Poslední aktualizace: 22.11.2022 , svátek má
Treking > Cestování > Majestátné baobaby, pamětníci afrických kultur

Majestátné baobaby, pamětníci afrických kultur

Baobaby: pamětníci nejstarších afrických kultur i objekty kultického uctívání

22.4.2020 | Ondřej Havelka
Majestátné baobaby

Baobaby jsou fascinující stromy, které se právem mohou považovat za pamětníky nejstarších afrických (i dalších) kultur, vždyť nejstarší z nich přežívají více než 2 000 let. V Zimbabwe byl radiokarbonovou metodou datování označen nejstarší známý baobab, který v době svého vegetativního konce v roce 2011 pamatoval přibližně 2 450 let. Také pro jejich úctyhodné stáří některé tradiční religiózní kulty baobaby uctívají a tzv. milujícím se baobabům připisují magické účinky.

Baobab (Adansonia) je listnatý opadavý strom z čeledi slézovitých; vyskytuje se v některých oblastech Afriky, v nemnoha oblastech Arábie a Austrálie a samostatně je třeba zdůraznit Madagaskar, neboť z celkově devíti druhů baobabů je šest druhů původně z Madagaskaru a jeden druh se na ostrov dostal z kontinentální Afriky (nehovoříme o záměrně pěstovaných baobabech v dalších částech světa). Jak se baobab dostal z Madagaskaru do Austrálie dodnes není jednoznačně vysvětleno - odborníci se dlouho domnívali, že baobab cestoval jako pasažér kontinentálním driftem, ovšem dnes se mnozí znalci kloní spíše k oceánskému rozptylu, kdy se po vodě pohybuje "přírodní vor" plovoucí vegetace nebo plují samostatná semena.

Baobaby jsou vysoké až 30 metrů a jejich průměr u statných jedinců převyšuje 10 metrů. Nejstatnější nestoři mají obvykle obvod kolem třiceti metrů, přičemž nejsilnější známý baobab měl obvod neuvěřitelných 47 metrů, než se v kmeni rozdělil na dva solitéry.

Majestátné baobaby Majestátné baobaby

Baobaby rostou zejména v oblastech, kde se vyskytují dlouhá období sucha; stromy do svých masivních objemných kmenů dokáží nasát a uchovat obrovské množství vody. Lidé v Africe odpradávna v nejsušších obdobích odčerpávali vodu z baobabů, a díky tomu mnohde přežili.

Domorodci zužitkovávají kůru baobabů (střešní krytina), nashromážděnou vodu, dřevo, listy (mladé výhonky rovněž ke konzumaci), bělavou mízu vytékající po naříznutí z kmene a ovocné plody bohaté na vitamíny, jejichž šťávou domorodci mimo jiné tlumí horečky či průjmy. Z dužiny se vyrábí také osvěžující nápoj. Baobab rovněž krásně kvete, např. baobab prstnatý se pyšní intenzivně vonícími květy s velkým množstvím nektaru. Ze semen se lisuje jedlý olej a z plodů se připravují léky na rozličné choroby. Na plodech si také pochutnávají opice (přezdívá se jim opičí chléb) a ptáci, kteří také baobab využívají jako důležité hnízdiště.

Majestátné baobaby Majestátné baobaby Majestátné baobaby

Mnohé africké kultury chovají ke vzrostlým baobabům kultickou úctu a živý baobab by nikdy nepokácely. Na Madagaskaru je známý tradiční domorodý kult, jehož šamani provozují své obřady u statných starých baobabů nebo přímo v jejich dutých kmenech. Navštívili jsme několik takových stromů a kolem se vždy nacházely kultické sošky, zvláštní symboly zavěšené na větvích a symbol varující procházejícího, aby neznesvětil kulticky zvláště významné (někdy posvátné) místo.

Duté kmeny obřích prastarých baobabů bývají využívány jako obřadní síň. Pro určité středomalagašské náboženské kulty je baobab posvátný podobně jako kráva v Indii. Cestovatel by si měl dát velký pozor, aby nezpůsobil kulturně-náboženský faul - odplivnutí nebo dokonce odskočení si k takovému posvátnému baobabu mohlo v minulosti stát cestovatele život, dnes ho to může stát velké nepříjemnosti a vyhnání z oblasti. Nezasvěcený člověk často nemá šanci poznat, že jde o posvátný baobab.

Majestátné baobaby Majestátné baobaby

V Malawi jsme si jednou na cestě napříč Afrikou sbírali dřevo na večerní oheň poměrně daleko od nejbližší domorodé vesnice a nevšimli jsme si ničeho zvláštního, když jsme mezi statnými baobaby tahali z roští pěkné suché zlámané větve. Než jsme si větve stačili nanosit na vyšlapanou cestu, stála kolem nás asi desítka rozzuřených mužů. Větve je nezajímaly, ale naše přítomnost u jednoho z baobabů je silně dráždila, takže jsme se museli velmi rychle odporoučet a větve jsme raději nechali tam, kde byly.

Zcela zvláštní úctu přiznávají domorodci tzv. milujícím se baobabům, což jsou dva u sebe rostoucí baobaby vzájemně se obrůstající. Takové baobaby domorodci nepokácejí ani mladé, dokonce ani tehdy, když by stály v cestě stavbě nebo jinému nápadu. Milující se baobaby mají zkrátka vždy přednost. Domorodci k nim chodí, aby do svých životů přivolali štěstí, lásku a zaznamenali jsme také legendu, že milující se baobaby přinášejí zájemcům zajištění plodnosti. U milujících se baobabů tak může cestovatel nalézt nejrůznější dary, obětní pokrmy nebo také peníze.

V Africe potká cestovatel nejvíce baobabů v Sahelském pásu, zejména v Senegalu, Mali, Nigeru, severní Burkině Faso a severní Nigérii. Další lokalitou s intenzivním výskytem baobabů je oblast pokrývající Malawi, Zambii, Zimbabwe a části Mozambiku, Tanzanie, Jižní Afriky a Namibie. Ojediněle se ale baobaby vyskytují po celé Africe mezi sahelským pásem a Jižní Afrikou, včetně Kapverdských Majestátné baobaby a mnoha dalších ostrovů. Madagaskar je jakýmsi centrem výskytu baobabů a zejména západní pobřeží nabízí zájemcům o tuto dřevinu hotové žně. V Austrálii se jedná o severozápadní oblast. Jeden druh baobabu se vyskytuje na Arabském poloostrově a např. také na ostrově Sokotra.

Legend o baobabech je v Africe celá řada: snad nejznámější legenda hovoří o tom, že baobab byl prvním stromem na zemi, který bohové po jeho neustálých stížnostech vytrhli ze země a zasadili kořeny vzhůru. Podobných legend uslyší cestovatel více. Každopádně platí, že baobab je výjimečný Majestátné baobaby strom, který se na cestách nikdy neokouká a jeho rozměry vždy spolehlivě fascinují. Staré baobaby, pamětníci prastarých afrických kultur, nasávají kromě velkého množství vody také tisíciletý příběh Afriky, jsou to stromy pamětní, posvátné a každý cestovatel u takového nestora rád posedí a nechá si v šumění jeho listů šeptat tajemný příběh černého kontinentu.

Další články autora, mohlo by vás zajímat

15.4.2020 / René Nakládal
Tip na výlet · Luhačovické toulky: Luhačovice - největší moravské lázně

Lázeňské město Luhačovice se zcela oprávněně pyšní označením největších moravských lázní. Při pomyšlení na toto malebné místo mnoho z nás napadá myšlenka na dva nejznámější prameny Vincentka a Ottovka. Unikátní …

14.4.2020 / Otakar Brandos
Příroda · Útoky medvěda hnědého na člověka: obranné útoky, útoky medvěda se změněným chováním a predační útoky

Útoky medvěda hnědého (Ursus arctos) na člověka jsou v Karpatech sice spíše výjimečné, ale čas od času k nim dochází. Tyto medvědí útoky lze rozdělit do tří kategorií: obranné (defenzivní), útoky medvěda se změněným …

8.4.2020 / Jozef Cyprich
Blog · Suvenírové bankovky alebo tradičné suvenírové predmety nestačili

Vrátili ste sa z návštevy turisticky či inak zaujímavého miesta, pricestovali ste z cudziny? Ak áno, určite ste si okrem zážitkov a fotografického materiálu priniesli aj niečo, čo vám bude navštívené miesto dlho pripo …

7.4.2020 / Otakar Brandos
Blog · Rouškaři, rouškpráskači, rouškstapo a rouškopati: Rouškařem rychle a snadno? Výbuch solidarity a nebo vyhřeznutí těch nejhorších charakterů?

Jaro je již v plném proudu. Za současné karantény je to však jaro trochu podivné. Byť příroda je stejná jako vloni a nadechuje se k rozkvětu. Naše společnost se ale potácí odezdi ke zdi. Zatímco se před necelými třemi …

5.4.2020 / Jozef Cyprich
Cestování · Monako - kniežatstvo na Azúrovom pobreží

Najhustejšie zaľudnený a po Vatikáne druhý najmenší štát na svete... Slávne a na starom kontinente najstaršie kasíno... Spoločenské aféry kniežat a princezien... Preteky áut Formule 1 a IRC... Rezidencie a jachty …

3.4.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Cestování a káva: kofeinové rauše v různých kulturách a kávovník jako biblický strom poznání dobrého a zlého (2)

Arabové si svůj přístup ke kávě založili na velmi jemném mletí (což zajistí lepší a silnější extrahování a vytáhne z kávy maximum esence) a přidávání koření, nejčastěji kardamonu, ovšem také vanilky, skořice …

26.3.2020 / Jozef Cyprich
Tip na výlet · Bradlové pásmo: významné skaly v údolí Bielej vody

Údolie Bielej vody, alebo tiež Púchovská dolina, predĺžením až k Lyskému priesmyku oddeľuje Javorníky od Bielych Karpát. Až sem zasahuje bradlové pásmo tiahnuce sa po obidvoch stranách Váhu, výsledkom čoho sú odhalené …

24.3.2020 / Otakar Brandos
VHT · Cima di Entrelor, túra za kozorožci a kamzíky v Národním parku Gran Paradiso

Cima di Entrelor (3 430 m) v Národním parku Gran Paradiso v italských Grajských Alpách není krásou ani výškou nijak výjimečný kopec. Cima Entrelor je hora turisticky naopak spíše nezajímavá, byť leží v ostrém skalním hřebe …

22.3.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Koruna Súlovských skal: přes Obrovskou bránu pod Bradu a přes Gotickou bránu na Súlovský hrad, Manínska tiesňava a Bosmany / Fotogalerie k článku / Fotogalerie č. 2 k článku

Súlovské skály jsem v loňském roce navštívil jen dvakrát. A vždy jen letmo. O to více jsem se těšil na letošní Velikonoce, kdy jsem chtěl do Súlovských vrchů vyrazit s dcerou v plné polní. Na hezký třídenní trek. Bohužel nezbývá než …

20.3.2020 / Josef Hebr
Turistika · Semmering: unikátní horská železnice v Rakousku je nejstarší horskou dráhou světa

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a …

19.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady na Slovensku: 10 (20) nejvýše položených slovenských hradů

Které ze slovenských hradů jsou nejvýše položené? Odborná literatura zhusta zmiňuje první z tří nejvýše položených hradů na Slovensku. Ale který z hradů na území dnešního Slovenska zaujímá v případě nad …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky