Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Flóra: Orsej jarní (Ficaria verna), blyskáč jarný

Flóra: Orsej jarní (Ficaria verna), blyskáč jarný

Orsej jarní, vytrvalá rostlina z čeledi pryskyřníkovité

9.5.2023 | Otakar Brandos

Žlutě kvetoucí orsej jarní (Ficaria verna), slovensky blyskáč jarný, je vytrvalá rostlina z čeledi pryskyřníkovité, která dorůstá jen 3 až 15 cm výšky. Lodyha orseje vyrůstá ze ztlustlých kořenových hlíz. Vystoupavá lodyha má v paždí listů drobné pacibulky, u některých mohou ale pacibulky chybět. To se jedná o poddruh orsej jarní hlíznatý (Ficaria verna bulbifera). Na lodyze obvykle vykvete jen jeden květ.

Orsej jarní (Ficaria verna)

Orsej jarní patří k prvním poslům jara, vykvétá již brzy na jaře, v březnu. Kvetoucí orseje nacházíme v naší přírodě až do května. 10 až 20 mm dlouhé, lesklé korunní lístky vejčitého tvaru vytvářejí dokonale souměrný květ. Jednoduché listy mají srdčitě vejčité až ledvinité čepele, na okrajích nepravidelně vroubkované. Plodem orseje je nažka.

Orsej jarní roste po téměř celé Evropě, objevuje se i v Malé Asii. Zavlečen byl i do Severní Ameriky. U nás roste po celém území, v nížinách a pahorkatinách. Za příhodných podmínek stoupá i do středních horských poloh. Například v Hrubém Jeseníku byly kvetoucí orseje zjištěny ještě ve výšce 1 200 metrů nad mořem. Tuto vlhkomilnou rostlinu nejčastěji nalezneme ve vlhkých, smíšených lesích, na březích vod a nebo v křovinách na stinnějších lokalitách.

Orsej jarní (Ficaria verna) Treking.cz - diskuze

29.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Moravský Blaník, Bílý kámen a hrad Brníčko. 3denní toulání po skalách a dolech Hanušovické vrchoviny (2) | Fotogalerie k článku

Sedělo by se příjemně. Sluníčko docela hřeje, výhledy jsou hezké, my ale musíme postoupit směr Brníčko. Dohoda zní jasně - vybereme nejkratší cestu. V mapě je fůra lesních cest, otázkou ale je, zda-li jsou i v reálu. První z …

28.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Lejsek bělokrký (Ficedula albicolis), čiperný zástupce čeledi lejskovití (Muscicapidae)

Chvíli na větvičce, chvilku na větvi, ani chvíli neposedí. To se nám ve svém černobílém fráčku předvádí lejsek bělokrký (Ficedula albicolis), drobný, štíhlý ptáček velikosti vrabce. Tento čiperný zástupce čeledi …

27.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Potápka roháč (Podiceps cristatus), náš největší zástupce čeledi potápkovití (Podicepididae)

Potápka roháč (Podiceps cristatus), slovensky potápka chochlatá, je poměrně velký pták dorůstající délky 45 až 50 cm a hmotnosti 0,7 až 1,2 kg. Rozpětí křídel se pohybuje od 60 do 75 cm. Však také je potápka roháč v Česku …

20.4.2023 / Otakar Brandos
Treking · Tipy na lehké treky pro (nejen) začátečníky. Pár rad a doporučení začínajícím dálkoplazům

Na stránkách Trekingu máme popsány stovky a stovky treků. Hřebenovky Nízkých Tater, Západních Tater, ale i Beskyd, Rychlebských hor, celého Slovenského rudohoří, ale i rumunského Fagaraše, Rodny, bulharské …

17.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · 2denní trek přes pohádkové zámky v Raduni a Hradci. Kajlovec a Včelí hrad na Den letectví a kosmonautiky | Fotogalerie k článku

Původně bylo v plánu Severomoravské Švýcarsko. Jelikož ale výhled počasí sliboval pouze jeden den pohody, namísto tří potřebných, navrhuji túru odložit. Kolegové Aljoša s Dejvem ale vyrazit chtějí, že jsou již …

5.4.2023 / Otakar Brandos
Památky · Opevnění v areálu Vojenského muzea Lichkov. Dva samostatné pěchotní sruby K-S 31 a K-S 32

Prvorepubliková opevnění v areálu Vojenského muzea Lichov jsou součástí opevnění I. ČSR, která byla budována v letech 1936 - 1938. Opevnění u obce Lichkov patří do Králické pevnostní oblasti, ve které bylo na …

5.4.2023 / Martin Zapletal
Trek · Hřebenovka přes Krušné hory, Smrčiny a Český les. Přechod hřebene nejdelšího pohoří v Česku (2)

Ráno mě čekaly lázně Bad Elster. Udělal jsem si jen lehkou snídani, neboť jsem počítal s vydatnou svačinou po nákupu v Edece. Nechyběl také Sahnepudink. Tyto malé lázně se rozkládají v údolí, z něhož jsem vystoupal …