Poslední aktualizace: 19.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Podzimní Bílé Karpaty, hřebenovka kouzelného pohoří v babím létě

Podzimní Bílé Karpaty, hřebenovka kouzelného pohoří v babím létě

Bílé Karpaty: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (1)

30.11.2018 | Otakar Brandos
Velká Javořina

Bílé Karpaty jsou nádherným pohořím plných přírodních krás a zajímavých cílů. Proto kolegům Dejvovi s Aljošou nedalo moc práce, aby mě překecali na výlet právě sem. Místo treku v oblasti Králove hole v Nízkých Tatrách, kde jsem měl v plánu již dlouho odkládanou návštěvu nové turistické chaty, budu mít alespoň veselou společnost v Bílých Karpatech.

Je začátek října, vrchol babího léta. Počasí má být podle předpovědi docela solidní, bylo by škoda "sedět" doma. Vlakem přes Přerov a Staré Město u Uherského Hradiště vyrážíme do Velké nad Veličkou, výchozího místa naší třídenní anabáze v Bílých Karpatech.

Velká nad Veličkou, Vápenky

Vlaky jedou naštěstí na čas a stíháme přípoje při několika přestupech. Ve Velké nad Veličkou nám však před nosem ujede autobus. Než jsme se před nádražím stačili zorientovat, bum prásk a koukáme na koncová světla právě odjíždějícího autobusu směr Vápenky… Kolegové odmítají jít lesy pěšky. Lenoši.

Velká Javořina

"Naštěstí" začíná pršet. Vytrvalý a vydatný liják tak trávíme v hospodě v kulturním domě u piva a skvělého oběda (dejší menička mohu opravdu doporučit) za opravdu lidové ceny. Naštěstí lidové, protože s mými dnešními parťáky toho nikdy moc nenachodím. Zato ale útrata je vždy značná…

Nakonec se dočkáváme dalšího autobusového spoje, kterým se přesouváme na Vápenky. David neustále zkouší volat na Holubyho chatu, kde jsme plánovali bivak. Marně. Což je trochu na pováženou. Zapadneme proto na startovní pivko a telefonické dostaveníčko do místního penzionu U Černého potoka. Tam se ale dozvídáme, že Holubyho chata je už od srpna uzavřena… No nakonec první noc trávíme na Vápenkách. Možnost deště, pokročilá denní doba a neexistence bivaku v okolí Velké Javořiny nás donutily pozměnit plány…

Velká Javořina a Holubyho chata

Ráno vyrážíme časně. V údolí je hezky čerstvo, podzim se již hlásí o svá práva. U potoka je dokonce vidět jinovatku. Fotím pár hezkých lidových stavení a doháním spoluputovníky, kteří míří na Javořinu po žluté turistické značce. Ta modrá, kratší, je moc strmá.

Kolem Přírodní památky Vápenky s krásnými bučinami a zřídkavými druhy rostlin a živočichů (výměra 10,60 ha) se protáhneme po Javořinské naučné stezce s řadou informačních tabulí na rozcestí Kamenná búda (644 m). Dále naše kroky vede červená turistická značka přes rozcestí U Bětina javoru k hranicím Národní přírodní rezervace Javorina (165,89 ha, nejstarší chráněné území na Moravě) s překrásnými starými buky.

Konečně se dostáváme k horní hranici lesa pod vrcholem Velké Javořiny (970 m), nejvyšší hory celých Bílých Karpat. Prochází tudy hranice mezi Českou republikou a Slovenskem. Naštěstí jsou dnes hranice v Evropě jen pomyslnými čárami na mapě…

Na vrcholu Velké Javořiny to pořádně fučí. Ledový vichr se zarývá až do morku kostí. Zamíříme k Vavrouškově pomníčku. Od poslední návštěvy tady dalších pár desek přibylo. Že by tady vznikal takový neoficiální symbolický hřbitov? Výhledy jsou skvělé, dokonce lze jasně vidět nádhernou zříceninu hradu Branč v Myjavské pahorkatině. A samozřejmě velkou řadu dalších cílů.

Z vrcholu se přemísťujeme k Holubyho chatě (905 m). Skutečně je zavřená, mění se majitelé. Přijít o týden později, vítaly by nás již dokořán dveře otevřené. No nic, v zimě to třeba již vyjde. Na sluníčku a v závětří u chaty si dopřáváme něco na zub. V tuhé i tekuté formě. Podotýkám, že vynikající bylo obojí. Dvě hladové kočky, které se k nám mlsně vloudily, také něco dobrého dostaly. Mlsně se oblizovaly ještě při našem odchodu.

Květná a Nová hora

Od Holubyho chaty pokračujeme k severu a následně k severovýchodu po zelené turistické značce. Na Jelenec (925 m) však nedojdeme, protože na rozcestí Pod Jelencem (885 m) to stočíme doleva dolů na hřeben Těžký vrch. Těžký asi proto, že závěr cesty je opravdu těžký. Strmý a plný kamení. "Kolenáři" si tady rozhodně přijdou na své.

Nakonec nás ale vítá rozcestí Nad Květnou (413 m) a obec Květná (360 m) s další skvělou restaurací - Na Huti, která stojí hned naproti místní sklárny. Pivo dobré a menička ještě lepší. I obsluha sympatická. Člověk na špacír po Bílých Karpatech nemusí brát s sebou téměř žádné jídlo…

Květná, restaurace Na Huti

V Květné to byla ta lepší část. Nyní nás čeká ta horší. Vydrápat se na další hřeben a na vrchol Nová hora (552 m). Za zády máme Květnou, obec s bohatou sklářskou minulostí, a rozložitý masív Velké Javořiny, který se nám rychle vzdaluje. Člověku se ani nechce věřit, že tam někde jsme před pár hodinami byli. Do cesty se nám staví elektrický ohradník. No, snad bejčci nebudou příliš bejčit. K hranici lesa a k rozcestníku to prostě jinudy nejde.

Kocháme se parádními výhledy a čekáme na Dejva, kterému očividně začínají docházet síly. Navrhuje, že bychom klidně mohli přespat tady. Na Nové hoře. Je tady závětří, ohniště… Jo, jo, krásně tady je. I ty výhledy odsud jsou impozantní. Přespíme tady, ale někdy příště. Ju? Dnes nás čeká Velký Lopeník! Chápu, že dny jsou již krátké, ale ujít 21 kilometrů přece pro nás nemůže být žádný problém. A navíc - není tady voda…

Velký Lopeník

Přes Janáčkovu kyselku (dva prameny skvělé železité minerálky) sestupujeme do údolí k osadě Staré Díly u Březové. Přejdeme říčku Hrubár a silničku spojující obce Březová (CZ) a Nová Bošáca (SK). A následuje, jak jinak, stoupání. Dnes poslední, zato ale výživné. Z nějakých 380 metrů nad mořem se musíme dostat do 911 metrů nad mořem. Na vrchol Velkého Lopeníku s rozhlednou a hezkou boudou.

Trošku se plácáme lesem. David tiše protestuje, ale není mu to nic platné. Tady se bivakovat prostě nedá. Táhlé a prudké stoupání je sice výživné, ale vede k "vysněnému" cíli. Snažím se na parťáky čekat, ale ti se drží někde vzadu. Nakonec nasazuji ostřejší tempo. Takto by to nešlo, tak bych západ Slunce z Lopeníku nestihl.

Cesta se nekonečně táhne. Doslova. Jeden hraniční patník, desátý hraniční patník. Další rovinka a další strmé stoupání. Rval jsem to na doraz, ale západ Slunce jsem již nestihl. Měl jsem zrychlit o pět minut dříve. O pouhých pár minut mi ten západ naší nejbližší hvězdy utekl… Nu co, i pozápadová obloha je krásná. A což teprve ta noční s Mléčnou dráhou. Stativ dnes netahám zbytečně, fotky hvězdné oblohy budou!

Další treky v Bílých Karpatech, může vás zajímat

Venušina sopka Úplňky Chata Vyškovec Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Brankovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Softshell

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

23.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Blata Jizerských hor: Tip na hezkou túru, když počasí zrovna nepřeje / Fotogalerie k článku

Blata Jizerských hor. Svět tůní a neprůchod- ných rašelinišť. Svět zřídkavých druhů rostlin a živočichů …

21.11.2018 / Komerční sdělení
Trek · Trek k Mount Everestu přes dvě sedla

Celé naše dobrodruž- ství začíná v horském městečku Lukla. Naše letadlo je velmi malé, je konec sezóny, a tak …

21.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (2): Starý zákon a nejstarší cestopisy lidstva

Texty z doby Šalomounovy: První část Starého zákona, pět knih Mojžíšových (latinsky Genesis …

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

5.11.2018 / Jiří Fiedler
Trek · Siněvirský národní park a západní Horhany, Ukrajina 2018 turisticky

Po loňských zkušenostech z Černé Hory jsme se rozhodli vyrazit na vandr opět dál než na Slovensko …

5.11.2018 / Ubytování
Útulna Krömerova bouda, luxusní útulna v Jizerských horách

Krömerova bouda zvaná také Kröme …

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …

Na vrcholu jsou již tři maníci u ohně. Zdravíme se a já si jdu vychutnat výhledy z rozhledny na Velkém Lopeníku. Nádhera. Žijeme v opravdu krásné zemi. Úrodné nížiny i malebné hory. Všeho tak akorát. Žádná fádní pustina ani nehostinné končiny. Vracím se ale do reality, dolů. Rozkládám spaní v boudě (na slovenské straně). Konečně přichází Aljoša se šnapsem. Však je také hlavní provianťák a kvartermacher!

Rozhledna na Velkém Lopeníku vnoci

Jen brbloš David stále nejde. Když nedorazí ani po půlhodince, kdy je již pořádná tma, vyrážím mu naproti s čelovkou. Potkávám jej kousek pod vrcholem, kde se jak divoký kanec prodírá houštím. Mimo značku… Večer trochu pohneme se zásobami, užijeme si noční oblohy a parádního bivaku. V teple a suchu. Je potřeba nasbírat síly, protože zítra nás čeká další náročná etapa.