Poslední aktualizace: 19.2.2024 , svátek má

Hůrka Venušina sopka (654 m) v Nízkém Jeseníku

Venušina sopka, jedna z nejmladších sopek v Nízkém Jeseníku i České republice

14.10.2015 | Otakar Brandos

Venušina sopka (654 m) je jedním z vulkánů Nízkého Jeseníku. Nachází se v podcelku Bruntálské vrchoviny. Venušina sopka patří k nejmladším sopkám České republiky společně s blízkým Uhlířským vrchem u Bruntálu, Malým Roudným, Velkým Roudným a Červenou horou. Zapomenout nelze ani na Komorní hůrku a Železnou hůrku. Tyto se však nacházejí v Chebské pánvi na samém západě ČR co by vůbec nejmladší sopky u nás.

Venušina sopka, odkryv vrstev v kráteru

Venušina sopka byla aktivní někdy na přelomu třetihor a čtvrtohor. Geologové zařazují vrchol činnosti tohoto stratovulkánu do období před 1,8 mil. lety. Radiometrická měření udávají stáří Venušiny sopky na 1,94 ± 0,22 miliónů let.

Venušina sopka (654 m) má typickou vrstevnatou strukturu stratovulkánu se střídajícími se vrstvami sypkých pyroklastik a kompaktních čedičů. Během sopečné aktivity Venušiny sopky se střídaly období explozivní s obdobími efuzivními. Tedy střídala se období, kdy byly z jícnu sopky vyvrhovány sypké a plynné sopečné materiály s obdobími, kdy z jícnu sopky naopak pokojně vytékalo žhavé a husté magma.

Čtěte také: Sopky a vulkanismus, ohnivé divadlo

Horniny tohoto stratovulkánu se petrograficky řadí jako nefelinický bazanit a olivinický nefelinit, výjimečně limburgit. Na některých místech lze nalézt nápadné nazelenalé vyrostlice olivínu. Čedičové vrstvy, které se vylévaly z jícnu Venušiny sopky, leží na starších štěrcích staropleistocenního stáří. Vedle silných čedičových lávových proudů se na tělese této sopky ukládaly rovněž málo soudržné sopečné vyvřeliny, tzv. pyroklastika - sopečný popel, lapili, tufy, sopečné pumy i sopečné balvany.

Venušina sopka

Zajímavostí je vypreparovaný sopouch severně od nejvyšší kóty Venušiny sopky, kde si lze dobře prohlédnout jednotlivé vrstvy uložených popelů a láv tohoto stratovulkánu. Na samotném plochém vrcholu vystupují rezavě zbarvené strusky a sopečný popel.

Řez čedičovými vrstvami s typickou sloupkovitou odlučností, které se vylévaly z jícnu Venušiny sopky během její efuzivní fáze, si můžeme prohlédnout v nedalekém lomu na tzv. Lávovém proudu u Meziny. Jedná se o jeden ze tří lávových proudů, které na svazích tohoto stratovulkánu nalezneme. Jeho délka dosahuje asi jednoho kilometru, šířka asi 700 m a mocnost okolo 14 metrů.

Typická sloupkovitá odlučnost čediče, Venušina sopka Typická sloupkovitá odlučnost čediče, Venušina sopka

Z východního úbočí Venušiny sopky se otevírají pěkné pohledy na výrazný vrchol Velkého Roudného. Na svazích Venušiny sopky jsou rozlehlé pastviny, samotný vrchol není označen a rozhledy neposkytuje. Nejbližším sousedem Venušiny sopky je asi tři kilometry vzdálený Uhlířský vrch. Vrchol Venušiny sopky je velice plochý a zalesněný, vede sem z obce Mezina asi půl kilometru dlouhá významová odbočka.

Pastviny a výhledy z úbočí Venušiny sopky

Jesenické sopky jsou z geologického hlediska velice mladé. Začaly vznikat počátkem pleistocénu (na přelomu třetihor a čtvrtohor) jako stratovulkány, které prorazily silné spodnokarbonské vrstvy dosahující stáří okolo 320 miliónů let. Sopky Nízkého Jeseníku tedy vznikaly v období, kdy naší krajinou začínal kráčet člověk neandrtálský, známý jako lovec mamutů.

Venušina sopka, turistická mapa

Hory Česnekový důl v zimě, netradiční túra v Jeseníkách
Hory Přechod Oravské vrchoviny: Oravsko-kysucký Karpattrek (4) aneb přes Roháče na Kubínskou…
Hory Považský Inovec tropický, přechod malebného pohoří na Slovensku
Hory Výstup na Plačlivô: Oravsko-kysucký Karpattrek (1) aneb přes Roháče na Kubínskou holi a…
Pluto Jeseníky, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Kvarky Martinova bouda Chata Výrovka Rozhledny Hričov Macocha Brekov Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Kosmické záření Jak vzniká blesk Otakárek ovocný Neutronová hvězda Zimní spacáky Helfštýn
1. Jeskyně Dobšinská ledová jeskyně (ľadová jaskyňa)
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Příroda Motýli v České republice: Největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a noční motýli
4. Naše vrcholy Železná hůrka, jedna z nejmladších sopek v České republice
5. Chaty Rýchorská bouda, ubytování ve východních Krkonoších
6. Vesmír Mars, rudá planeta - vzdálenost, průměr, hmotnost, doba rotace a oběhu Marsu
7. Snow Lackenhof: Vídeňské Alpy v Dolním Rakousku, zimní radovánky v ráji výhledů