Napsat článek Průvodce Soutěže Kalendář Cestování Cykloturistika Horolezectví Snow Příroda Archiv Rozhledny Památky Jeskyně Vrcholy
Poslední aktualizace: 7.11.2017 , , svátek má
Treking > Příroda > Linduška horská

Houževnatý obyvatel horských hřebenů

14.3.2016 | Otakar Brandos

Linduška horská (Anthus spinoletta) je blízkou příbuznou lindušky luční (Anthus pratensis). Linduška horská je středně velký zpěvný pták z čeledi konipasovitých (Motacillidae) a rodu lindušky (Anthus), se kterým se u nás setkáváme především v horských oblastech. Tento houževnatý a otužilý ptáček se svým typickým "cip cip cip" vám bude dělat společnost již brzy po ránu a nebo při západu Slunce hledajíc něco k snědku v okolí vašeho bivaku.

Linduška horská

Linduška horská je rozšířena téměř po celé Eurasii, nejčastěji ve výškách od 600 až 800 metrů nad mořem po asi 3 000 metrů nad mořem. U nás se tento druh lindušky objevuje v Beskydech, v Jeseníkách a na Králickém Sněžníku či v Krkonoších. Obvykle však jen v relativně malých počtech. V Červené knize ČR patří linduška horská ke kriticky ohroženým druhům.

Poněkud lépe je to se stavy lindušky horské u našich východních sousedů. Ve slovenských horách se s ní můžeme setkat v oblasti Tater, Malé Fatry, Velké Fatry, v Nízkých Tatrách, Oravských Beskydech a dalších pohořích. Především v pásmu kosodřeviny a na horských loukách nad horní hranici lesa.

Čtěte také: Brhlík lesní: Obyvatel lesů, starých parků a zahrad

Linduška horská s oblibou vyhledává lokality v blízkosti horských říček. Společnost mi linduška horská dělala ale i na nejvyšších tatranských vrcholech, kam zalétá. Přestože je považována spíše za špatného letce. Na severu jsem ji potkával i v lesotundře a tundře. Ba i v těsné blízkosti ledovců.

Linduška horská

Linduška horská dorůstá délky 15 až 17 cm a dosahuje hmotnosti 17 - 28 g. Má štíhlé tmavé nohy a poměrně nenápadný šedohnědý šat. Jen na hrudi je zbarvena světleji s podélným čárkováním. Většina lindušek u nás zůstává celoročně, jen na zimu slétá do nižších poloh. Některé však odlétají do jižnějších zeměpisných šířek.

Linduška horská se živí především hmyzem, mimo letní měsíce si musí vystačit se semeny různých trav. Mláďata, která se líhnou ze snůšky až 6 vajec z konce dubna / začátku května po asi dvou týdnech krmí rodiče pouze hmyzem. Krátké horské léto umožňuje linduškám horským pouze jednu snůšku ročně. Do hnízd na horní hranici lesa či v pásmu kosodřeviny, která jsou obvykle vystlána stébly trávy a mechem. Občas i zvířecími chlupy.

Hory Turistika na Šumavě: Křemelná, Sněžné jámy a bývalé Paště a…

Když se v souvislosti se Šumavou mluví o Křemelné, většině lidí se vybaví jedna ze zdejších…

Hory Jak jsem nechtěla na Králický Sněžník, zimní výšlap z polské strany

Protože loňská zima byla na sníh přece jen bohatší než ta letošní, vyvstalo přede mnou jednu únorovou sobotu…

Hory Rašeliniště Orlických hor, tajemná příroda českých hor

Rašeliniště jsou velice atraktivními místy naší přírody. Zajímavá jsou pro přírodovědce, kteří zde nalézají vzácné…

Hory Velká Fatra v mlze a dešti aneb jak kolegu překabátilo Pendolino

Před svatým Václavem obvykle vyrážíme na hory. Nejinak tomu bylo minulého roku, kdy volba padla na Velkou Fatru a útulnu…

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Vihorlat Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany

Poslední diskusní příspěvky

Putování od hradu k hradu na Považském Inovci
 13.12.2017 1 příspěvek
Nalžovské Hory, lesní park
 08.12.2017 1 příspěvek
Black hill outdoor Forester, recenzia
Co s sebou na hory na túry
 07.12.2017 2 příspěvky
 23.11.2017 1 příspěvek
Horolezectví a doping? Použití kyslíku
 22.11.2017 6 příspěvků
Smrk, túra na horu v Beskydech
 21.11.2017 7 příspěvků
České středohoří a sopečné vrcholy
 21.11.2017 5 příspěvků
 09.11.2017 7 příspěvků
Černá Hora, trek v Černé Hoře
 08.11.2017 1 příspěvek
Šavlozubé kočky, lvi, levharti a "jaguáři"
 07.11.2017 2 příspěvky
1. Jeskyně Jeskyně Na Turoldu, kras a jeskyně Pavlovských vrchů
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Studniční hora a krkonošská tundra
5. Chaty Chata Návrší, horská chata a levné ubytování na Králickém Sněžníku
6. Vesmír Rychlost světla, nejvyšší rychlost šíření informace ve vesmíru
7. Přírodní rezervace Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme