Poslední aktualizace: 6.2.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Fyzika: Jaká je rychlost světla ve vakuu v km/s/h nebo m/s

Fyzika: Jaká je rychlost světla ve vakuu v km/s/h nebo m/s

Rychlost světla v km/s a km/h ve vakuu, vzduchu a vodě

11.11.2015 | Otakar Brandos

Rychlost světla? Kolikpak činí? Světelná rychlost je mezní (maximální) rychlostí, jakou se může ve vesmíru šířit informace, přesto se jedná, v měřítcích vesmíru, o rychlost velice nízkou. Tato rychlost je důležitým parametrem používaným nejen v relativistické fyzice a astrofyzice, ale také ve fyzice částic a jaderné fyzice.

Rychlost světla (c) ve vakuu činí:

c = 299 792,458 km/s = 299 792 458 m/s = 1,079 252 849 × 109 km/h

Vidíme, že rychlost světla je sice obrovská, avšak ne nekonečná. Vždyť i na tak blízké vesmírné těleso jako je Měsíc (380 000 km) letí světelný paprsek přes jednu sekundu. Ze Slunce (1 au = 150 mil. km), naší nejbližší hvězdy, k nám letí světlo něco přes osm minut. No a z nejbližší cizí hvězdy mu to i při ohromné rychlosti 1,079 miliardy kilometrů za hodinu trvá téměř 4,21 roku.

Ano, světelný paprsek (či rádiový signál) doletí k nejbližší hvězdě - Proximě Centauri - za 4,21 roku. A to je v kosmu doslova nepatrná vzdálenost. Průměr naší Galaxie činí asi 100 000 světelných let. Z jednoho "konce" Galaxie na druhý tak světelný paprsek letí plných 100 000 let. I přes onu nezměrnou rychlost světla.

Nejvzdálenější objekt, který vidíme ve vesmíru pouhým okem je Velká galaxie M 31 v souhvězdí Andromeda. Ta je od nás vzdálena asi 2,5 × 106 světelného roku. Světlo, které pozorujeme nyní tak hranice galaxie M 31 opustilo někdy v době, kdy se po zemském povrchu procházel první předchůdce člověka…

Rychlost světla v tuhých látkách, kapalinách a plynech

Výše uvedená rychlost světla platí v případě, že se světlo pohybuje ve vesmíru, tedy ve vakuu. Tam je rychlost světla konstantní a maximální možná rychlost přenosu jakékoliv informace. Žádný hmotný objekt, cokoliv s nenulovou klidovou hmotností nelze urychlit na rychlost vyšší než rychlost světla. Dosud nebyl pozorován žádný jev, jenž by s tímto tvrzením (postulátem) byl v rozporu.

V látkovém prostředí, tedy v tuhých látkách, kapalinách či plynech je tomu ale jinak. V takovémto prostředí se i hmotné objekty (tělesa s nenulovou klidovou hmotností) mohou pohybovat rychlostí vyšší než je rychlost světla v daném prostředí.

Například v diamantu činí rychlost světla asi jen 120 000 km/s, ve skle asi 200 000 km/s, ve vodě jen asi 0,75 c, tedy nějakých 230 000 km/s. Tak například vysokoenergetický rychle letící elektron (e-) se ve vodě může pohybovat blízkosvětelnou rychlostí odpovídající asi 0,9 c. Elektron bude sice postupně bržděn za uvolňování tzv. Čerenkovova záření, přesto bude jeho rychlost v daném prostředí nadsvětelná. Tyto efekty pozorují vědci například v podzemních detektorech kosmického záření a nebo v jaderných reaktorech.

Pro rychlost světla v látkovém prostředí platí jednoduchý vztah:

v = c / (εr × μr)1/2

kde εr × μr jsou relativní permitivita a relativní permeabilita, které snadno zjistíme z fyzikálních tabulek.

Praděd Mléčná dráha Zverovka Zámek Hluboká Beskydy, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Sovinec Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Polární záře Chata Borišov Porubský bludný balvan Jeseníky, ubytování Spacáky Gran Paradiso Pluto Borový vodopád Vosecká bouda Helfštýn Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Babí léto Motýli Matterhorn Konopiště Drahotuš Proton Čelovky Cirrus Turistické batohy

Jednotky používané k měření vzdálenosti ve vesmíru

+ Coulomb, jednotka elektrického náboje
+ Planckova konstanta, univerzální fyzikální konstanta
+ Hubbleova konstanta, jedna z nejdůležitějších konstant v kosmologii
+ Elektronvolt, jednotka energie používaná v jaderné fyzice a fyzice částic
+ Solární konstanta. Konstanta, která je proměnná - hodnota solární (sluneční)…
+ Elektron je nejlehčí elementární částice
+ Neutrino, stabilní elementární částice
+ Neutron jako nestabilní nukleon
+ Higgsův boson, Higgsovo pole a poslední chybějící článek standardního modelu…
+ Pozitron: Elementární částice, která je antičásticí elektronu
+ Kosmické záření, nepřetržitý proud částic o vysokých energiích
+ Otevřené hvězdokupy, seskupení relativně mladých hvězd