Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má

Turistika a Lysá hora (1 323 m) v Beskydech

Lysá hora - nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd

10.3.2016 | Otakar Brandos

Lysá hora (1 323 m) je nejvyšší horou Moravskoslezských Beskyd a zároveň nejvyšší horou celé geomorfologické oblasti Západní Beskydy (patří sem ještě Hostýnsko-vsetínská hornatina, Rožnovská brázda, Jablunkovská brázda, Slezské Beskydy a Jablunkovské mezihoří) a subprovincie Vnější Západní Karpaty na území ČR.

Lysá hora

Starší pojmenování Lysé hory bylo Gigula. Tohoto pojmenování se používalo v Karpatech pro označení strmé a nápadné homole, která výrazně přečnívá jinak plochý hřeben. S pojmenování Gigula se v mimokarpatských oblastech nesetkáte, tedy ani v Čechách.

Čtěte také: Východ Slunce z Lysé hory, noční výstup na nejvyšší horu Beskyd

Lysá hora (Gigula) je skutečně impozantní vrch. A při pohledu z dálky i vrch krásný. Asi oprávněně dostal před pár lety v naší anketě titul nejkrásnější hory České republiky. Při pohledu z blízka (ve vrcholových partiích) je to sice s tou krásou již horší, ale při pohledu z dáli vypadá Lysá hora impozantně z kterékoliv světové strany.

Vodopády Satiny
Vodopády Satiny zvané také Satinské vodopády patří k nejpůsobivějším, nejnavštěvovanějším a nejhezčím vodopádům v Beskydech. A to i přesto, že vodopády Satiny rozhodně nepatří k největším beskydským vodopádům. Nejmohutnější ze Satinských vodopádů se nachází na říčce Satina, která pramení v tzv. Malenovickém kotli na severozápadním úbočí Lysé hory a pod Novou Vsí u Frýdlantu nad Ostravicí se vlévá do řeky Ostravice. Tento vodopád dosahuje výšky …více

Od vrcholu Lysé hory vybíhají čtyři rozsochy (Lukšinec, Velký Kobylík, Zimní Polana a Malchor), které jsou odděleny hlubokými a strmými údolími horských řek Mohelnice, Ostravice a Řečice. Lysá hora je budována především godulskými pískovci, jílovými břidlicemi aj. Pro vrstvy pískovců jsou typické sesuvy, které mají na svědomí vznik puklinových jeskyní. Určitě nejznámějšími jsou Ondrášovy díry s délkou asi 250 metrů.

Přestože Lysá hora podstupuje různé stavební či těžařské zásahy, tak i přesto zůstává její masív oblastí mimořádně významných a jen mírně pozměněných přírodních celků s fragmenty reliktních horských smrčin a významnými rostlinnými i živočišnými společenstvy. O tom svědčí i skutečnost, že tady nalezneme řadu přírodních rezervací (PR) a nebo dokonce národních přírodních rezervací (NPR) - PR Malenovický kotel, NPR Mazák, PR Lysá hora, PR Mazácký Grúnik a PR Zimný potok.

Bezručova chata
Bezručova chata na Lysé hoře, nejvyšší hoře Moravskoslezských Beskyd, pomalu vyrůstá po dlouhých peripetiích se stavebním Bezručova chata povolením. V květnu 2014 byla ve stádiu výstavby a úpravy interiérů, dokončená byla v roce 2015. Obnovená Bezručova chata je téměř věrnou replikou původní chaty, která vyhořela 11.3.1978 …více

Z nejvýznamnějších rostlinných druhů Lysé hory si zmínku zaslouží plavuník Zeilerův (Diphasiastrum zeileri), plavuň pučivá (Lycopodium annotinum), kozlík trojený (Valeriana tripteris), violka dvoukvětá (Viola biflora), papratka horská (Athyrium distentifolium) či pětiprstka žežulník (Gymnadenia conopsea). Z živočišných druhů pak kos horský (Turdus torquatus), linduška horská (Anthus spinoletta), datlík tříprstý (Picoides tridactylus), lejsek malý (Ficedula parva), sýc rousný (Aegolius funereus), kulíšek nejmenší (Glaucidium passerinum), puštík bělavý (Strix uralensis) či údajně i tetřev hlušec (Tetrao urogallus).

Samotný vrchol hory je těžce zkoušen. Budova vysílače, meteostanice, čtyři chaty a další mají přibýt, asfaltová obslužná komunikace aj. Tomu však budu věnovat samostatný článek později. O úžasných výhledech z Lysé hory se již v minulosti pěkně rozepsal Ivan Zajíček v článku Lysá hora, královna výhledů.

Lysá hora, turistická mapa

Hory Turistika na Šumavě: Křemelná, Sněžné jámy a bývalé Paště a…

Když se v souvislosti se Šumavou mluví o Křemelné, většině lidí se vybaví jedna ze zdejších…

Hory Jak jsem nechtěla na Králický Sněžník, zimní výšlap z polské strany

Protože loňská zima byla na sníh přece jen bohatší než ta letošní, vyvstalo přede mnou jednu únorovou sobotu…

Hory Rašeliniště Orlických hor, tajemná příroda českých hor

Rašeliniště jsou velice atraktivními místy naší přírody. Zajímavá jsou pro přírodovědce, kteří zde nalézají vzácné…

Hory Velká Fatra v mlze a dešti aneb jak kolegu překabátilo Pendolino

Před svatým Václavem obvykle vyrážíme na hory. Nejinak tomu bylo minulého roku, kdy volba padla na Velkou Fatru a útulnu…

Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Vihorlat Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany
1. Jeskyně Jeskyně Na Turoldu, kras a jeskyně Pavlovských vrchů
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů