Poslední aktualizace: 7.1.2024 , svátek má
Treking > Hrady > Výrov, v Čechách patří mezi vzácné hrady se štítovou hradbou

Výrov, v Čechách patří mezi vzácné hrady se štítovou hradbou

Tip na výlet u Nového Města nad Metují

7.1.2024 | David Matulík
Hrad Výrov

Když jsem zde byl vloni zjara, bylo to tu zarostlé a moc toho vidět nebylo. Řekl jsem si, že to zkusím teď, v prosinci, mezi svátky. Počasí přálo, svítilo zpočátku sluníčko a bylo krásných 11 stupňů. Na prosinec opravdu teplo.

Zřícenina hradu Výrov se nachází na pokraji Nového Města nad Metují na skalním ostrohu nad řekou Metují a Bohdašínským potokem. Kdy byl hrad založen a kým, není známo. Nepočetné archeologické nálezy hovoří někdy o konci 14., počátku 15. století. O tom, kdy hrad vznikl a zanikl by mohl rozhodnout budoucí archeologický výzkum.

První známá písemná zmínka pochází z roku 1503, kdy se už hrad uvádí jako pustý. Uvádí se také, že v letech 1483 až 1501 jej vlastnil Jan Černčický z Kácova. Patrně jej nechal obnovit, protože v Náchodské smolné knize se uvádí, že v letech 1539 až 1541 zde byl žalář pro těžké zločince. Více se již z písemných zpráv nedozvíme.

Hrad Výrov Hrad Výrov Hrad Výrov

Hrad Výrov byl menší, jednodílný, chráněn z jedné strany baštou a příkopem. Stavební podobou se však jedná o stavbu velmi významnou, neboť Výrov patří v Čechách mezi vzácné hrady se štítovou hradbou.

K hradu se lze dostat z města po žluté turistické značce či zajet autem skoro až k hradu, kde je možnost parkování. Měl jsem to štěstí, že byla dobrá viditelnost. Z Juránkovy vyhlídky byl nejen krásný výhled na město, zámek, klášter, ale i na zasněžené Krkonoše částečně zahalené v mracích. Také prostředí hradu bylo upravené, veškeré větve a křoví vykáceno a uklizeno. Ten, kdo chce, určitě tu něco svého objeví.

Hrad Výrov Pohled na město Hrad Výrov Hrad Výrov

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

16.12.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Přes Rossalmspitz (2 237 m) a Gstoder (2 318 m) k jezerům Malaisseen - horská výprava ve Wölzer Tauern (Wölzské Taury). Cesta hřebenem v barvách podzimu k odlehlým jezerům horské divočiny | Fotogalerie k článku

Alpy

Na konci září jsou alpské horské pastviny nádherně zbarveny do tmavě oranžové až červené barvy a každý rok jezdíme do Nízkých Taur obdivovat a fotit barevnou nádheru. Tentokrát padl výběr na málo známý horský …

15.12.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Borotín, zakonzervovaná zřícenina pevnosti z 14. století. Tip na výlet ve Vlašimské pahorkatině

Borotín

Zříceniny hradů. Velmi rád je vyhledávám a tak tomu bylo i tentokrát v případě hradu Borotín. Ten den jsem byl už přetažený, za poslední týdny se toho na mne valilo až příliš, jsem přejížděl z Českých Budějovic do Prahy …

11.12.2023 / Otakar Brandos
Vesmír · Cas A, zbytek supernovy Cassiopeia A ve vysokém rozlišení z Webba. Výzkumníci byli ohromeni novým pohledem na vybuchlou hvězdu

Cas A

Zbytek supernovy Cas A (Cassiopeia A) v souhvězdí Kasiopeja se na snímku kosmického teleskopu Jamesa Webba vznáší jako lesklá kulatá ozdoba připravená k umístění na čelní místo na vánočním stromě. Tento záběr …

8.12.2023 / Roman Waldhauser
Cestování · Vulkán Tajogaite (1 120 m) - za nejmladší sopkou Kanárských ostrovů na ostrově La Palma. Rozlitá láva dnes pokrývá plochu 1 180 hektarů, neboli 1,69 % povrchu ostrova | Fotogalerie k článku

Alpy

Po sérii častých slabších zemětřeseních na západě ostrova La Palma došlo dne 19. září 2021 v 15:12 hodin k sopečnému výbuchu a vzniku zcela nové sopky. Dostala jméno Tajogaite. Jednalo se o nejdelší a největší …

4.12.2023 / David Pšenica
Turistika · Tenerife - výstup na Alto de Guajara (2 718 m), třetí nejvyšší horu ostrova. Původní cíl vystoupat na Pico del Teide jsem musel přehodnotit

Guajara

V říjnu panuje na Tenerife, největším z Kanárských ostrovů, stále teplé a příjemné počasí na slunění i koupání. Ostrov však není jen rájem pro milovníky moře a vln, ale i pro vyznavače krásné přírody a horské turistiky …

29.11.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Tip na výlet: Zasněženým okolím Jimramova přes Prosičku a Štarkov. Prochází tudy původní česko-moravská zemská hranice

Prosička

Nejenom hory, ale i Vysočinu už stihl pokrýt sníh, takže výlety dosud doprovázené barevným opadávajícím listím dostaly nový rozměr. Dvanáctikilometrový okružní výšlap kolem městečka Jimramov, jehož jádro je …

28.11.2023 / David Pšenica
Treking · Týdenní horský přechod ostrova Madeira (červen 2022). Madeira bývá označovaná jako 'ostrov květin' či 'ostrov věčného jara'

Madeira

V roce 2022 jsme využili s Honzou slevovou akci portugalských aerolinek TAP a koupili si letenky na 'ostrov věčného jara' Madeiru v ideálním červnovém termínu. Za cenu 3 500 Kč jsme pořídili zpáteční letenku v nejnižším …

27.11.2023 / David Matulík
Hrady · Ronov v CHKO Kokořínsko, zřícenina hradu z 14. století. Zřícenina jedinečného hradu v Ralské pahorkatině

Ronov

Ještě jsem byl v Blíževedlech a už byl vidět kopec, vrchol, a na něm silueta hradu Ronov. Hrad Ronov se nachází v Ralské pahorkatině na samostatném kopci s nadmořskou výškou 552 m. Autem jsem popojel a zaparkoval jej …

23.11.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Skvělá túra na hřeben pohoří Malá Fatra za rykotu jelení říje. Okruh z Vrátne přes Sedlo za Kraviarskym, Chatu pod Chlebom a Poludňovým grúňom | Fotogalerie k článku

Malá Fatra

Meteorologové slibují na dnešní den hezké počasí. Co ti se toho již naslibovali! Předpovědi mají naprosto přesné, pouze místo a především datum dosti často nesedí. Ale co už, tím se od výletu na Malou Fatru odradit nedáme a …

16.11.2023 / Otakar Brandos
Treking · Hrady (zříceniny) v mimořádně malebném pohoří Považský Inovec. Třídenní putování skrze Vysoký a Nízký Inovec přes zříceniny Topoľčiansky hrad a Tematín (2) | Fotogalerie k článku

Tematín

Vědět to dříve, že je v Podhradí vše zavřené, sešli jsme na značku přímo z Topolčanského hradu. Ale co už. Mašírujeme si to tak kolem hřbitova po rozbité cestě nazpět pod hrad a pak po značce lesem za fotografování různé …