834 m) s rozhlednou a turistickým přístřeškem. Právě tady máme naplánován dnešní bivak.

Výhledům na jihu vévodí hřebeny Súlovských vrchů s Bradou, Malým i Velkým Manínem koupajícím se v pozdně odpoledním sluníčku. V jeho hřejivých paprscích jasně září zřícenina hradu Lietava, jenž patří k největším hradům Slovenska. Za nimi se dále vlní hřebeny Strážovských vrchů s nepřehlédnutelnou nejvyšší horou Strážov.

Bivak na Kamenitém, Turzovka

Západ Slunce je opravdu vydařený. Malebná scenérie s mraky nemůže uniknout závěrce fotoaparátu. Na horizontu je ale vidět hradba oblačnosti, takže ta předpověď asi přece jen vyjde. Začíná se silně ochlazovat, asi bude nejlepší zalézt do spacáku. Později dělám ještě pár nočních záběrů. Hvězdy zatím sice svítí, stejně jako Měsíc, ale začíná zesilovat vítr…

Ráno je to plichta. Chvíli svítí Slunce, chvíli je zataženo. Přes hřebeny se valí koudele mlhy. Kéž by se to přehouplo na slunečnou stranu… Než ale sejdeme po žluté značce do obce Dlhá nad Kysucou (520 m) zatáhne se úplně. A po cestě do Turzovky (475 m) dokonce začíná pršet. Podle původního plánu jsme měli pokračovat na hřebeny Beskyd, ale v tomto počasí to nemá valného významu. Proto "zbaběle" odjíždíme vláčkem z Turzovky do Čadce a dále do Ostravy. Beskydy si necháme na příští výlet… I tak se ale jedná o opravdu vydařený výlet, jenž nás protáhl po malebných hřebenech severovýchodního cípu Javorníků.

Trasa: Kysucké Nové Mesto - Klimkovci (5,1 km, 380 m) - Vrchrieka (9,7 km, 720 m) - Kamenité (18,5 km, 1 070 m) - Turzovka 24,0 km (1 070 m)

Hory Engadinské třítisícovky počtvrté (2), tentokráte s…

O cestě až na toto sedlo a sestup do údolí Val Bregaglia, o čemž jsme původně tak trochu uvažovali…

Hory Jezerní hory Retezat: Túra na Virful Bucura za výhledy…

Retezat patří k nejkrásnějším pohořím v Jižních Karpatech. Hřeben Retezatu se táhne jako nepřekonatelná…

Hory Turistika v Krkonoších, túra na Výrovku a do Modrého dolu

V Krkonoších jsou turistické trasy notoricky známé, trasy známé poněkud méně a pak trasy téměř neznámé…

Hory Sopky na Slovensku, přehled pohoří vulkanického původu

Aktivní sopky na Slovensku, stejně jako v České republice dnes nenalezneme. Avšak na rozdíl od sopek v…

Sahara Malá Fatra, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Pastýř Osoblažsko Bernina Karlštejn Blesk Motýli Slunce Spacáky Viklany
1. Naše vrcholy Venušina sopka, jedna z nejmladších sopek v ČR
2. České hrady Templštejn, templářský hrad nad řekou Jihlava,
3. Tipy na výlet Roháčský vodopád, král Západních Tater v Roháčské dolině
4. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR
5. Chaty Luční bouda, Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
6. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
7. Přírodní rezervace Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u Mohelna