Poslední aktualizace: 2.12.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: Starohorské vrchy a Jelenská skala

Turistika: Starohorské vrchy a Jelenská skala

Dvoudenní túra po známých i neznámých chodnících (1)

9.6.2016 | Otakar Brandos

Starohorské vrchy jako soused mnohem známější Velké Fatry resp. Nízkých Tater stojí tak trochu stranou hlavního dění. Trekaři vydávající se hřebenovku Nízkých Tater ještě tak znají Kečku a nebo Kozí chrbát. Co vám ale říká Jelenská skala, Špania Dolina či Moštenická kyslá? Že nic? Pak je tento článek určen právě vám.

Nízké Tatry a Kozí chrbát ve večerním světle

Starohorské vrchy jsou 13. nejvyšším pohořím Slovenska. Nejvyšším vrcholem pohoří je Kozí chrbát vysoký 1 330 m. Dalšími významnými vrcholy jsou Kečka (1 225 m), Hadliarka (1 211 m), Jelenská skala (1 153 m), Panský diel (1 100 m) a řada dalších. Starohorské vrchy tak sice výškou nijak neohromí, zato malebností a krásnými výhledy dech vyrazit dokáží.

Starohorské vrchy patří do Fatransko-tatranské geomorfologické oblasti. Budovány jsou především granitoidními horninami, avšak v některých partiích vystupují vápence križňanského příkrovu. Vedle Velké Fatry a Nízkých Tater pohoří sousedí s Kremnickými vrchy, Zvolenskou kotlinou a Horehronským podolím.

Špania Dolina a Jelenská skala

Plechového oře parkuji na parkingu ve Španí Dolině (710 m), do parkovacího automatu házím dvě eura, což na dvoudenní parkování stačí, přezouvám boty, beru batoh a brašnu s foťákem a přesouvám se na zahrádku blízké restauračky u penzionu Klopačka na jedno orosené. Startovní. Je horkou a po únavné cestě z Ostravy (plné uzavírek) přijde vhod.

Čtěte také: Túra na Kozí chrbát, Starohorské vrchy a turistika

Úderem jedenácté nahazuji bágl na záda a po zelené turistické značce (dále jen TZ) mířím na Šachtičky. Navštěvuji Denní - císařskou štolu, kterou měli v roce 1764 navštívit synové Marie Terezie - korunní princ Josef a arcivévoda Leopold. Prý měli za 45 minut projít podzemím až do Starých Hor. Tomuto údaji ale nějak nemohu uvěřit a považuji to za smyšlenku tvůrce informačního panelu.

Cesta ubíhá svižně a již se na mě směje konstrukce rozhledny Šachtička. Dnes na ni ale nejdu, mám v plánu jiné cíle. Od parkoviště u rekr. zařízení Šachtička (957 m) dělám pár krajinek. Výhledy jsou ideální, jihovýchodnímu obzoru kraluje Ľubietovský Vepor s Hrbem, geografickým středem Slovenska, ale i hřeben Polany. Po příjemné lesní cestě vedoucí téměř po vrstevnici mířím do sedla Horný Šturec (988 m). Cestou se tu a tam otevírají pohledy na Jelenskou skálu, krásný skalní vrchol.

Další krásné výhledy se otevírají od rozcestí Žiare (995 m). Žije to i v trávě a na okolních keřích. Cestou fotím tesaříka rychlého, klikoroha devětsilového a řadu dalších brouků a motýlů. Člověk prostě tomu focení neodolá… Brzy se po levici otevírají výhledy k hřebeni Velké Fatry, kterým dominuje Krížna a Majerova skala. Nyní oděny v sametově hebké zeleni. Fantastické.

Špaňodolinský vodovod

Po necelé půlhodince se objevuje další rozcestí - Pod Jelenskou skalou (1 020 m). Podle map má odsud vést značený chodník na vrchol Jelenské skály, ale realita je zcela jiná. Odbočuji na lesní pěšinu, která se vine vzhůru. Brzy se ale noří do hustého podrostu a místy je hůře patrná. V lese je ale zřejmé, že tudy občas někdo chodí. Za zády defilují vrcholy Nízkých Tater a Kozí chrbát, nejvyšší hora Starohorských vrchů.

První skalky, pár padlých stromů a již je tady vrchol hory zvané Jelenská skala (1 153 m). Prost jakýchkoliv výhledů. To ale nevadí, vrch je to zajímavý. A navíc kousek pod vrchem je malá odbočka k vyhlídce, ze které se otevírají fantastické výhledy na Velkou Fatru. Nakonec se podívejte na připojené snímky ve fotogalerii. Pěkně jsou vidět i Kremnické vrchy s nejvyšší horou Flochová (1 317 m), která je jen o 6 metrů nižší než Lysá hora v Moravskoslezských Beskydech. Jelenská skala je takovou opomíjenou menší východní sestřičkou Majerové skály, která pro změnu uzavírá Starohorskou dolinu na západě.

Salaš Na Kráme, Donovaly

Z Jelenské skály sestupuji stejnou cestou na rozcestí Pod Jelenskou skalou (1 020 m) a po zelené TZ pokračuji dále. Kolem bývalého Špaňodolinského vodovodu s mapou, turistickým přístřeškem a krásnými loukami na svazích pod cestou. I suprovním velkým posedem, jenž by se dal využít k nouzovému bivaku. Jako na dlani mám celou Polanu i velkou část Veporských vrchů.

Cesta ubíhá rychle a již je tady rozcestí Krčahy, Kováčka (930 m) a za ní krásné louky s neuvěřitelně krásnými výhledy. Nelze se nezastavit na salaši Na Kráme, která také může posloužit k nouzovému bivaku. Být trochu vybavenější, tak bych ji považoval za jednu z nejkrásnějších či nejkrásněji situovaných bivaků na Slovensku.

I dále se střídají nádherné a rozkvetlé louky, remízky i lesy s dalekými výhledy. Opravdu nádherná část Starohorských vrchů. Potkávám cyklistu, kterého jsem viděl popíjet birel ve Španí Dolině. Již se vrací z Donoval. No jo, na kole je to přece jen rychlejší. Kochám se ladnými křivkami hřebene Velké Fatry i rozeklanými skalisky vrcholu Čierny kameň. Opravdu se člověku z té nádhery až tají dech.

Pomalu obcházím Hrubý vrch (1 169 m) a již je tady rozcestí Pri javore (1 040 m). Zvažuji, že se vydám neznačenou lesní cestou na červenou značku vedoucí na Kečku, ale jsem domluven na vstreče s kamarádem Mirem, největším slovenským trekerem. V Polianke. Procházím za výhledů na Zvolen (1 402 m), resp. Novou holi se sjezdovkami ski areálu Donovaly malebnou osadou Bully a již jsem na rozcestí s červenou z Donoval. Z rozcestí Baník jsou Donovaly jako na dlani. Jen Mira není nikde vidět.

Následuje vinou vybité baterie pár krátkých telefonátů, po kterých nejsem o moc moudřejší. Vím já, kam až se dá tady vyjet autem? Nakonec končím až na Donovalech. Jedno rychlé orosené a hybaj nazpět. A Miro stále nikde. No, nakonec jsme se potkali až okolo šesté na salaši pod Štrosy na dohled vrchu Kečka po té, co jsem nachodil čtyři neplánované kilometry navíc. Mea culpa. Příště budu vědět…

Západ Slunce z Kečky

Vítáme se, dáváme desinfekci v podobě docela chutné kořenovice i pravé horňácké. Tu přinesl zase Lukáš, kterého také znáte z našeho webu jako autora řady článků. A nebo ji přinesl jeho pes Ringo? Na to jsem ze jaksi zapomněl zeptat. A na vrch dáváme samozřejmě pivo co by nejlepší iontový nápoj. Chystáme spaní a dřevo na oheň. No a po menším občerstvení a potlachu míříme na Kečku (1 225 m), nádherný vyhlídkový vrchol.

Obloha po západu Slunce

Horská údolí se pomalu začínají nořit do tmy, zlatavé hřebeny osvícené zapadajícím Sluncem skýtají úchvatnou podívanou. Poľana, Veporské vrchy, Volovské vrchy, Nízké Tatry, Chočské vrchy i Oravské Beskydy s Babí horou a Pilskem a pochopitelně Velká Fatra a Kremnické vrchy. Nádherné kruhové výhledy pak umocňuje jedinečné světlo. Opravdu ten výlet stál za to…

Řádně vykochaní se vracíme za svitu úzkého srpku Měsíce dva dny po novu nazpět k salaši, zapalujeme oheň, vyhlížíme zářící Jupiter a rudý Mars v opozici a tlacháme za svitu hvězd do pozdních nočních hodin…

Hory Klima v době ledové v České republice, vrcholná fáze…

Poslední doba ledová (tzv. würmský či viselský glaciál, podle toho hovoříme-li o alpínském a nebo…

Hory Toulání v Bílých Karpatech, trojdenní putování částí…

Bílé Karpaty jsou pohoří táhnoucí se podél česko - slovenské hranice, konkrétně od měst Púchov či…

Hory Trek dolinou Irik: Přes ledovcové plato Džikiugankez a…

Kavkaz… Téměř magické to slovo. Pro mnohé synonymum rozlehlosti, tajemna, nedostupna, pro některé životní…

Hory Povedená túra v Turzovské vrchovině: Přes Bobek na ropný…

Turzovská vrchovina nepatří k příliš známým a ani turisty vyhledávaným pohořím. Stojí si tiše ve stínu…

Maroko Vysoké Tatry, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Cvilín Vilcan Kadovský viklan Souhvězdí Labuť Osoblažsko Bernina Karlštejn Blesk Motýli Měsíc Batohy Viklany
1. Skály Pravčická brána - největší skalní brána Evropy, Jetřichovické stěny
2. Tipy na výlet Pančavský vodopád, nejvyšší vodopád v ČR
3. Naše vrcholy Velká Javořina, nejvyšší hora Bílých Karpat
4. Chaty Chata Barborka: ubytování na chatě Barborka na Ovčárně pod Pradědem, Jeseníky
5. Vesmír Planckova konstanta, univerzální fyzikální konstanta
6. České hrady Hrad Bouzov, perla Moravy a střední Evropy, patřil řádu německých rytířů