Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Treking.cz
Poslední aktualizace: 20.11.2015 , , svátek má
Treking > Testy > Turistické batohy

Turistické batohy

Víte jak si vybrat batoh? Turistické a trekové batohy, typy a konstrukce batohů a používané materiály

12.4.2004 | Otakar Brandos

Batohy jsou jednou z nejdůležitějších součástí výzbroje každého trekaře a turisty. Nevhodný výběr turistického batohu vám může trek či túru značně znepříjemnit. Určitě si ještě vzpomínáte na dobu, kdy se popruhy starých krosen nemilosrdně zařezávaly do ramen, záda bolely, neboť nešlo nastavit výšku zádového systému. A tak batohy stejné konstrukce bez možnosti jakéhokoliv nastavení nosili jak dvoumetroví čahouni, tak 150 centimetroví "drobci".

batoh

Tato doba je již dávno pryč. Na trhu je takové množství různých modelů turistických batohů, že máte naopak problém si nějaký vybrat. Na následujících řádcích se vás alespoň v hrubých obrysech pokusíme seznámit s tím, na co byste se měli při koupi batohu především zaměřit. Podívat se rovněž můžete na redakční test malých turistických batohů.

Objem batohu

Jak velký batoh si koupit? Vleze mi vše potřebné do tohoto objemu? Asi nejdůležitější a rozhodující otázka při výběru. Zlatým pravidlem je koupě batohu s nejmenším možným objemem, do kterého lze sbalit vše nejnutnější (potřebné), neboť jeden z Murphyho zákonů říká, že: "Neexistuje tak velký batoh, který by se nedal zcela zaplnit". Kdo by se ale pak tahal s tak velkou (a především těžkou) obludou. Odpověď je přece nasnadě – VY!

Při výběru batohu se správným objemem bude asi nejdůležitější odpověď na otázku: "Na jak dlouhé akce budu batoh používat?". Určitě mi dáte za pravdu, že na nedělní výlet se nebudete tahat s 80litrovým batohem a naopak na několikadenní trek těžko vystačíte s batohem o objemu 35 litrů. V našem testu jsme se zaměřili na batohy s objemem 60 až 80 litrů, které se na vícedenní akce využívají nejčastěji.

Za pravdu nám dává i naše anketa, kterou jsme aktuálně zařadili na náš web. Z ankety vyplynulo, že se na vícedenní akce nejčastěji využívají batohy s objemem mezi 70 až 80 litry (49%), následují batohy o objemu mezi 60 a 70 litry (38%). Batohy s objemem menším jak 60 litrů se ale používají také poměrně často (11%). No a batohy s objemem nad 80 litrů používá nepatrné procento trekařů a turistů (2%). Pokud máme již jasno v tom, jaký objem by měl kupovaný batoh mít, je nyní nutné se soustředit na další dvě věci – nosný systém a popruhy batohu.

Nosný systém a nosné popruhy batohu

batoh

Nosný, či spíše především dobrý nosný systém je nejdůležitější částí batohu, která rozhoduje o tom, jak se vám bude batoh nosit. Jinými slovy batoh s dobrým nosným systémem je dobrý, ale batoh ze sebelepšího materiálu se špatným nosným systémem nikdy dobrý nebude.

Nosný systém, jak již název říká, slouží "k nesení batohu". Slouží k "přerozdělení" hmotnosti nákladu batohu mezi nosné popruhy batohu a bederní pás. Přitom by obě složky měly být v rovnováze. Nosný systém ale také určuje, jak dobře se vám batoh ponese. Vezmeme-li to po lopatě, nastavením nosného (často se v literatuře objevuje termín zádový systém) můžeme nastavit nejen délku zad, ale i výšku těžiště neseného nákladu.

Z vlastní praxe asi víte, jak nestabilní je batoh na zádech, máte-li nešikovně těžiště nastavené, jak vás batoh táhne "za ramena či k zemi". Tady ale nutno podotknout, že výšku těžiště batohu lze nastavit i správným uložením nákladu v batohu.

Kvalita nosného systému ale také určuje, jak pohodlně se vám batoh ponese. Tedy jak dostatečně jsou plochy, které přijdou do styku s vašimi zády měkké. V neposlední řadě hraje svou podstatnou roli i materiál, ze kterého je nosný systém zhotoven, a který určuje "prodyšnost" tohoto materiálu, tedy jak dobře budou záda odvětrávána. Zpocená záda jsou asi nejméně příjemným "produktem" nesení batohu. Materiál by tedy měl dobře odvádět vlhkost, zároveň by měl vlhkost co nejméně pohlcovat.

Druhou a naprosto nedílnou částí nosného systému je výztuha. Nedostatečně pevná výztuha dokáže udělat i z jinak velice kvalitního batohu batoh průměrný či dokonce podprůměrný. Nejenže se batoh začne různě "kroutit", ale bude i nedostatečně a špatně převádět hmotnost batohu a jeho nákladu do nosného systému.

Jako největší chyba při výběru batohu se ukazuje podcenění provedení bederního pásu. Bederní pás totiž nese až 2/2 hmotnosti (!) celého batohu. Na ramena, tedy nosné popruhy připadá asi jen 1/3 hmotnosti batohu. To ovšem za předpokladu správného nastavení bederního pásu a délky zad (nosného systému).

O něco menší důležitost mají nosné popruhy batohu, ale ani jejich dostatečně kvalitní provedení není radno podceňovat. Nosné popruhy batohu by měly mít dostatečnou šířku, aby se příliš nezařezávaly do ramen a aby dokázaly rovnoměrně rozložit část hmotnosti batohu. Na druhou stranu ale nejsou ani příliš široké popruhy ideální, neboť omezují pohyb rukou.

Ty kvalitnější nosné popruhy jsou vytvarovány do tvaru protáhlého písmene S a jsou dostatečně daleko od sebe, aby neškrtily. U některých modelů je možnost nastavení vzdálenosti nosným (ramenních) popruhů. Dobrý velký batoh by také měl mít stabilizační (balanční) popruhy či dotahy. Ty zajišťují příjemné (či co nejpříjemnější) nošení batohu.

Materiál batohu

batoh

K výrobě batohů se používá řada materiálů jako je Urtex, Plastex či Cordura, jejichž vlastnosti se obvykle příliš neodlišují. Jako nejkvalitnější z nich bývá uváděna Cordura, nutno ale podotknout, že batohy z tohoto materiálu patří k těm nejdražším. Uvedené materiály jsou dostatečně odolné, aby unesly dostatečnou zátěž. Protržení batohu je obvykle způsobeno nekvalitním zpracováním švů. Při koupi je tedy vhodné překontrolovat i provedení švů a dalších spojů batohu.

Další častou otázkou kupujících je, zda-li je ten či onen batoh nepromokavý. Ovšem toto není ten hlavní požadavek na vlastnosti materiálu, z něhož je batoh vyroben. Nepromokavost batohů se řeší pomocí různých zátěrů, obvykle PU zátěru. Ty se ale používáním opotřebovávají a nepromokavost materiálu se neustále zhoršuje. Dnešní trend ukazuje, že toto není řešením. Proto mnoho výrobců přistupuje k výrobě různých pláštěnek na batohy, které jsou součástí batohů a které zaručují naprostou nepromokavost batohu.

Vnější a vnitřní kapsy turistického batohu

Vnější kapsy jsou součástí velké částí batohů i na našem trhu. Nejenže tyto kapsy občas umožní lepší rozložení hmotnosti batohu, ale také zajistí, že některé věci, které potřebujeme častěji, budou rychle po ruce. Při výběru batohu bychom ale existenci či neexistenci bočních kapes nebrali jako stěžejní. Na některé aktivity je lepší užší kletr bez bočních kapes, na běžnou turistiku a treking se tyto kapsy ale docela sejdou.

V žádném případě by ale tyto kapsy neměly být předimenzovány a příliš přesahovat základní obrys batohu. Ono takové prodírání kosodřevinou s nadměrně velkými bočními kapsami není vůbec nic snadného. I při cestování a prodírání se chodbičkami vlaků nejsou velké boční kapsy příliš vhodné. U některých modelů je kapsa umístěna na zadní straně batohu. Pro úschovu dokladů, peněz, mapy aj. je vhodná nějaká ta vnitřní kapsa. Jednak jsou tyto předměty lépe chráněny před deštěm a také před všudypřítomnými chmatáky, kteří jsou dosti vynalézaví.

Plnění batohu

batoh

Batohy jsou dnes obvykle dvoukomorové, používají se ovšem i jiná dělení. Výrobci k tomuto kroku přistoupili proto, aby věci v batohu byly během pochodu pro uživatele co nejsnadněji dosažitelné. Používají se batohy s horním plněním, ale i čelním nebo dokonce bočním plněním. Tady je ovšem nutné dávat pozor, jak pevné jsou zipy a jejich zajištění (obvykle v podobě popruhů s přezkami) takovýchto dalších "vrátek". Určitě není nic příjemného, když se vám batoh někde na treku rozpadne.

Doplňky turistického batohu

Dnes se na řadě batohů vyrábějí různé doplňky. Ať již jsou to pláštěnky či síťky. Mnozí uživatelé jsou rozpačití z toho, k čemu takovéto síťky použít. Tak třeba k sušení věcí za pochodu, v batohu by vám začaly poměrně brzy plesnivět a zapáchat. Také jsem již zahlédl borce se solárním panelem, který jej využíval jako zdroj pro GPS-ko, která mají díky kapacitě baterií poměrně omezenou "životnost" (viz test v č. 9-10 a 1-12/2001).

U pláštěnky je označení doplněk asi ne příliš šťastným. Ono asi postupem času se pláštěnka stane nedílnou součástí batohu. Také je vhodné podívat se na kvalitu přezek a dalších podobných součástek, jejichž selhání by vám pohyb s batohem mohlo pořádně zkomplikovat.

No a pokud již máte jasno, jak velký batoh budete potřebovat, jak těžké náklady budete nosit (nosný systém) a jaké kapsy či další doplňky budete potřebovat "zbývá si již vybrat jen tu správnou barvu" a vyrazit na první túru s novým batohem.

Konstrukce turistických batohů

Batohy lze rozdělit podle konstrukce do následujících skupin: batohy bez konstrukce, batohy s v vnější konstrukcí (krosny) a batohy s vnitřní konstrukcí, které jsou u nás nejrozšířenější a nejpoužívanější.

Jako batohy bez konstrukce jsou obvykle řešeny batohy malých objemů a batohy, které nejsou určeny pro větší náklady. Používají se jen středně tuhé výztuhy z pěnového či jiných podobných materiálů (např. u batohu Arco 35, Corazon). Ty jsou určeny na nošení do města či na krátké jednodenní výlety.

Krosny byly u nás kdysi nejrozšířenějšími batohy. Dnes se používají již jen málo. Přitom krosny jsou nejvhodnější pro těžké náklady. Využívají se i pro ty nejtěžší náklady, využívají je např. nosiči v Tatrách. Z výhod si uveďme pevnou konstrukci, dobré rozložení hmotnosti nákladů a také vynikající odvětrávání zad. Jako nevýhodu je nutné zmínit jejich poměrně velkou hmotnost, velikost a určitou neohrabanost v těžším či hůře průchodném terénu.

Batohy s vnitřní konstrukcí jsou dnes asi nejpoužívanějšími. Své místo na slunci si vydobyly poměrně rychle, neboť první takovéto modely se objevily někdy koncem 70. let minulého století. Jako konstrukce se obvykle používají dva duralové pásy, které jsou dostatečně tuze spojeny s nosným systémem batohu. Obvykle se dají i vyjmout (při praní batohu). Vedle duralu se ale využívají i některé jiné lehké slitiny kovů. Tyto batohy jsou vhodné i do náročnějších terénů.

Treking.cz - diskuze
Reklama
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Poslední diskusní příspěvky

Rozhledna na Chocholíku, Drnovice
 18.08.2017 3 příspěvky
Vrabec polní (Passer montanus)
 15.08.2017 1 příspěvek
Ďurková, útulna pod Chabencom
 14.08.2017 17 příspěvků
Veterné, Lúčanská Malá Fatra
 14.08.2017 1 příspěvek
Chata pod Borišovom, Borišov
 14.08.2017 68 příspěvků
Jeskyně Postojná neboli Postojnska Jama, Slovinsko
 14.08.2017 6 příspěvků
Topoľčiansky hrad, Považský Inovec
 13.08.2017 3 příspěvky
Chata Šerák, Jiřího chata na Šeráku
 13.08.2017 23 příspěvků
Na kole podél Dunaje do rumunského Banátu
 12.08.2017 4 příspěvky
Kudlanka nábožná (Mantis religiosa)
 11.08.2017 9 příspěvků
Jof di Montasio, italské Julské Alpy
 08.08.2017 3 příspěvky
Trek Laugavegur a Fimmvörduháls, Island
 07.08.2017 5 příspěvků
České srdce, ubytování na Morávce
 07.08.2017 6 příspěvků
Císařský kámen, rozhledna
 03.08.2017 1 příspěvek
Hrad Szádvár, Slovenský kras
 31.07.2017 1 příspěvek
Ausangate trek v Peru
 30.07.2017 2 příspěvky
Ausangate trek v Peru
 30.07.2017 2 příspěvky
Apollo 17, lety na Měsíc
 29.07.2017 1 příspěvek
Chata Lajoška na Predné holici
 28.07.2017 25 příspěvků
Je kosmická strava MANA vhodná pro trekaře?
 28.07.2017 1 příspěvek
Výstup na Gößeck, VHT v Ennstálských Alpách
 27.07.2017 1 příspěvek
Ausangate trek v Peru
 26.07.2017 1 příspěvek
Kilimandžáro, trek na nejvyšší horu Afriky
 26.07.2017 3 příspěvky
Jeskyně Baradla (Baradla-barlang)
 26.07.2017 2 příspěvky
Chata pod Bukovcem, Jizerka
 25.07.2017 14 příspěvků
Chata Jeskyňka, Javoříčko
 24.07.2017 13 příspěvků
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme
TOPlist