Poslední aktualizace: 15.4.2020 , svátek má

Luhačovice - největší moravské lázně

15.4.2020 | René Nakládal, čtěte také na https://vincentluhacovice.cz
Luhačovice

Lázeňské město Luhačovice se zcela oprávněně pyšní označením největších moravských lázní. Při pomyšlení na toto malebné místo mnoho z nás napadá myšlenka na dva nejznámější prameny Vincentka a Ottovka. Unikátní kopcovitou přírodu Vizovické vrchoviny spojuje v jeden celek Lázeňská kolonáda, architektura Dušana Jurkoviče a hosté, vychutnávající si lázeňský klid kolem dokola. Luhačovice Vám mohou nabídnout řadu historických a kulturních památek. V letech 1990 bylo historické jádro města dokonce prohlášeno za městskou památkovou zónou.

Seznámení s historií i se současností

Za rozkvět lázeňství v Luhačovicích bychom mohli poděkovat známému rodu Serényiů. Rod panství držel od roku 1629 až do roku 1945. A díky nim město začíná pomalu fungovat, tak jak ho známe v dnešní době. Vznik prvního hostince s pokoji pro hosty a promenády. Tak bychom mohli stručně pojmenovat sice chabé začátky, ale aspoň nějaké. Brzy se začaly nést do okolí zprávy o zázračnosti minerálních léčivých pramenů.

Hosté přijížděli a lázně se začaly čím dál více formovat. Už nebyl jen jeden pramen, ale postupně během let čím dál více přibývaly. Dnes již každé zřídlo známe pod svým jménem. Jak Luhačovice ale vznikla? Hrabě Jan Serényi měl v oblibě pojmenovávat nově objevené vody podle mužských předků své rodiny. Z lázní se postupně stala akciová společnost, kdy během těchto let se navázaly mnohé spolupráce. Z této doby se město pyšní pobyty několika známých osobností jako například známého skladatele Leoše Janáčka či spisovatele Františka Kožíka.

Dnes jsou luhačovická zařízení zaměřené na léčbu nemocí dýchacího ústrojí, zažívacího ústrojí a oběhového ústrojí, ale také na poruchy oběhového aparátu či se zde léčí onkologické nemoci a nemoci z poruch látkové výměny. Léčba je zaměřena na nejmodernější rehabilitační a léčebné metody. To vše ale doplňuje fakt dalších postupů jakožto pohyb v přírodě, vliv příjemného prostředí a také přívětivé klimatické podnebí. V minulých letech město navštívilo bezmála 30 tisíc lázeňských hostů. Z toho skoro 70 % tvoří tuzemští návštěvníci.

Odkaz Dušana Jurkoviče

Tento slovenských architekt vtiskl Luhačovicím podobu staveb jaké dnes známe. Již zmiňované poklidné přírodní prostředí toho umělce inspirovalo vytvořit unikátní soubor staveb ve stylu lidové secese. Jistě bychom vůbec nemuseli představovat například budovu Jurkovičova domu. Monumentální stavba se tyčí přímo vedle luhačovické kolonády a slouží jako ubytovací zařízení s léčebnými procedurami.

Při procházce lázeňským areálem si můžete prohlédnout bezmála až desítku staveb v tomto stylu. Jedna z nejvíce navštěvovaných budov je bezesporu komplex Slunečních lázní. Mnoho let se vnitřní prostory ukrývaly před zraky hostů. A tak jste mohli jen z fotek odhadnout, jak to vevnitř vypadá. Dnes je prostor s přírodním venkovním bazénem zpřístupněn.

Přestože spolupráce Dušana Jurkoviče s Akciovou společností byla limitována nedostatkem finančních prostředků a časovým tlakem, tak se přesto podařilo vybudovat lázeňský komplex mimořádné kvality. Všechny budovy jsou zasazeny do lázeňského areálu přirozeně a nenuceně. Dodal městu osobitý ráz architektury. Je jistě škoda, že řada projektů toho významného architekta zůstala pouze na papíře. Především jeho úprava Lázeňského náměstí.

Co vše mohou Luhačovice nabídnout

Město ležící na řece Šťávnice nedaleko luhačovické přehrady se může pochlubit mnoha zajímavý místy vhodnými ke shlédnutí. Ať už jsou to vyvěrající prameny v blízkosti Lázeňského náměstí či ochutnávka výběrové kávy v místní pražírně zvaná Lázeňská káva. Proložit procházky ochutnávkou věhlasných lázeňských oplatků, které opravdu nalezneme na každém rohu. Nespočet provedení a příchutí těchto sladkostí zaujme a zároveň ztíží výběr.

Nesmíme opomenout zmínit kulturní a společenské programy často konající se pod širým nebem před zraky mnoha návštěvníků. Sezóna lázní se oficinální zahajuje nejnavštěvovanější akcí nazvanou Otevírání pramenů. Přehlídka lidovým souborů, jarmark a posvěcení pramenů. To vše a ještě více je neodmyslitelnou součástí města.

Luhačovice nejsou jen navštěvovaným místem za účelem léčebných procedur. Nad strmými kopcovitý lesy leží vrchol Komonec. Národopisná oblast zvaná Luhačovické Zálesí rozkládající se na pomezí Valašska a Slovácka, nabízí nespočet nejrůznějších cest pro cyklotoulky i pro potulky pěší chůzí. Pro návštěvníky preferující aktivní odpočinek jistě přijde vhod Sportovní hala Radostova, tenisové kurty v lázních či možnost využití okruhu kolem luhačovické přehrady. Nabízí se i cesta na zříceninu hradu Starý Světlov v okolní vesnici. Romantická procházka se nabízí při výstupu ke skrytému místu v lesích zvané Jezírko lásky.

Opatrně s prameny

Pokud se rozhodnete při procházce načepovat minerální pramen do vlastní nádoby, nesmíte zapomenout ji zavčasu vypít. Je totiž dobré myslet na změnu chemického složení, kdy může dojít ke kontaminaci uskladněné vody bakteriemi či sinicemi. I pití minerálních vod není radmo přehánět. Nepřekračujte doporučenou dávku denní pitné kúry. A jak to už tak bývá hlavně opatrně při myšlence ředění pramenů s alkoholem. Obsažená sůl v pramenem je velká zátěž pro ledviny.

Výlety ve Vizovické vrchovině, mohlo by vás zajímat

26.3.2020 / Jozef Cyprich
Tip na výlet · Bradlové pásmo: významné skaly v údolí Bielej vody

Údolie Bielej vody, alebo tiež Púchovská dolina, predĺžením až k Lyskému priesmyku oddeľuje Javorníky od Bielych Karpát. Až sem zasahuje bradlové pásmo tiahnuce sa po obidvoch stranách Váhu, výsledkom čoho sú odhalené …

24.3.2020 / Otakar Brandos
VHT · Cima di Entrelor, túra za kozorožci a kamzíky v Národním parku Gran Paradiso

Cima di Entrelor (3 430 m) v Národním parku Gran Paradiso v italských Grajských Alpách není krásou ani výškou nijak výjimečný kopec. Cima Entrelor je hora turisticky naopak spíše nezajímavá, byť leží v ostrém skalním hřebe …

22.3.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Koruna Súlovských skal: přes Obrovskou bránu pod Bradu a přes Gotickou bránu na Súlovský hrad, Manínska tiesňava a Bosmany / Fotogalerie k článku / Fotogalerie č. 2 k článku

Súlovské skály jsem v loňském roce navštívil jen dvakrát. A vždy jen letmo. O to více jsem se těšil na letošní Velikonoce, kdy jsem chtěl do Súlovských vrchů vyrazit s dcerou v plné polní. Na hezký třídenní trek. Bohužel nezbývá než …

20.3.2020 / Josef Hebr
Turistika · Semmering: unikátní horská železnice v Rakousku je nejstarší horskou dráhou světa

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a …

19.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady na Slovensku: 10 (20) nejvýše položených slovenských hradů

Které ze slovenských hradů jsou nejvýše položené? Odborná literatura zhusta zmiňuje první z tří nejvýše položených hradů na Slovensku. Ale který z hradů na území dnešního Slovenska zaujímá v případě nad …

12.3.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru

Každoroční buddhistický festival s tanečníky v tradičních maskách může cestovatel navštívit vždy v létě např. v ladakhském klášteře Lamayuru. Krásný velký klášter umístěný na skalním útesu, obklopeném vysokými …

12.3.2020 / ESO2005
Vesmír · Dalekohled ESO/VLT zaznamenal železný déšť v atmosféře exoplanety: na denní straně této mimo- řádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C

Pomocí dalekohledu ESO/VLT vědci pozorovali extrémní extrasolární planetu, u které předpokládají, že v její atmosféře prší železo. Na denní straně této mimořádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C, což je dost na …

9.3.2020 / Otakar Brandos
Jeskyně · Kras a jeskyně v pohoří Velká Fatra - přehled krasových oblastí a největších jeskyní Velké Fatry

Velká Fatra není tak typickou krasovou oblastí jako například Slovenský kras. A nebo blízké pohoří Nízké Tatry s ohromným množstvím jeskyní a stovky metrů hlubokých propastí. Přesto i Velká Fatra má v oblasti krasu co …

8.3.2020 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Velké Fatry: nejvyšší hora, největší jeskyně, nejvyšší vodopád, nejvýše položená horská chata

Velká Fatra je úžasným pohořím. A pohořím mimořádně malebným a pestrým. Osobně mám Velkou Fatru (spolu se Západními Tatrami) mezi slovenskými pohořími nejraději. Byl jsem tam tolikrát. Prošel kde co. Ať již v …

6.3.2020 / Martin Zapletal
Treking · Přechod Bukovské poloniny a dále k Siněvirskému jezeru: 9denní putování podél bývalé československé hranice / Fotogalerie k článku

Vyprávím o naší první cestě do Ukrajinských Karpat z konce srpna 2016. Tehdy jsme se poprvé vydali do této země sami. Předtím jsem tam byl jen jednou s kamarádem Pafem. Celá naše cesta vedla po bývalé československé …

3.3.2020 / Dorek Čermák
Horolezectví · Tenkrát na Kavkaze: Rusko, cestování a lezení v roce 1982

Píše se rok 1982. A Kavkaz? Ten byl někde hodně daleko na východě a pro většinu smrtelníků nedostupný. Přesto se do těchto hor jezdilo. Na pozvání, které bylo ověřené velkým kulatým razítkem s azbukou. Našli se i …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky