Poslední aktualizace: 28.1.2020 , svátek má

Túra na Svinec a Čerťák u Nového Jičína

Túra přes Svinec a Čerťák do Nového Jičína

15.1.2008 | Otakar Brandos

Okolí severomoravského města Nový Jičín se závratně vysokými vrcholy sice pyšnit nemůže, ale to ještě neznamená, že by nemělo co nabídnout poznáni chtivým turistům. Ba právě naopak. Malebná krajina s oble modelovanými vrchy a hřebeny, kde se lesy střídají s loukami a remízky na okraji Moravskoslezských Beskyd, resp. Podbeskydské pahorkatiny a Západních Karpat určitě okouzlí každého.

Pohled k chatě Svinec

Svahy Svince tady ostře spadají do Moravské brány, která odděluje Karpaty od sousedních Oderských vrchů, které již patří do Sudetské subprovincie České vysočiny.

Léta jsem jezdíval kolem, až teprve na popud kamarádky, která mě již léta zvala na Svinec, jsem v "hluché" turistické sezóně v polovině ledna zamířil i sem. Do Veřovických vrchů a Štramberské vrchoviny, podcelku Podbeskydské pahorkatiny.

Již z dřívějška jsem znal protilehlé hřebeny Petřkovické hůrky (608 m) ohraničující od západu Hostašovice a Hodslavice, rodiště Františka Palackého, Starojický kopec se zříceninou hradu Starý Jičín, ale samotný Svinec mi ve "sbírce" stále chyběl. Přestože níže popsaná trasa je spíše procházkou vhodnou na nedělní dopoledne či odpoledne, zklamán jsem rozhodně nebyl.

Svinec na turistické mapě

Chata Svinec

Na náš okruh o délce asi 7 kilometrů nastoupíme na parkovišti u restaurace na Skalkách u cesty č. 6175 vedoucí z Nového Jičína do obce Kojetín. Pokud máme auto a nebo stihneme v Novém Jičíně autobus. Pokud ne, můžeme sem dojít po červené turistické značce (dálkové evropské trase E3) a zeleně značené Naučné stezce Františka Palackého z centra Nového Jičína (další asi 3 km).

Z parkoviště budeme pokračovat kousek po cestě směrem na Kojetín a na rozcestí Skalky (411 m) se vydáme doprava po lesní cestě, která nás po necelém jednom kilometru přivede k chatě Svinec, která se nachází u horní stanice lyžařského vleku místního malého skiareálu. Chata Svinec (518 m) nabízí dobrou kuchyni, možnost ubytování a rekreace.

Panoráma Jedna z informačních tabulí

Od chaty pokračujeme po plochém travnatém hřebeni po obslužné zpevněné komunikaci, která se sem šplhá od obce Kojetín. Z něj se otevírají fantastické rozhledy. Jak k západu ke Starojickému kopci s hradem Starý Jičín a k Oderským vrchům, tak k východu na Moravskoslezské Beskydy a Palkovické hůrky.

Svinec (546 m)

Čertův mlýn

Cesta nás přivádí k další z informačních tabulí Naučného chodníku Františka Palackého (o něm připravujeme samostatný článek do jarního čísla časopisu Treking). Z textu na tabuli se dozvídáme, že jsme na okraji přírodní rezervace Svinec o rozloze 38,25 ha. Její vertikální rozpětí činí 144 m (402 m – 546 m), vyhlášena byla v roce 1995 a předmětem ochrany jsou louky a remízky s bohatou semixerotermní květenou.

Na jaře tady můžeme spatřit kvést vstavač mužský, vstavač bledý, hořec brvitý, kostřavu žlábkatou, modřenec chocholatý a řadu dalších vzácných rostlinných druhů. Po Štramberku jde o druhou nejvýznamnější lokalitu semixerotermní vegetace na severní Moravě. Konečně nás cesta přivádí na travnatou vyvýšeninu Svinec (546 m), významnou křižovatku turistických cest a především vynikající rozhledový bod. Na vrcholu jsou boží muka a turistický rozcestník.

Čerťák a Čertův mlýn

Ze Svince (546 m) budeme pokračovat k jihu po červené TZ. Přes louky pak můžeme sestupovat vlevo přímo k okraji obce Kojetín a dále na Čerťák a nebo přes obec Kojetín pokračovat na protilehlý zalesněný hřeben vrcholu Strážnice.

Po jeho jihovýchodním úbočí vede modrá turistická značka, která nás přivede na rozcestí Čerťák, ze kterého je to již jen skok k vodní nádrži Kojetín – Čerťák (dokončeno v roce 1970, rozloha 2,29 ha a objem 82 900 m3). Pod jeho hrází se nachází vyhledávaná restaurace Čertův mlýn. Interiér restaurace zdobí výmluvné kresby (viz foto). Od Čertova mlýnu to pak máme nazpět na Skalky asi kilometr po zelené turistické značce.