Poslední aktualizace: 10.6.2024
Treking > Cestování > Brusel, Paříž a Normandie - poznámky z 14denní návštěvy před olympiádou

Brusel, Paříž a Normandie - poznámky z 14denní návštěvy před olympiádou

Ceny ubytování, parkování, zelené zóny a ceny vstupného či restaurací

10.6.2024 | Jiří Smejkal

Asi málokdo plánuje na Olympijské hry vyrazit autem, ale pokud se někomu podaří mít neplánovaně s rodinou dva týdny volna je návštěva severní Francie a Paříže přijatelná volba. Díky youtube a www.airbnb.cz ubytování a plán cesty nebyl problém. Stačilo dva týdny před odjezdem naplánovat na mapách a PayPlem zaplatit privátní noclehy (v ceně 55-100 Eur na den pro čtyřčlennou rodinu). Hledali jsme na airbnb různé starší statky upravené ubytování, a většinou jsme byli příjemně překvapeni. O víkendech se musí člověk vyhnout pobřeží nebo Paříži. To bývá obsazeno nebo ceny několikanásobné.

Ilustrační foto

1). Zelené zóny - https://www.greenzones.eu

Při sledování youtube mě vyvedla z míry poznámka o přísném kontrolování vjezdu do zelených zón měst, kde jsou kamery a chodí pokuty 80-400 Euro do místa bydliště. Dobrá rada, jak to ten Brusel má dobře vymyšleno. Zadáte typ a značku auta dva týdny před odjezdem do nějaké aplikace a oni vám za pár euro pošlou domu EU nálepku. Sice hezká rada, ale když jsem na bod dvě - jakou máte ekologickou nálepku v zemi registrace? - odpověděl, že žádnou, tak bylo po srandě.

Brusel je po cestě. Proto jsem našel na aplikaci, kam až mohu autem a co musím dojet místní dopravou. Moc volby nebylo - obchvat Bruselu byl OK, ale jediná oblast, kam se dalo bez nálepky, bylo parkoviště C expa. Po příjezdu však u tohoto obrovského parkoviště byla závora a označením zavřeno. A o par ulic dál už zelené zóny. Naštěstí byl pracovní den a podařilo se na ulici najít náhodně parkovací místo.

Atomium bylo kousek od parkoviště, vstupné rozumné a dopoledne fronty přijatelné. Chvíli trvalo pochopit, že výtah jede na vyhlídkovou plošinu a na nejhezčí část barevnou světelnou show se musí zase z nultého patra po pojízdných schodech. Hromadná doprava je jednoduchá, takže jsme odpoledne stihli ještě historické centrum s čurajícím chlapečkem holčičkou a pejskem. Koupili pralinky, záviděli ne-řidičům, kteří si v drahých předzahrádkách dávali metr piv. Tady metrové prkno, na kterém byly seřazeny malé třetinky piv od zelené až po fialovou.

Paříš má zelené zóny pro vjezd aut dvě - vnitřní a vnější. Do vnitřní není šance. Vnější ani místní nevěděli pořádně jak to je. Snad platí jen od 8 do 20 hod. Měli jsme v ní ubytování jen jeden den. Paříš jme začali Disneylandem, který je mimo zelené zóny a má rychlé spojení do centra. Parkovné je ale 30 Euro. A to jednou stačí. Našli jsme příměstské nádraží a tam auto odstavili na další dny.

Ilustrační foto

Zádrhele byly dva. Prvním byla maximální doba stání 24 hodin. Pak bylo potřeba přeparkovat. Druhým - železné zábrany vjezdu aut vyšších než 2,10 m. S boxem na střeše to bylo o nervy a na centimetr. Francouzi nejsou tak uniformní, tak kámen úrazu byla i parkoviště se zábranou na 1,90 metru. Geniální mají však návaznost metra na REP - regionální vlaky. Je to pro nás nezvyklé.

Příbuzní z Prahy popisují, jak jednou jeli z okraje Prahy metrem do centra, a tam v tlačenici čekali na vlak na chalupu na Vysočinu. Závidí pařížský systém, který by jim v našich podmínkách umožnil zajet metrem přímo například do Kolína a tam ze stejného nástupiště pokračovat regionálním vlakem na chalupu. V intervalu maximálně 30 minut. U nás je to sci-fi, v Paříži mi to umožnilo odstavit auto a mít levné ubytování asi 50 km od centra a za 5 euro /10 euro tam i zpět/ se během 45 minut do centra dostávat. Je ale třeba mít staženo více aplikaci. Jednu pro Metro v centru s mapami, pro okolí je nejlepší https://www.ratp.fr/en/plans. Jízdenky klasické je možno, ale d igitální jsou výhodnější. Rozvedu později.

V Normandii jsou dle app ještě asi tři města, kde musí člověk kontrolovat vjezd do zelených zón. Už jsem na aplikace neměl sílu, tak jsme kostel upálení Johanky z Arku oželeli a jezdili po menších městečkách.

2). Opožděný úvod

V době, kdy část mládeže studuje nebo stážuje po celé Evropě včetně Paříže, si mladší ročníky řeknou, proč píšu o banálnostech, které si každý najde na mobilu. Zapomínají však na moji generaci, pro které mobil není samozřejmost a informace hledáme těžko.

Pamatuji doby, kdy mi bylo sděleno - vážený soudruhu studente, sice jste se umístil na prvním místě na stáž v Anglii, nejste však komunista. Proto do zahraničí můžete jet jen do Sovětského svazu. A nebo nikam. Psát o nadšení obyvatel Voroněže, když do místního sovětského supermarketu, který byl úplně prázdný, přivezli náklaďák levných zelených tenisek, o tom se psát nesmělo. Nešlo ani popisovat, jak jsem si jedny chtěl vyzkoušet a byl upozorněn prodavačkou ať neblbnu - v řade na mne přišla velikost dětská, ať ji hned vezmu, že ji za obchodem snad vyměním za velikost větší.

Nebo přišly digitální budíky. Já říkám, ukažte zda zvoní. Zkusila a nezvonil a přesto mi jej dále prodávala. Kupující za mnou sdělil, "on je cizinec, on neví, že když je na řadě a přišel na něj nefunkční budík tak má smůlu a musí jej vzít nebo nic". Prodavačka byla ohleduplná, připomínku přijala, dala mi jiný a ten nefunkční dostel ten zákazník za mnou. Zaplatil vysokou sumu a vůbec neprotestoval - prostě taková to byla doba.

Psát se o tom tenkrát nemohlo a proto po otevření hranic jsem chytil první příležitost pracovat v zahraničí, psát o některých asijských zemích, kam tenkrát turisté nejezdili. Už jsem v předdůchodovém věku a nečekal bych, že budu někam ještě něco psát. Gramatika po letech pokulhává a mládež zná svět už mnohem lépe než já. Občas si však pustím zprávy a vidím, že heslo mého mládí "Proletáři všech zemí spojte se" je úspěšně nahrazováno heslem "Populisti a diktátoři všech zemí spojte se".

Chtěl jsem vidět část EU, kde jsem nebyl a hodně věcí mne zaskočilo. Pokud někdo z mé generace by chtěl tyto oblasti navštívit, možná se mu pár poznámek hodí. Na youtube uvidí všechny cestopisné krásy. Pracně hledat, kolik kde stojí vstup a nebo poplatky, je náročnější a proto ještě jedna kapitola:

3). Předčasný závěr - ceny poznámky

Od Bruselu přes Paříš až ke konci Normandie - po ostrovní klášter Mont Saint-Michel, j sme se setkávali s velmi příjemnými ochotnými ubytovali. Spali jsme vždy dva dny v jedno místě. Ubytování bylo různé, od lepších zahradních chatek až k luxusně renovovaných částech různých usedlostí. V Paříži to byly kvalitně předělané garáže na dvoupokojové byty. Klič byl skryt v boxu s kódem. Všichni komunikovali zodpovědně a včas. Projeli jsem celé pobřeží včetně pláží Omaha (krátce před oslavami 80. výročí vylodění), skály Etretat až po Eurotunel a jedno z největších akvárií v Boulogne Sur Mer.

Dost mne přikvapila nesourodost cen. A poplatků. Někdy kousek dálníce stál 14 Euro, někdy jen pár drobných. Dalo se projíždět i bezplatnými úseky. Výhodou bylo, že navigátor hledal spojky mezi bezplatnými úseky po malebných vesnicích s vesnickými pekárnami nebo prodejnami ústřic. Problém byl, že u škol a centra bylo vždy omezení rychlosti na 30 km/h. Francouzi si z toho moc nadělali. Já kdysi z Jižní Francie dostal až do Čech pokutu kvůli překročení rychlosti na kruhovém objezdu o pár kilometrů. Uvidím co mne čeká po této dovolené.

Velmi nesourodé ceny byli u vstupů, většinou kolem 25 Euro v Louvre Museum, Mont Saint-Michel i v zmíněném Aquaria Boulogne Sur Mer. Problém je, že v Louvre se musíte rezervovat na webu, jinak se tam nedostanete. A nebo za dvojnásobek - viz https://book.tickets-paris.fr/. Problém jsou slevy. Dítě platí poloviční dopravu už od 4 let. Vstup na Eiffelovku jen do druhého patra je také cca 20 Euro, ale diskuse ve stylu: Doložte ID - "občanským průkazem", že dítěti nebylo ještě dvanáct jinak musí zaplatit vstupné jako plnoletý.

Občanský průkaz se v ČR vydává od 15 let, proto ho doložit nemůžeme, ještě ho nemůže mít. Tak to musíme účtovat jako plnoletému. Zachránil to pas, ale diskuse bylo dost absurdní. Unavilo i čekání na tištěnou jízdenku zpět u jediného funkčního automatu. Nejlepším rozptýlením nakonec byly skupiny Afričanů prodávající suvenýry za pětinu ceny ve stánku a policisty je honícími.

Obzvláště potěšil kontrast, když v Sant-Michel čtu, že studenti mají slevu do 24 let a tady mi 11leté dítě prohlašují za plnoleté. Nic to ale není při srovnání s cenami v Disneylandu. Nejlevnější v pracovní den bylo 72 Euro na dítě, parkovné 30 Euro. Malá dcera vytrucovala bublifuk za 25 Euro. Za ty prachy by mi u nás na vietnamské tržnici sehnali živého Mickymause.

Nelogické je, že cesta Eurotunelem (Dover a zpět) vlastním autem je 350 Euro, trajektem za čtvrtinu. V restauracích jsou perfektní jídla v tzv. menu. Problém je, že je vše psáno jen francouzsky a do 14 hod a pak až večer. V centrech 35 Euro na okraji 20 Euro. Pokusy vyslat manželku, aby vyzkoušela, co se pod pojmem menu skrývá, selhávaly. Večer už byly stoly rezervované. Dopoledne poloprázdno a z názvu se obsah jídel dal špatně odhadnout. Francouzština, překladače a hodně peněz to se hodí vždy.

24.5.2024 / Otakar Brandos
Treking · Z Kápolna-hegy po ozubnicové železnici na Salgó vára a Šomošku. Dvoudenní trek po hradech a sopkách v Cerové vrchovině za vůně kvetoucích akátů (2) | Fotogalerie (1.) k článku | Fotogalerie (2.) k článku

Šomoška

I druhý den toulání Cerovou vrchovinou to bude docela pohodovka, přesto našlapeme asi 23 kilometrů při 600metrovém převýšení. V reálu to bylo ještě o fous více, protože trasy zakreslené v mapách tak úplně neodpovídají …

23.5.2024 / Otakar Brandos
Příroda · Hirundo rustica (vlaštovka obecná), všeobecně známý posel jara z čeledi vlaštovkovití (Hirundinidae)

Vlaštovka obecná

Vlaštovka obecná (Hirundo rustica), slovensky lastovička obyčajná, je všeobecně známý posel jara, milý ptáček z čeledi vlaštovkovití (Hirundinidae). Jedna vlaštovka určitě jaro nedělá, ale v čase, kdy uslyšíme její charak …

21.5.2024 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Skalní vrcholy ve Žďárských vrších nelákají jenom horolezce

Křižánky

Skály a vyhlídky z nich, zachovalá roubená stavení rozesetá po kopcích, pole a louky střídající se s lesy. To vše nabízí vycházka v okolí malebných Křižánek ležících na Vysočině v okrese Žďár nad Sázavou. Dlouhou vesnicí …

15.5.2024 / Otakar Brandos
Treking · Z pohádkového hradu Šomoška na nejvyšší horu Karanč (725 m). Dvoudenní trek po hradech a sopkách v Cerové vrchovině za vůně kvetoucích akátů (1) | Fotogalerie k článku

Šomoška

Cerová vrchovina (Cserhát) je kouzelné pohoří na slovensko-maďarských hranicích, jižně od města Fiľakovo. Jedná se o poměrně nevysoké pohoří, nejvyšší hora Karanč měří pouhých 725 metrů. Ale protože tyto hory vyrůstají z ní …

13.5.2024 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Výlet do Třech Studní: Romantický příběh spojený se světoznámým Otvíráním studánek

Brožova skalka

Poslední květnovou sobotu se již tradičně rozezní v lesním areálu u studánek Vitulka a Barborka ve Třech Studních - vysočinské vsi v okrese Žďár nad Sázavou - světoznámá kantáta hudebního skladatele Bohuslava …

12.5.2024 / Otakar Brandos
Turistika · Přes hrad Hajnáčka na Ragáč (537 m n. m.), výšlap v Cerové vrchovině. Túra na druhou nejmladší sopku Slovenska | Fotogalerie k článku

Ragáč

Cerová vrchovina, malebné pohoří na hranicích Slovenska a Maďarska, je doslova krajinou sopek. Vyhaslých sopek. Ale také hradů a dalších památek. Za jedněmi z nich jsme zamířili do obce Hajnáčka (220 m), abychom …

12.5.2024 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Karanč (Karancs kilátó) na nejvyšší hoře Cerové vrchoviny. Fantastická vyhlídka na maďarsko-slovenských hranicích

Karanč

Rozhledna Karanč (Karancs kilátó), zvaná také Karancsova (karančská) vyhlídka, stojí na nejvyšší hoře Cerové vrchoviny zvané Karanč (725 m), respektive malý kousek pod vrcholem ve výšce asi 720 m, těsně při maďarsko-slo …

12.5.2024 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Rezervace Dářko a Radostínské rašeliniště připomínají také někdejší těžbu rašeliny

Radostínské rašeliniště

Nenáročnou procházku zachovalou přírodou v těsné blízkosti takzvaného moře Vysočiny - největšího vysočinského rybníka Velké Dářko o rozloze 206 hektarů - slibuje naučná stezka Dářská rašeliniště. Na necelých třech kilo …

8.5.2024 / Otakar Brandos
Příroda · Larus argentatus (racek stříbřitý), velký zástupce čeledi rackovití (Laridae)

Racek stříbřitý

Racek stříbřitý (Larus argentatus), slovensky čajka striebristá, je velkým zástupce čeledi rackovití (Laridae) u nás. Jde o statného, klidného ptáka s nápadně silným zobákem, který dosahuje hmotnosti 0,7 až 1,5 kg, s …

4.5.2024 / Dorek Čermák
Cestování · Four Corners, Údolí Monumentů a meteorický kráter v Arizoně. Nezapomenutelná cesta na americký jihozápad

Monument Valley

Začínám slovy textu písně: Arizóna, to je pravých mužů zóna… Jasně, Arizona patří mezi "Zápaďácké státy". Leží na jihozápadě USA, je rozlohou šestý největší stát USA. Stala se státem USA v roce 1912 jako 48 stát v pořa …