Poslední aktualizace: 10.7.2023 , svátek má
Treking > Příroda > Útoky medvěda na člověka, jaké jsou typy útoků medvěda

Útoky medvěda na člověka, jaké jsou typy útoků medvěda

Obranné útoky, útoky medvěda se změněným chováním a predační útoky

14.4.2020 | Otakar Brandos

Útoky medvěda hnědého (Ursus arctos) na člověka jsou v Karpatech sice spíše výjimečné, ale čas od času k nim dochází. Tyto medvědí útoky lze rozdělit do tří kategorií: obranné (defenzivní), útoky medvěda se změněným chováním a predační útoky. Na začátku tohoto textu je však důležité zmínit, že nejběžnější reakcí medvěda na setkání s člověkem je útěk. A nebo medvěd zůstane ukryt, aniž by měl člověk vůbec tušení, že prochází v těsné blízkosti šelmy.

Medvěd

Nejčastějšími útoky medvěda na člověka jsou útoky obranné. To v případě, že se člověk dostane mezi mláďata a matku a nebo se k medvědovi přiblíží příliš těsně. Naprostá většina obranných útoků ale útoky v pravém slova smyslu nejsou, neboť medvěd sice i vyběhne proti člověku, avšak jeho cílem je pouze zastrašení. Já bych jej označil spíše jako útoky demonstrativní (budu se ale držet "terminus technikus" a dělení útoků používaných odborníky). To ve více než 90 až 95 % případů. Jen některé případy obranných útoků, kdy dojde k přímému kontaktu medvěda s člověkem, končí zraněním člověka.

Medvěd útočí úderem tlapou, sražením člověka na zem a nebo kousáním. Díky své obrovské síle a hmotnosti může medvěd člověka těžce zranit a nebo dokonce usmrtit. Poslední takovýto případ se stal, pokud se mi podařilo dohledat všechny dostupné informace, v roce 2006 v Rumunsku, kde medvěd usmrtil neopatrnou výletnici, která naprosto nepochopitelným způsobem nerespektovala osobní prostor medvěda.

Obranné útoky

K takovýmto útokům dochází v okamžiku, kdy se medvěd cítí ohrožený. Tedy v sebeobraně. Každý medvěd má okolo sebe osobní prostor. Podobně jako člověk. Velikost tohoto prostoru i intenzita obrany je pro každého jednotlivce individuální.

Přes 80 % defenzivních útoků medvěda začíná v okamžiku, kdy se člověk přiblíží na vzdálenost menší než 20 metrů (Šebo 2004). Obecně platí, že medvěd zareaguje tím prudčeji, čím později zaregistruje člověka, tedy čím více se člověk k medvědovi přiblíží. Především v okamžicích, kdy je medvěd zaujat potravou a nebo fouká vítr ze "špatného" směru a medvěd člověka včas nezaregistruje. Obzvláště těsné setkání v houštinách mohou vyvolat velice prudký obranný útok medvěda.

Největší nebezpečí představuje zraněný medvěd. Například medvěd postřelený lovci. Další faktory, které mohou vyprovokovat útok medvěda jsou přítomnost mláďat, přítomnost mršiny, potenciálního zdroje potravy medvěda, a nebo překvapení medvěda. Například v houští a nebo v nepřehledném terénu. Následky útoku medvěda jsou ovlivněny i chováním člověka.

Útoky medvědů s pozměněným chováním

Někteří z medvědů jsou na člověka zvyklí. A i přes občasná setkání ke konfliktům nedochází. Někteří medvědi však ztrácejí svou přirozenou plachost z jiných důvodů. Přibližují se k lidským obydlím, obvykle za potravou. Tu hledají například v neuzavřených kontejnerech apod. Tito tzv. synantropní medvědi ztrácejí přirozenou plachost a mohou se stát potenciálně nebezpečnými.

Takovýto synantropní medvěd hodující na odpadcích může vyvolávat falešný dojem, že je krotký. Někdy jej lidé dokonce cíleně přikrmují s tím, že potřebuje pomoci. Avšak tímto lidé medvědům naopak škodí, neboť chování medvěda se může změnit na nebojácné až agresivní a je pak (obvykle) nutné přikročit k odstřelu takového jedince.

Na Slovensku jsou známy případy, kdy medvěd s pozměněným chováním se dožadoval potravy a zranil člověka. Známý je případ z Trangošky v Nízkých Tatrách z roku 2002, kde medvědice, která byla zvyklá na přikrmování pracovníky hotelu, zranila v noci lidi ve stanech. Asi 12 % útoků medvěda na člověka je způsobeno takovýmito jedinci.

Predační útoky

Predační útoky medvěda na člověka jsou ve světě a obzvláště v Evropě naprosto výjimečné. Při predačním útoku medvěd považuje člověka za svou kořist. Na Slovensku není znám ani jeden jediný případ takovéhoto útoku medvěda na člověka. O jednom takovémto útoku jsem četl v jedné publikaci z Rumunska, avšak nepodařilo se mi tuto informaci ověřit z dalších důvěryhodných zdrojů.

Možnost setkání člověka s medvědem v přírodě bude vždy. A občas bude docházet ke konfliktům člověka a medvěda. Avšak existují postupy, které dokáží pravděpodobnost setkání s medvědem snížit a nebo zredukovat případné dopady takovéhoto střetu. Především vhodným chováním a správným vyhodnocením chování medvěda. Obecně platí, že by člověk měl mít respekt k přírodě. A k medvědům zvláště. Rovněž ale není na místě mít panický strach vyrazit do slovenských hor či přírody kdekoliv v Karpatech s tím, že mě tam může "sežrat" medvěd…

16.04.2020, 09:33 Milan | Přemnožení

Další zajímavosti o šelmách, mohlo by vás zajímat

26.3.2020 / Jozef Cyprich
Tip na výlet · Bradlové pásmo: významné skaly v údolí Bielej vody

Údolie Bielej vody, alebo tiež Púchovská dolina, predĺžením až k Lyskému priesmyku oddeľuje Javorníky od Bielych Karpát. Až sem zasahuje bradlové pásmo tiahnuce sa po obidvoch stranách Váhu, výsledkom čoho sú odhalené …

24.3.2020 / Otakar Brandos
VHT · Cima di Entrelor, túra za kozorožci a kamzíky v Národním parku Gran Paradiso

Cima di Entrelor (3 430 m) v Národním parku Gran Paradiso v italských Grajských Alpách není krásou ani výškou nijak výjimečný kopec. Cima Entrelor je hora turisticky naopak spíše nezajímavá, byť leží v ostrém skalním hřebe …

22.3.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Koruna Súlovských skal: přes Obrovskou bránu pod Bradu a přes Gotickou bránu na Súlovský hrad, Manínska tiesňava a Bosmany / Fotogalerie k článku / Fotogalerie č. 2 k článku

Súlovské skály jsem v loňském roce navštívil jen dvakrát. A vždy jen letmo. O to více jsem se těšil na letošní Velikonoce, kdy jsem chtěl do Súlovských vrchů vyrazit s dcerou v plné polní. Na hezký třídenní trek. Bohužel nezbývá než …

20.3.2020 / Josef Hebr
Turistika · Semmering: unikátní horská železnice v Rakousku je nejstarší horskou dráhou světa

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a …

19.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady na Slovensku: 10 (20) nejvýše položených slovenských hradů

Které ze slovenských hradů jsou nejvýše položené? Odborná literatura zhusta zmiňuje první z tří nejvýše položených hradů na Slovensku. Ale který z hradů na území dnešního Slovenska zaujímá v případě nad …

12.3.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru

Každoroční buddhistický festival s tanečníky v tradičních maskách může cestovatel navštívit vždy v létě např. v ladakhském klášteře Lamayuru. Krásný velký klášter umístěný na skalním útesu, obklopeném vysokými …

12.3.2020 / ESO2005
Vesmír · Dalekohled ESO/VLT zaznamenal železný déšť v atmosféře exoplanety: na denní straně této mimo- řádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C

Pomocí dalekohledu ESO/VLT vědci pozorovali extrémní extrasolární planetu, u které předpokládají, že v její atmosféře prší železo. Na denní straně této mimořádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C, což je dost na …

9.3.2020 / Otakar Brandos
Jeskyně · Kras a jeskyně v pohoří Velká Fatra - přehled krasových oblastí a největších jeskyní Velké Fatry

Velká Fatra není tak typickou krasovou oblastí jako například Slovenský kras. A nebo blízké pohoří Nízké Tatry s ohromným množstvím jeskyní a stovky metrů hlubokých propastí. Přesto i Velká Fatra má v oblasti krasu co …

8.3.2020 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Velké Fatry: nejvyšší hora, největší jeskyně, nejvyšší vodopád, nejvýše položená horská chata

Velká Fatra je úžasným pohořím. A pohořím mimořádně malebným a pestrým. Osobně mám Velkou Fatru (spolu se Západními Tatrami) mezi slovenskými pohořími nejraději. Byl jsem tam tolikrát. Prošel kde co. Ať již v …

6.3.2020 / Martin Zapletal
Treking · Přechod Bukovské poloniny a dále k Siněvirskému jezeru: 9denní putování podél bývalé československé hranice / Fotogalerie k článku

Vyprávím o naší první cestě do Ukrajinských Karpat z konce srpna 2016. Tehdy jsme se poprvé vydali do této země sami. Předtím jsem tam byl jen jednou s kamarádem Pafem. Celá naše cesta vedla po bývalé československé …

3.3.2020 / Dorek Čermák
Horolezectví · Tenkrát na Kavkaze: Rusko, cestování a lezení v roce 1982

Píše se rok 1982. A Kavkaz? Ten byl někde hodně daleko na východě a pro většinu smrtelníků nedostupný. Přesto se do těchto hor jezdilo. Na pozvání, které bylo ověřené velkým kulatým razítkem s azbukou. Našli se i …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky