Poslední aktualizace: 27.3.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra z Karolinky, přechod přes zimní Javorníky na sněžnicích

Túra z Karolinky, přechod přes zimní Javorníky na sněžnicích

Túra na sněžnicích z Karolinky přes Javorníček na Malý Javorník

3.1.2011 | Karel Hartl

Horský terén Javorníků je neobyčejně vhodný jak pro pěší turistiku (v zimě na sněžnicích), tak pro kolo či běžky. Po česko-slovenské hranici se táhne asi 30 km dlouhý hlavní hřeben v rozmezí 800 - 1 071 m nadmořské výšky. Ve třetině své délky poskytuje pěkné výhledy zejména na Moravskoslezské Beskydy.

Javorníky

Nejvyšším bodem Javorníků je Veľký Javorník (1 071 m). Komunikačně je oblast z moravské strany velmi dobře přístupná z celého údolí Vsetínské Bečvy od Vsetína až po silniční sedlo U Tabulí. Údolí Bečvy se severními výběžky hlavního hřebene s krásnými horskými údolími, s nadmořskou výškou 400 - 800 m, patří mezi oblast národopisně velmi zajímavou…

Cestování do Karolinky

Poslední sobotu před Vánoci, 18. prosince 2010, mi v šest hodin ráno přichází od kamaráda Pavla sms, že na sněžnice do Javorníků jede! Hurá, nepůjdu sám! Lenka totiž sobotu věnuje vánočnímu úklidu a Jardu bolí koleno, chce jej raději pošetřit na sněžnice na Malé Fatře mezi svátky. Snídám, balím se a v osm už odjíždím vlakem z nádraží Hranice - město. Za tři čtvrtě hodiny vysedám ve Vsetíně, kde mě po chvíli vzájemného nahánění se do auta nabírá Pavel. O půl desáté již parkujeme nedaleko kostela a železniční zastávky v Karolince (480 m), pod hrází vodní nádrže Stanovnice s rozlohou 55 ha.

Z Karolinky přes Javorníček a Gigulu do sedla Bukovina

Ze zatažené oblohy se sype jedna sněhová vločka za druhou. Teplota klesla na - 8 °C, naštěstí nefouká. Všude kolem nás je okolo půl metru prašanu a tak přímo u auta nasazujeme sněžnice. Hodiny na kostele odbíjí tři čtvrtě na deset a my vycházíme vstříc sněhovému dobrodružství. Po chvíli se objevuje žlutá značka, vedoucí z Karolinky do Frňovského sedla. Dlouho se jí však nedržíme, jen k přehradní hrázi.

Od hráze zamrzlé vodní nádrže Stanovnice, zdroje velmi kvalitní pitné vody, stoupáme vlevo a dále pokračujeme po hřebínku znatelnou lesní cestou, značenou jako zelená cyklotrasa. Přes kótu 683 a okolo horní stanice vleku v Karolince, převážně loukami, docházíme na vrchol Kání (744 m). Z Kání si to trochu prodlužujeme, scházíme do zalesněného údolí Pluskoveček, abychom opět vystoupali na holý hřeben.

Javorníček, rozcestník

Nad osadou Štrčková míjíme rozcestník s modrou jezdeckou stezkou, která má také namířeno naším směrem na Javorníček. Následuje kóta 777 s malebnou kapličkou, lavičkou a kruhovým výhledem, který se dnes bohužel nekoná, jelikož sněží. Stále po loukách, většinou po kolena ve sněhu, se dostáváme na lesní cestu značenou jako zelená cyklotrasa 6020/3. Tady už to oba moc dobře známe. Vede tudy bikový závod Karlovský Pepi maraton, kterého jsem se dvakrát zůčastnil a pokaždé ho vyhrál! A Pavel tudy s manželkou Peťou kdysi tlačili kočárek se svojí dcerkou Evičkou.

Až po Javorníček (860 m) si cestu prošlapáváme výhradně sami dva, na Javorníčku se objevuje stopa po sněžném skútru a také se připojuje žluté turistické značení z Velkých Karlovic do sedla Příschlop. Za dobré viditelnosti je z Javorníčku moc pěkný pohled nejen na pohraniční hřebenovku Javorníků. Na hřebeni jsou místy až metr a půl vysoké závěje, míjíme další nádhernou kamennou kapličku, opouštíme značenou cestu a stoupáme na vrchol Gigula (951 m).

Frňovské sedlo Hřebenové partie mezi Javorníčkem a Gigulou

Je něco málo po třinácté hodině a schovaní pod smrky svačíme, už nám od rána docela vyhládlo. Po té klesáme lesem do sedla Příschlop, odkud budeme na hlavní hřeben Javorníků pokračovat po zelené značce vedoucí z Velkých Karlovic do sedla Bukovina. Jaké je ale naše překvapení, někdo tady před námi už na sněžnicích šel a vyšlapal nám cestičku. Alespoň budeme postupovat rychleji.

Ze sedla Bukovina hřebenovkou Javorníků na Malý Javorník a Stolečný vrch

Ve dvě hodiny odpoledne jsme konečně v sedle Bukovina. Vítá nás zde skupinka pěších turistů a hned nám nabízí slivovici a špek. My s díky odmítáme, je před námi ještě daleká cesta a nemáme moc času. Zelené značení měníme za červeně značenou hřebenovku a pokračujeme směrem na Kohútku. Hlavní hřeben je strojově upravován rolbou každý víkend, naše rychlost se tedy podstatně zvyšuje. Mírně zvlněný terén přeruší po necelé půlhodině prudší stoupání na nejvyšší bod dnešní túry Malý Javorník (1 019 m).

Kaplička na kótě 777 m

Z vrcholu bývá krásný výhled na Moravskoslezské Beskydy. Dnes ale stále sněží, je -12 °C, ani větvička se nehne a panuje až ohlušující ticho. Z Malého Javorníku se dostáváme prudkým klesáním lesem do Frňovského sedla, ze kterého je možný ústup po žluté do Karolinky. Potkáváme i první běžkaře. Těsně míjíme vrchol Frňovské za doprovodu vzrostlého smrkového lesa či nižšího smíšeného porostu nebo mýtin. Na rozcestí Pod Stolečným vrchem se k nám přidává značka zelená vedoucí od přehrady z údolí Stanovnice, po chvíli pak dosahujeme Stolečného vrchu (961 m).

Ze Stolečného vrchu údolím Stanovnice do Karolinky

O půl čtvrté odpoledne se na Stolečném vrchu rozhodujeme něco pojíst, pomalu se začíná stmívat. Tady končí naše putování pohraničním hřebenem Javorníků, nezbývá nám nic jiného než se vrátit k autu. Ústup máme naplánován bočním hřebenem přes Válečkovou Kyčeru (827 m) do údolí Stanovnice.

Realita je však jiná. Zpočátku se držíme správného hřebínku, pak však docházíme k neprostupnému mladému lesu a rozhodujeme se jej obejít zleva. Klesáme ostře dolů a to je chyba. Omylem tak scházíme do sousedního údolí Vranča. Zjišťujeme to dvěma způsoby. Nesedí nám kopec Válečková Kyčera, který je vpravo, místo vlevo. A také si všímáme aut sjíždějících kousek od nás z Kohútky

Rozhodujeme se tedy vrátit do údolí Stanovnice přes sedlo mezi Stolečným vrchem a Válečkovou Kyčerou. Již za šera tedy přecházíme nádherné travnaté sedlo od samoty Šahajka na Příslop za doprovodu elektrického vedení. V údolí Malé Stanovnice se k nám přidává zelená značka ze Stolečného vrchu.

Mezi sedlem Bukovina a Malým Javorníkem

Vodní nádrž Stanovnici obcházíme vlevo po cestě, sněžnice si však necháváme na nohách. Jde se fajn, cesta je úplně zasněžená, tady by se i dobře bruslilo na běžkách. Na závěr si dopřávám bonbónek a to sešup z 38 m vysoké a 390 m dlouhé sypané hráze přehrady na sněžnicích v prašanu.

Přelézám a sedám si na zábradlí, připadám si jako skokan na můstku, který čeká na svůj skok… A hurá dolů. Je to paráda! Pavel schází k autu po cestě, bolí ho totiž odřená pata. Hodiny na kostele odbíjí šestou hodinu večerní a my jsme šťastni a plni zážitků u auta v Karolince.

V Huslenkách se ještě stavujeme v restauraci Na Černém na výbornou zelnou polévku s pečivem za neuvěřitelných 16 Kč! Po devatenácté hodině se pak loučíme před nádražím ve Vsetíně a necháváme pozdravovat naše drahé polovičky.

Profil trasy Louky nad Strčkovou
  • Trasa: Karolinka (480 m) - Kání (744 m) - kóta 777 - Javorníček (860 m) - Gigula (951 m) - sedlo Příschlop - sedlo Bukovina - Malý Javorník (1 019 m) - Frňovské sedlo - Stolečný vrch (961 m) - Hluboká - Šahajka - Příslop - Stanovnice - Karolinka (480 m)
  • Obtížnost túry: středně těžká (orientačně náročnější, velké množství sněhu)
  • Délka túry: 7 hodin 30 minut
  • Celková délka túry: 8 hodin 15 minut
  • Vzdálenost: cca 26 km
  • Převýšení: 1 250 m
  • Galerie fotek: http://hartlkaja.rajce.idnes.cz
  • Mapy: JAVORNÍKY západ 1:50 000 č. 95 Klub českých turistů VKÚ Harmanec, Turistický atlas Česko 1:50 000 č. listu 463 a 464 SHOCART