Poslední aktualizace: 19.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Nejkrásnější treky v ČR, 10 + 1 TOP hřebenovky, vícedenní přechody

Nejkrásnější treky v ČR, 10 + 1 TOP hřebenovky, vícedenní přechody

10 + 1 nejhezčí hřebenovky a treky v ČR

23.1.2017 | Otakar Brandos

Mnoho turistů se domnívá, že se v České republice nedají podnikat žádné pořádné treky a tak zpravidla vyjíždí na sousední Slovensko, do Rumunska, do Alp a nebo ještě vzdálenějších končin světa. Ale, podle mého názoru, se tito turisté mýlí. I u nás se dá absolvovat řada krásných treků a dálkových přechodů.

Krkonoše

Hřebenovka Krkonoš, Hrubého Jeseníku, Rychlebských hor a nebo Šumavy patří k zajímavým podnikům, které rozhodně nejsou nezajímavými a nebo nenáročnými. Některé z hřebenovek v českých, moravských a nebo slezských horách vás zavedou doslova do divočiny uprostřed Evropy. Vybírám 10 hřebenovek a dálkových přechodů, které jsou podle mne v ČR nejkrásnější.

1. Hřebenovka Krkonoš

Přehled nejkrásnějších treků ČR asi nelze nezačít hřebenovkou Krkonoš, našich nejvyšších hor. Krkonoše jsou sice poměrně exploatované hory s mimořádně rozvinutou infrastrukturou a množstvím horských bud i v hřebenových partiích, přesto je hřebenovka tohoto pohoří zajímavým podnikem.

Čtěte také: Vodopády a skály v okolí Pradědu, 3denní trek v Jeseníkách aneb kam…

Většina trekařů se spokojí s hřebenem mezi Harrachovem a Pomezními boudami a nebo některou z kratších variant. Avšak Krkonoše pokračují ještě dále na východ. Touto pohříchu opomíjenou částí je Rýchorský hřeben s řadou mimořádně malebných míst. Když to vezmete pěkně od Žacléře, můžete si naplánovat fantastický 3denní přechod.

2. Hřebenovka Jeseníků

Jeseníky neboli Hrubý Jeseník jsou naše druhé nejvyšší pohoří. Jeseníky, resp. některé jeho části jsou civilizací méně dotčeny než Krkonoše a někteří turisté je považují za pěknější než naše nejvyšší hory.

Jeseníky

Hřebenovku Jeseníků lze naplánovat ve dvou variantách. Buď jako přechod mezi Skřítkem a Rejvízem přes Keprnickou hornatinu, nebo jako přechod mezi Skřítkem a Rejvízem (nebo obráceně) přes Medvědskou hornatinu. Průměrně zdatný turista zvládne tyto krásné hřebenovky za dva dny.

3. Přechod Šumavy

Šumava sice nemá jednolitý a souvislý hřeben, lze tady naplánovat řadu variant. Kratších či delších. Pokud ale vezmete přechod Šumavy skutečně poctivě, pěkně od východu na západ a nevynecháte ani bavorskou stranu s nejvyšší horou celého pohoří, pak se délka tohoto přechodu vyšplhá na nějakých 150 kilometrů. A to je již docela slušné. V takovémto případě je potřeba si vyhradit 5 až 7 dní podle výkonnosti.

4. Hřebenovka Moravskoslezských Beskyd

Na Moravskoslezské Beskydy se řada turistů divů tak trochu skrze prsty jako na hory nezajímavé a nevysoké. Jenže ono Beskydy jsou vysoké poměrně dost a také jsou to hory malebné. Alespoň pro ty, kdož se umějí kolem sebe koukat.

Beskydy nemají souvislý hřeben, ale několik izolovaných skupin hřebenů oddělených hlubokými říčními dolinami. Právě díky této skutečnosti je hřebenovka Moravskoslezských Beskyd poměrně náročným podnikem. Tedy pokud to vezmete pěkně poctivě od západu na východ. Nebo obráceně.

Trasa z Veřovic přes Velký Javorník, nejvyšší vrcholy Beskyd - Smrk, Lysou horu a přes Polom až po chatu Skalka a do Mostů u Jablunkova měří dobrých 85 km a překonává převýšení, které odpovídá převýšení hřebenovky Nízkých Tater. Ano, hřebenovka Moravskoslezských Beskyd je co do délky a převýšení naprosto rovnocenným partnerem hřebenovky celých Nízkých Tater (včetně Starohorských vrchů od Donoval)!

Jediným handicapem jsou menší nadmořské výšky Beskyd. Velkým plusem ale je, že se nemusíte zastavit v Mostech u Jablunkova, ale můžete pokračovat dále na Slovensko. Pěkně přes Jablunkovské mezihoří, Kysucké Beskydy a Oravské Beskydy až na Babí horu a absolvovat trasu Beskydského Karpattreku v délce okolo 240 km!

5. Hřebenovka Rychlebských hor

Jako dvoudenní "couračku" mám hřebenovku Rychlebských hor velice rád. I v těchto horách lze naplánovat řadu variant. Z Bílé Vody přes Borůvkovou horu a Kovadlinu a nejvyšší horu Smrk lze zamířit buď na Ramzovou, nebo pokračovat k východu přes Lví horu na Jeseník a nebo naopak k západu přes Paprsek a Polskou horu na Kladské sedlo. Dva dny se můžete toulat po krásných horských lesích a vrcholech a skalách s dalekými a fantastickými výhledy.

6. Jesenicko-králický sudetský trek

Když již jsme u těch Rychlebských hor. V jejich okolí leží nejen již zmínění Jeseníky, ale i Králický Sněžník. Jedno z nejmenších, ale 3. nejvyšší pohoří ČR. A také malebná, ale opomíjená Hanušovická vrchovina.

Co tak spojit všechna tato pohoří do jednoho treku? Tento nápad mně v hlavě vrtal několik let až nakonec jsem neodbytnou myšlenku proměnil ve skutek a měl tak příležitost prožít pět nezapomenutelných dní ve skutečně krásných horách na pomezí Moravy a Slezska a Moravy a Čech. Celou trasu jsem podrobně popsal v článcích o Jesenicko-králickém sudetském treku. Je to náročná trasa, která prochází jen přes dvě městečka s minimem možností dokoupení proviantu, ale několika horskými chatami na trase.

7. Králicko-krkonošský sudetský trek

Králicko-krkonošský trek je nejnáročnější horský trek, který lze v České republice podniknout. Zavede vás do severních pohraničních hor na území bývalých Sudet. Větší část trasy se budete pohybovat po hranicích České republiky a Polska. Bohužel se tady nevyhnete asfaltovým cestám v Orlických horách. Česká republika je přece jen hustě obydleným územím s bohatou infrastrukturou. Je to svým způsobem obdoba známé polské dálkové trasy Szlak Sudecki, o které jsem psal nedávno.

Přes Rychlebské hory se můžete vydat na Králický Sněžník, do Orlických hor, kolem Stolových hor si vychutnáte Broumovskou vrchovinu s nejdivočejšími Broumovskými stěnami a Jestřebími horami a za nimi pak Krkonoše a Jizerské hory. Z města Javorník do Hejnic v severním podhůří Jizerských hor našlapete přes 300 km. Většinou po hřebenech nádherných pohraničních hor.

8. Javornícko-karpatský Karpattrek

Zatím jsme (téměř) opomíjeli moravsko-slovenské pomezí. Na něm se táhne pás nádherných, byť nepříliš vysokých hor. Co tak ty jednotlivé hřebeny pospojovat do jedné trasy a dát si pořádně do těla? Co tak přejít hřeben Vsetínských vrchů, podcelku Vsetínsko-hostýnské hornatiny, a k němu si přidat nejen Javorníky, ale i Bílé Karpaty s Velkou Javořinou?

A co byste řekli tomu si celou nádhernou trasu protáhnout ještě více a pokračovat až na Slovensko do Bratislavy? Pěkně přes Myjavskou pahorkatinu a Kopanice na Záhoří a hřebenem Malých Karpat? Podle zvolené varianty našlapete okolo 300 km! Trasa je tedy přibližně stejně dlouhá jako trasa Králicko-krkonošského sudetského treku. Itinerář trasy budeme na Trekingu zveřejňovat během jarních měsíců.

9. Přechod Hostýnských vrchů

Hostýnské vrchy, podcelek Vsetínsko-hostýnské hornatiny, jsou Čechům asi neznámým pohořím na Valašsku. Navíc pohořím vcelku nevysokým. Avšak díky obrovskému množství přírodních zajímavostí, skalních útvarů a vyhlídkových vrchů spolu s pasekářským osídlením jsou to hory k trekům přímo vybízející.

Variant přechodů Hostýnských vrchů existuje větší množství. Za sebe mohu doporučit například tuto variantu, kterou jsem absolvoval na jaře minulého roku. Jistou "nevýhodou" je to, že tady nebudete tak úplně sami, neboť Valaši patří k náruživým a zdatným turistům. Hostýnské vrchy vás ale určitě nezklamou.

10. Přechod Krušných hor

Krušné hory bývají považovány za hory fádní a za příklad poničené industriální krajiny. Myslím si, že toto hodnocení je ke Krušným horám v mnohém nespravedlivé. Krušné hory sice utrpěly četné škody především v 70. a 80. letech minulého století "díky" těžkému průmyslu a kyselým dešťům, dnes se ale tyto jizvy na tváří Krušných hor z velké části zacelily.

Krušné hory nepředstavují výrazný a vysoký hřeben jako je tomu například v případě Krkonoš, Jeseníků či Rychlebských hor, ale řadu náhorních planin s tu a tam nápadnějšími vrchy. Jano třeba v okolí Božího Daru, kde jsou nepřehlédnutelnými Klínovec a Božídarský Špičák. Přechod Krušných hor lze různě kombinovat a zvolit řadu variant. Když to vezmete pěkně od jihozápadu po severovýchod s nějakými těmi odbočkami, našlapete okolo 150 kilometrů.

11. či zatím spíše 10 + 1 aneb Brdská hřebenovka

Brdy byly dlouho horami uzavřenými, které okupovali vojáci. To dnes sice již neplatí, ale protože řada oblastí v Brdech je stále uzavřených z důvodů odstraňování vojenské munice, na plnohodnotnou hřebenovku si zatím musíme nechat zajít chuť. Proto oněch 10 + 1 v titulku. Věřím ale, že v nepříliš vzdálené budoucnosti se to změní.

Až si budeme moci naplánovat přechod hřebene Brd, severské tundry uprostřed Evropy, půjde o pěknou dvoudenní až třídenní akci doslova za humny Prahy. Poměrně logická hřebenovka se táhne od Spáleného Poříčí kolem Dobříše až k Mníšku pod Brdy resp. Jílovišti. Jen doufám, že alespoň části Brd zůstanou nedotčeny a třeba i bez turistických značek.

České středohoří (Aleš, 03.07.2017, 22:05 )
Díky za skvělý a velmi inspirativní článek na pořádné treky u nás! Výběr je to vskutku reprezentativní. Přidal bych ještě nádherný a poctivý přechod Českého středohoří z Loun až do České Kamenice s nevynecháním žádného z významných vrcholů a zřícenin v celkové délce kolem 200 km. Obzvláště na jaře to nemá chybu! ;-)

Aktuální počasí Zverovka Sněžka Zámek Hluboká Krkonoše, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Karlštejn Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Letní obloha Kráľova studňa Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso Venuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Helfštýn Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Babí léto Motýli Matterhorn Drahotuš Konopiště Proton Bouřky Cirrus Turistické batohy

10 + 3 nejkrásnější hřebenovky na Slovensku, horské treky a náročné vícedenní dálkové přechody

Slovensko je země horám doslova zaslíbená. Vždyť hory lemují nejen slovenské hranice, jako je tomu v případě sousední České republiky, ale i většinu vnitrozemí. Pouze na jihozápadě a jihovýchodě této krásné země se to trochu zvrtlo. Tam mají navrch nížiny. V prvním …více

10 nejkrásnější treků v rakouských Alpách, pár tipů na vícedenní treky v Rakousku

V rakouských Alpách lze kromě výstupů na vrcholy či via ferrat absolvovat i řadu krásných vícedenních treků. Dálkových treků v Rakousku je sice nepřeberné množství, ale při plánování tras po vzoru Karpattreků v Karpatech jsem z množství tras vybral, podle … více

+ Přechod hřebene Jeseníků
+ Divoký důl, Dlouhé stráně, Vysoká hole a Vodopády Bílé Opavy - dvoudenní trek v…
+ Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
+ Praděd (1 492 m), pátý nejvyšší vrchol ČR a nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku
+ Jeseníky, turistické trasy
+ Za zkamenělým Vozkou na hřeben Jeseníků
+ Jeseníky neboli Hrubý Jeseník - turistika a tipy na výlet, horské chaty a útulny
+ Kazatelny, skalní útvary v Hrubém Jeseníku
+ Břidličná hora, nejvyšší vrcholy Hrubého Jeseníku
+ Vysoká hole, 2. nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a Velký kotel
+ Šerák, túra za skučení severáku