Poslední aktualizace: 15.4.2020 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Přírodní památka Svaté Pole a vstavač kukačka

Přírodní památka Svaté Pole a vstavač kukačka

Přírodní památka a rostlinka vstavač kukačka, Horažďovice

18.5.2012 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Kvetou, nekvetou anebo už odkvetly. Otázka, kterou si klademe poslední léta každoročně a stejně najdeme odpověď až na místě samém. Řeč je o několika tisících rostlin vstavače kukačky (Orchis morio L.) na území přírodní památky Svaté Pole.

Svaté Pole, hloh

Přírodní památka byla vyhlášena 25. května 2007, má rozlohu kolem 3,5 ha a nachází se východně od vísky Svaté Pole, na svahu kopce Na vrchu (527 m n. m.). Rostou zde i další druhy velmi zajímavých rostlin. V době květu vstavačů kvete šalvěj luční, vítod chocholatý a mnoho dalších. Náš zájem ale patří především těmto nádherným orchidejím. A tak vyrážíme v naději, že se trefíme do kvetoucí záplavy.

Svaté Pole je malá víska, asi 2 km severovýchodně od Horažďovic. Leží nedaleko hranice Jihočeského a Plzeňského kraje a je to patřičně znát. Žije zde něco mezi 60 až 70 stálými obyvateli, stojí tady okolo 25 domů a člověk si připadá tak trochu jako na konci světa. Silnice zde končí a dál to jde jen polními cestami.

Čtěte také: Přírodní rezervace Horky, Milotice

Ves leží v sedle mezi kopci Na vrchu a Na Kobylinkách (531 m n. m.). Třetí nad obcí, jihovýchodním směrem, je Radčín (516 m n. m.). Ves je rozložena podél silnice a uprostřed stojí kaplička, před ní hezký křížek a nádrž s vodou. Domy jsou většinou opravené a novějšího data. Od kapličky je velmi hezký pohled k severu na Horažďovice a okolí. Severozápadně od vsi je vidět motokrosový areál. Na tabuli na břehu nádrže jsou informace o přírodní památce stejného jména. Tak ještě připravit fotoaparáty a vyrážíme.

Svaté Pole, skupina vstavače kukačky Svaté Pole, pohled k severozápadu

Pod svah je to několik desítek metrů a je vidět, že naši kluci jsou tak v polovině období květu. Jsou vlastně všude kolem a odhadnout jejich počet je věcí do pranice. Počítám menší hlouček rostlin na necelém metru a u tří stovek to vzdávám. Mám dojem, že stále vylézají ze země. A když se podívám na svah, tak to bude jistě hodně přes deset tisíc.

Procházíme loukou vzhůru, objevujeme desítky barevných odstínů a sem tam se setkáváme i s bílými jedinci. Člověk neví, co dřív fotit a kam se dívat. Uprostřed louky je jediný keř hlohu v plném květu a pod okrajem lesa se to žlutí pryšci. Na mezi v trnkovém porostu se rozhodly housenky, možná i krásného motýla, sežrat co se dá. Příroda si prostě nedá poroučet. Nacházíme několik kvetoucích rostlin šalvějí a vítodů a další a další vstavače.

Došli jsme k okraji lesa a pod námi je víska jako z pohádky. Na jihovýchodě, za několika pásy kopečků, vystrkují svá temena hory Šumavy. Rozeznáváme Boubín a ty další si musíme nechat na doma k mapě. V opačném směru jsou vidět Svatoborská a Budětická vrchovina.

A kolem nás barevný koberec končící na cestě za vsí. Otázka, kolik může být barevných forem také zůstává bez odpovědi, od krásně nachové až po bílou jich můžou být desítky. Dělá to na mě dojem, že je každý jedinec úplně jiný.

Svaté Pole, pohled na Šumavu Svaté Pole, orchis morio

Slunce po obloze urazilo značný kus cesty, teploměr se nehodlá zarazit ani na pětadvaceti stupních a pot začíná rychleji stékat z čela. Každá pohádka končí a i ta naše dnešní je před závěrem. Ještě poslední pohled a poté již docházíme na náves. Tak zase za rok nashledanou, snad se zase trefíme do správného data. Svaté Pole je na mapě KČT č. 68 - Pootaví.

Přírodní památka Svaté Pole na turistické mapě

Hory Cyklotoulky s vozíkem, dětmi a nočníkem - po cyklostezce Odra - Nisa k moři na Rujanu
Hory Bouřky. Existuje na horách a v přírodě spolehlivá ochrana před bouřkou?