Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má

Schneealpe, rakouské Alpy a turistika

Víkend v pohoří Schneealpe, Rakousko

7.11.2007 | Josef Franc

Vápencové pohoří Schneealpe leží asi 120 kilometrů jihozápadně od Vídně a spolu s pohořími Gutensteiner Alpen, Schneeberg, Raxalpe, Hochschwab a Veitschalpe tvoří soustavu takzvaných Vídeňských hor (Wiener Hausberge), které dostaly svůj název pro snadnou dostupnost z hlavního města.

Alpy, výhled z vrcholu Spielkogel

Jelikož se jedná o menší a nižší pohoří, k jehož dosažení stačí překonat z údolí 600 výškových metrů, a které slibuje nenáročnou a pohodovou horskou turistiku, přemluvil jsem ke strávení víkendu v těchto horách svoji ženu,abych jí ukázal, že pobyt v horách je rozhodně lepší než u moře.

Cesta přes Vídeň na Semmering, Mürzzuschlag až do obce Frein an der Mürz v západní části pohoří Schneealpe rychle utekla, a tak již kolem 9. hodiny vyrážíme do hor. Od neplaceného parkoviště u hotelu na okraji obce se vydáváme k mostu přes říčku Mürz, od něhož vychází značená turistická cesta na horskou louku Hinteralm,k chatě Hinteralmhaus, patřící rakouskému Alpenvereinu.

Lilie

Výšku nabíráme vcelku rychle díky slušnému svahu, jehož zdolávání je v dnešním parnu docela záživné. I moje jindy zimomřivá žena se dnes kupodivu potí, a což teprve já; čúrky potu mi stékají po celém obličeji a šortky mám už zcela mokré z koupele ve vlastním potu.

Po dvou hodinkách stoupání vylézáme z lesa na louku Roβwiese, jejíž atmosféru doplňují zvonce popásajících se stád krav. Vypadá to na idylku,dáváme na okraji lesa pauzu a žena dává opalovačku, zatímco já rekognoskuji s fotoaparátem terén. Jak po chvíli zjišťuji, nejsou na louce jenom kravky,ale i telata a mladí býčci, a jsou to zvířata dosti zvědavá.Když se po fotografování vracím k našemu ležení na okraji louky, vydává se za mnou mladý býček a po jeho bučení i zbytek stáda.

To už se manželka přestává opalovat a jak někde vyčetla, snaží se klidným hlasem přemluvit ta tupá zvířata,aby si nás přestala všímat.Ta němá tvář však evidentně nerozumí česky a když nás začíná stádo obklopovat a některé větší kusy se počínají strkat, nečekáme na koridu a prcháme k lesu.

Stěna Klobenwände

Dál už cesta ubíhá v klidu a po kilometru chůze vycházíme z lesa na malebnou horskou louku Hinteralm, s dřevěnými salašemi v levé horní části. Mezi nimi stojí i stylová chata Hinteralmhaus,patřící rakouskému Alpenvereinu,kterou jsem vybral jako základnu pro náš pobyt v tomto pohoří. Ubytováváme se za 8 Euro na osobu v noclehárně, která bude patřit po oba dva dny pouze nám, jelikož jsme zde jediní hosté.

Oblačnost se začíná po poledni sice trochu honit, ale přesto vyrážíme na kratší výšlap k vrcholu Spielkogel po značené stezce č.401,nahoru od chaty. Procházíme po okraji skalní stěny Klobenwände s náramnými výhledy na dolinu Naβköhr,vyhlášenou přírodní chráněnou oblastí,a kocháme se kvetoucími loukami.

Pojednou žena strne a ukazuje na stezku před sebou, po níž se plazí velká zmije. Čekáme až zmizí v trávě a velice opatrně a rychle opouštíme toto její teritorium; od této chvíle už dáváme daleko větší pozor kam šlapeme. Vystoupáme přes zajímavou vrcholovou část, která nese prvky krasové krajiny se závrty až k vrcholovému kříži na Spielkogel (1 599 m), odkud je hezký panoramatický výhled a vracíme se na chatu. Zde na terase při sledování příchodu podvečera do okolních hor degustujeme místní krmi a zalezeme na kutě.

Vodopád Toten Weib

V noci přichází parádní bouřka, což nás v klidném spánku nerozhází, ovšem ranní procitnutí do nízké oblačnosti, „která se trhá a padá po kouskách na zem“ naznačuje, že v dnešním itineráři trasy budou změny. A tak si po snídani prohlížím v noclehárně rakouské časopisy o horách, až do úplného usnutí…

K poledni se zdá, že déšť ustává, a tak rychle vyrážíme ven na plánovaný okruh chráněnou přírodní oblastí "Naturschutzgebiet Naβköhr", která se nachází v dolině pod severovýchodními stěnami náhorní louky Hinteralm. Bohužel však pro nedostatek času musíme vypustit několikahodinový výstup na nejvyšší horu pohoří Schneealpe - Windberg (1 903 m).

Vydáváme se tedy po značené cestě č. 401 k okraji náhorní louky, kde se nám začnou díky pofukujícímu větru otvírat v dešťovém oparu "okna" do doliny pod námi. Projdeme dvěma skalními branami a lesní cestou sestupujeme až k rozcestníku dole v údolí, kde přecházíme doleva na znač. cestu č. 436 a kolem krasového propadání potoka pokračujeme hlubokým lesem. Menší dešťovou přeháňku, která nás dostihuje, přečkáváme v otevřené neudržované staré lovecké chatě u cesty a pak dál pokračujeme k loukám Capellarowiesen, které jsou posety pasoucími se stády krav Milka.

U rozcestníku před samotou Bodner Au na konci doliny se dáváme vlevo a začínáme pozvolna stoupat znač.cestou 401 do sedla Tabersattel. Po cestě u nás zastavuje terénní vůz a bodrá horalka nám nabízí svezení a vyptává se na cíl naší cesty v obavě, že jsme snad ztratili v horách orientaci. Vysvětluji jí, že my, odkojení hanáckými kopci, jsme naprosto v pohodě a cíl naší cesty je nám jasný.

Loučíme se a pokračujeme vrstevnicovou cestou po úbočí Hohes Waxenegg kolem soukromé chaty Waxenegghütte ve výšce 1509 metrů, s náramnými výhledy na dolinu Naβköhr i okolní hory. Dál už značka vede pěšinou zvlněným krasovým terénem, lesem i horskými pasekami až do sedélka pod vrcholem Spielkogel, odkud již po známé trase sestupujeme k večeru na chatu a dáváme si řádnou baštu.

Jižní stěna Klobenwände

Ráno pro změnu zase prší a tak s odchodem do údolí otálíme. Dlouhým studováním mapy mám vymyšlenou perfektní sestupovou trasu po neznačených cestách, které slibují zajímavé přírodní scenérie, a tak, když déšť zeslábne, vyrážíme. Opět zjišťujeme,že jsou všichni místní horalé přívětiví a starostliví, neboť za námi vybíhá chatařka, se kterou jsme včera při večeři dali řeč o cíli naší cesty, a ukazuje mi, kudy vede cesta do Freinu,do něhož máme dojít.

Po mém vysvětlení kudy to mám podle mapy zmáknuté zjišťuje, že nejsme žádní běžní turisté, srdečně se loučíme a scházíme po cestě č. 436 k rozcestníku Unterer Haselboden v dolině Naβköhr, od něhož již vyrazíme neznačenou lesní cestou vpravo,podél menšího skaliska.

Cesta postupně přechází v pěšinu a když musíme po chvíli přelézat hromadu popadaných větví, zapochybuje manželka o správnosti mé orientace. Jakmile se ovšem dostaneme na pěšinu,vedoucí okrajem svahu nad roklinou Höllgraben a zleva se vynoří skalní převis Teufelsbadstube, je naprosto jasné, že pravdu má vedoucí (tedy já).

Poté již pěšina pozvolna šněruje zalesněným svahem až na dno rokliny, nad níž se tyčí skalní stěny Salzwand a Höllwand. Po zpevněné cestě sestupujeme podél koryta potoka, který je v horní části vyschlý, a procházíme otevřenými vraty obory kolem krmelců ve spodní části rokliny. Zde se již objevuje v korytě potoka voda a okolní louky jsou posety nádherně kvetoucími liliemi.

Netrvá dlouho a jsme u hájenky na konci rokliny, odkud nás čeká čtyřkilometrový přesun vpravo po silnici do Freinu. Postupujeme proti toku říčky Mürz až k silničnímu tunelu na okraji rokliny, kde se dáváme vpravo a starší silničkou procházíme roklinou. V soutěsce kousek od vstupu do rokliny pozorujeme dovádějící hejna duhových pstruhů v nádherně tyrkysové vodě hlubokých tůněk. Kousek opodál padá z širokého otvoru ve vysoké skalní stěně vodopád "zum Toten Weib" a do obce Frein an der Mürz je to již jen kousek cesty.

Doporučená mapa: KOMPASS Wanderkarte č. 210, WIENER HAUSBERGE – Schneealpe-Rax-Schneeberg-Gutensteiner Alpen 1:35 000

Chata Hinteralmhaus, tel. 0043 664 9630969, otevřena od poloviny října do konce dubna o sobotách, nedělích a svátcích, nepřetržitě otevřena od začátku května do poloviny září. 20 lůžek, 32 míst v noclehárně; cena ubytování v noclehárně - člen Alpenvereinu 8 Euro, nečlen 16 Euro, polévky 2,5 – 3,5 Euro, hotová jídla 5,5 – 7 Euro, litr horké vody k zalití vl. čajů, káv apod. 1,8 Euro.

Hrad Sloup Malá Fatra, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Panská skála Vodnář Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka bodláková Neutronová hvězda Karimatky Viklany