Treking > Treky, turistika > Dolina Krnica v masívu Kaninu v Julských Alpách
Dolina Krnica v masívu Kaninu v Julských AlpáchSlovinsko - Julské Alpy (2)18.9.2014 | Alexandra Císařová
Po Mangartu jsme měli v plánu zdolat horu Visoki Kanin (2 587 m n. m.), která se nachází na slovinsko - italské hranici, a na hřeben se dostat pomocí kabinkové lanovky Bovec - Kanin (Žičnica Kanin). Jezdíme po Bovci a hledáme nástupní stanici lanovky. Ukazatel u cesty k lanovce sice je, ale v místě, kde by měla být nástupní stanice, je pouze uzavřená opuštěná budova, nikde nic napsáno. Znovu hledáme, jestli není nástupní stanice jinde. Je nás takových více… Pak si všimneme, že nevisí ani kabinky na lanech. Nakonec se ještě s jinými Čechy shodujeme na tom, že lanovka prostě nejede, přestože je ve všech průvodcích a v článcích na internetu uvedena jako logický přístup k masivu Kanin. Něco je špatně. Co teď? Čtěte také: Veliki Mangart, výstup na 3. nejvyšší horu Slovinska - Julské Alpy (1) Studujeme mapu a rozhodujeme se, že vyjedeme s autem co nejvýše to půjde a odtud zvolíme pěší trasu nahoru na hřeben. Jedeme z Bovce kolem kostela do kopce směr Kaninska Vas a pak dále po nejprve asfaltové cestě a pak po štěrkové cestě stále do kopce až téměř k Planině Krnica. Cesta je to poměrně dlouhá a jede se pomalu, ale vede až do nadmořské výšky cca 1 250 m n. m. Dvakrát podjedeme nefunkční lanovku a parkujeme v rozšířeném místě cesty těsně pod Planinou Krnica. Dále jde vyjet až na planinu, ale cesta už je místy velmi nekvalitní, možná spíš pro terénní auto. Na planině odbočujeme vlevo na červenou turistickou značku, která tudy vede od Bovce do sedla Prevala na slovinsko-italské hranici přes dolinu Krnica. Chvilku se jde lesem a pak krásnou horskou loukou v dolině Krnica. Všechno kvete a všemi barvami, spousty motýlů a brouků, nádhera. V dolině je vedro, naštěstí se sluníčko chvílemi schovává a my šlapeme rozkvetenou krajinou stále vzhůru kolem vysokých skal. Je tu krásně a nejsou tu lidi. Toto bychom z lanovky neviděli. Asi tak v polovině cesty stezka přichází ke sněhovému splazu a ztrácí se pod ním. Cesta po sněhu je ale v pohodě, není to prudký sráz. Až sníh roztaje, bude tu suťovisko, které sjelo do údolí zároveň se sněhem. Kousek dál se stezka opět vynořuje zpod sněhu. V závěru údolí pod sedlem je opět sníh, tady už v prudším stoupání a v delším úseku. Před sebou už vidíme sedlo Prevala (2 067 m n. m.) a také stožáry lyžařských vleků. Ty na mapě nemáme, musely být vybudovány někdy nedávno. Z posledních sil se vydrápu po sněhu a suti do sedla. A pohled to není nijak pěkný. Výstavba slovinsko - italského lyžařského areálu Kanin - Sella Nevea zasadila krajině ránu. Terén je poměrně čerstvě srovnaný do sjezdovek, nová stanice lanovky ční na kopci a staré dřevěné budky zase pro změnu vypadají, jak kdyby je převálcovala lavina (asi i převálcovala). Jdeme po spojovací sjezdovce doprava na vyvýšené místo, abychom se mohli rozhlédnout po krajině. A tady je výhled opravdu nádherný, především na italskou stranu na italské Julské Alpy, ale vpravo v dálce vidíme i Mangart, kam jsme šli den předtím. Vlevo trčí homole hřebenu Kanin - Prestrelenik. Pověstné okno Prestreleniku ale odtud vidět není. Výhled na tuto stranu také kazí ocelová lana vleků. Všude je ještě sníh (polovina července 2014), sedíme na kousku trávy, kde stačilo rozkvést i pár květinek, a kocháme se výhledem. U stanice nové lanovky je na skále nějaký pohyb. Okolí budovy obydlela rodinka kamzíků, která zde spokojeně využívá betonové plochy k odpočinku. Vedle stanice se na skále krčí zbytky zdí nějaké pevnosti. Dalo by se odtud dobře dojít na Prestrelenik. Stezka je ale kompletně pod sněhem, navíc je už dost pozdě, ráno nás zdrželo hledání lanovky, a tak nápad zavrhujeme a vracíme se stejnou cestou údolím zpět k autu. Cesta od Planiny Krnica nahoru do sedla Prevala trvala pomalou chůzí s přestávkami a focením přibližně 4 hodiny. A ještě informace k lanovce na Kanin. Po návratu z dovolené hledám na internetu důvod, proč nefungovala. Nikde žádné informace. Až pak v jednom slovinském místním tisku čtu, že se v lednu 2013 stala nějaká nehoda, uvolnilo se lano a z jedné kabinky museli evakuovat lyžaře. Revize ukázala, že lanovka není v dobrém technickém stavu. Provoz uzavřeli a na provozovatele bylo podáno trestní oznámení za obecné ohrožení. Od té doby lanovka nejede, provozovatel je v konkurzu. Jen nevím, proč o tom, že je zařízení mimo provoz, nejsou nikde informace, ani u samotné lanovky. A také mě napadá, že slovinská strana, především město Bovec, přijde každou zimní sezónu o hodně peněz. Propojení italského lyžařského areálu Sella Nevea se slovinským Bovcem se nějak nepovedlo. Další související články:+ Visoki Kanin, túra v Julských Alpách aneb vysokohorská turistika ve Slovinsku+ Výstup na vrchol Triglavu, Julské Alpy + Výstup na Triglav aneb vzhůru do oblak + Přechod Julských Alp + Julské Alpy, výstup na Triglav, Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 4 + Triglavský národní park + Julské Alpy, vysokohorská turistika ve Slovinsku + Triglavský národní park + Veliki Snežnik, Slovinsko a horská turistika + Carnia Verde neznámá "Zelená země" |
|