Poslední aktualizace: 29.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Dendrocopus medius (strakapoud prostřední). Ptáci

Dendrocopus medius (strakapoud prostřední). Ptáci

Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius; Linné, 1758)

25.2.2021 | Otakar Brandos
Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius)

Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius) je typickým obyvatelem lužních lesů se starými a souvislými dubovými a nebo smíšenými porosty. U nás se s tímto druhem tak můžeme nejčastěji setkat například v CHKO Poodří, na jižní Moravě a nebo v jižních Čechách. Obvykle nevystupuje výše než 500 metrů nad mořem. Strakapoud preferuje tedy nížiny a nebo pahorkatiny s teplejším klimatem.

Strakapoud prostřední dorůstá délky 20 až 22 cm a hmotnosti 50 až 60 g. Rozpětí křídel dosahuje až 34 centimetrů. Svrchní zbarvení je převážně černé s výraznými bílými pruhy a kropením na křídlech, břicho je světlé a od světle žluté přechází postupně až po růžovou. Na temeni má, narozdíl od podobně zbarveného strakapouda velkého, zářivou červenou čepičku bez černého okraje a silnější zobák. Šíjový proužek je černý a neuzavřený. Nepřeslechnutelné je jeho ostré "gyk, gyk, gyk" a nebo naříkavé "kvééh".

Se strakapoudem prostředním se můžeme setkat v téměř celé Evropě a v jihozápadní Asii. Od Španělska přes střední Evropu, Balkánský poloostrov až po Turecko a Kavkaz. U nás hnízdí do 7 000 párů. A přestože se po strakapoudu velkém jedná o druhý nejvíce rozšířený druh strakapouda v ČR, jde o druh ohrožený a chráněný.

Na svém jídelníčku mají strakapoudi prostřední především larvy hmyzu, který vyzobávají ze záhybů borky a nebo z míst těsně pod kůrou. Pochutná si ale i na vajíčkách mravenců a v zimním období (strakapoudi u nás zůstávají celoročně) na bobulích (žaludy, bukvice aj.) a semenech. Ornitologové jej občas pozorují mlsat vytékající mízu stromů.

Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius)

Podobně jako jiní datlovití (Picidae) hnízdí i strakapoud prostřední (Dendrocopus medius) ve stromových dutinách s průletovým otvorem o průměru okolo 5 cm. Dutiny široké až 12 cm a hluboké 20 až 35 cm hloubí obvykle ve starých a trouchnivějících stromech. Ani strakapoud není hloupý a umí si ulehčit těžkou práci… Přesto mu příprava hnízdní dutiny zabere dva týdny až měsíc. Pokud tedy nevyužije staré hnízdní dutiny po strakapoudech malých, kterou musí jen něco rozšířit a prohloubit.

Strakapoudí tok začíná již v polovině února, kdy se sameček ozývá výše uvedenými kvílivými zvuky. Samička do hnízda klade počátkem dubna (a nebo později podle klimatických podmínek) 4 až 7 světlých vajíček s inkubační dobou 11 až 17 dnů.

Při sezení na vejcích i v péči o potomstvo se spravedlivě střídají oba rodiče. A vylíhla holátka jim dají co zabrat, vždyť se o ně pilně starají po tři týdny (20 až 24 dnů) a pak je ještě minimálně další týden přikrmují poté co opustí rodné hnízdo. Mladí strakapoudi pohlavně dospívají okolo jednoho roku života, ptáci se v přírodě dožívají až 10 let.

Další ptačí druhy u nás, může vás zajímat

17.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina na Kodratové kopě: dva polští skialpinisté nalezli smrt v Tatrách na Červených vrších

Pouhé dva dny před lavinou v Obřím dole v Krkonoších se podobná nehoda s podobným koncem odehrála i u našich východních sousedů. Dne 13. února zahynuli v lavině na Kodratové kopě (Červené vrchy) v Západní …

16.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina v Obřím dole zabila skialpinistu. Pýcha je dnes vydávána za zdravé sebevědomí

Včera krátce po poledni strhli dva skialpinisté lavinu v krkonošském Obřím dole. Šířka odtrhu laviny činila asi jen 60 metrů a délka 400 až 500 metrů s výškou masy sněhu jen 0,5 až 1,5 metru. Přesto desková lavina …

13.2.2021 / Bedřich Michálek
Trek · Napříč venezuelskými Andami, trek nejvyššími partiemi Sierry Nevady de Mérida

Venezuela je především nížinným státem, přesto však nabízí milovníkům horské přírody a turistiky dvě nádherné a civilizací dosud málo poznamenané oblasti. Na jihovýchodě země rozlehlou Guayánskou vysočinu s tajemnými …

11.2.2021 / Otakar Brandos
Vesmír · Hranice Sluneční soustavy: Kuiperův pás, heliopauza, Oortův oblak aneb kam až sahají hranice našeho systému?

Od úsvitu lidských dějin byla jakousi pomyslnou hranicí Sluneční soustavy planeta Saturn. Jako bloudící hvězdu ji mohli pozorovat lidé již dávno před dobou dalekohledů. To ovšem téměř nic netušili o Sluneční soustavě …

11.2.2021 / Petr Krčmář
Cestování · Severovýchodní Polsko: jezero Wigry, Rospuda, Suwalski park, Czarna Hancza

Po 1 000 kilometrech jízdy se konečně rozvalujeme v kempu Necko na okraji Augustówa, kousek od jezera. Hned ráno se snažíme půjčit lodě na další den. Jejich pronájem v kempu je ale drahý a tak to …

10.2.2021 / Jiří Pazderský
Cestování · Grand Canyon. Pohlednice z míst, kde se pro vrcholovou knížku chodí do údolí

První dojem při spatření tohoto úchvatného divu přírody daleko přesahuje vše, co jsem dosud na svých cestách spatřil. Neskutečná krajina, která se před člověkem na okraji Kaibabské plošiny otevře, zaplní obzor …

9.2.2021 / Otakar Brandos
Blog · Vítejte v době obnovitelné. Doba ledová skončila když neandrtálci opekli mamuta. A elektromobilita? Švédské elektrárny neutáhnou ani vysavače

Náboženství Green dealu (zeleného údělu) táhne technicky založenou civilizaci hodně ke dnu. Nejčerstvějším příkladem nepromyšlenosti celého zeleného údělu je Švédsko, které se po nedávném odstavení …

4.2.2021 / Otakar Brandos
Turistika · Pramen Ipľa, túra k památníku leteckého neštěstí z roku 1956 a k prameni řeky Ipeľ ve Veporských vrších / Fotogalerie k článku

Malebné Veporské vrchy jsou jedním z pohoří rozsáhlé geomorfologické oblasti Slovenské rudohoří, do které patří i taková pohoří jako Volovské vrchy u slovenských Košic a nebo Slovenský kras u Rožňavy. Veporské vrchy …

3.2.2021 / Marek Velechovský
Příroda · Viry a bakterie: život neživot virů, klasifikace bakterií

Toto téma je na většině základních škol probíráno hned jako jedno z prvních v přírodopise (po všeobecném úvodu a tak). Jde ale o poměrně složitou záležitost, a proto je třeba ho řádně zjednodušit a spíš poukázat …

2.2.2021 / Mladen Kaděra
Příroda · Ohrožení broučí obři - vodní druhy: vodomil černý a potápník široký

První příležitost vidět na vlastní oči velkého samečka roháče obecného je určitě pro leckoho až tak překvapivá, že si na chvilku vůbec nedovede představit ještě mnohem větší druhy brouků. Některé z nich, žijící v nejteplejších …

2.2.2021 / Václav Vágenknecht
Trek · Po hřebeni Strážovských vrchů, trek z Fačkovského sedla přes Čičmany na Strážov, Vápeč a hrad Uhrovec

Naším výchozím bodem pro cestu přes Strážovské vrchy se stalo Fačkovské sedlo, do něhož jsme sešli (lépe vyjádřeno sklouzali - bahnitá cesta připomínala spíš než turistickou stezku tobogán pro vepře) minulý den z …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky