Poslední aktualizace: 30.3.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: Soumarské rašeliniště na Šumavě

Turistika: Soumarské rašeliniště na Šumavě

Přes Soumarské rašeliniště na Stožeckou kapli, trek z Kunžvartského sedla

Začít den, kdy padají teplotní rekordy, pochodem přes plochu rozpálené rašeliny jistě není ten nejlepší nápad. V případě nové naučné stezky Soumarské rašeliniště jsme ale museli udělat výjimku. Z rozhledny jsme si tak předem prohlédli Stožeckou horu, která za svým vrcholem skrývá krásnou Stožeckou kapli.

Soumarské rašeliniště

Další den pak zbyl na průzkum nové turistické značky z Kunžvartského sedla k německé hranici a na nahlédnutí do horní části údolí říčky Řasnice.

Než se sjedeme na parkovišti u Soumarského Mostu, mám už za sebou první seznámení se skřítkem Rašeliníčkem, který na mě málem vyskočil u jedné z informačních cedulí na nově vybudované naučné stezce Soumarské rašeliniště. Zájem zde nepřitahuje jen zajímavý terén v donedávna (do roku 2000) ještě těženém rašeliništi, ale i vyhlídková věž na konci 1,5 km stezky.

Čtěte také: Pohodová Vydra, ramatická Křemelná

Rašeliniště je přírodní útvar, který vzniká v okolí pramenišť v místech, kde je zadržována voda. Díky nadbytku vody v půdě se odumřelé rostliny jen obtížně rozkládají a dochází tak k jejich ukládání a vrstvení. Na plochém terénu v chladném a vlhkém podnebí vznikla na Šumavě celá řada rašelinišť různého typu. Nejvíce rašelinišť nalezneme v pramenné oblasti Plání (horská vrchoviště) a na dně plochých údolí Křemelné a Vltavy (údolní vrchoviště).

Dnešní den zahajujeme pochodem po vedry vysušené půdě po stezce, kterou na vlhčích místech překrývají dlouhé pasáže povalových chodníků. Kolem nás postupně mizí nálety mladých bříz a objevují se vytěžené plochy s trsy suchopýru střídající se s ostřicí a s malými jezírky a vodními kanály.

Soumarské rašeliniště

V místě, kde se stezka stáčí zpět a míří k Teplé Vltavě na zelenou turistickou značku, vystupujeme na 10 m vysokou dřevěnou rozhlednu. Z nadhledu tak vidíme značnou část plochého rašeliniště. Dohlédneme také k vrcholu hory Stožec (1 065 m), kterou máme v úmyslu obejít. I proto se již moc nezdržujeme a procházíme poslední, kratší úsek naučné stezky.

Z Dobré na Stožeckou skálu

Turistické značka nás neomylně vede lesem kolem Vltavy k jednomu z Řopíku, vojenských bunkrů, kterých jsou od Kubovy Hutě k Želnavě vystavěny desítky. I. zónou NPR Vltavský luh procházíme k můstku přes Vltavu a blížíme se nekosenou loukou k Dobré.

Soumarské rašeliniště, rozhledna Na Stožecké skále

Tato ves stojí za zmínku. Nachází se zde lidový skanzen tyrolských roubených domů v jednotném stylu, chráněných jako památková zóna. Původně dřevařská osada byla založena v roce 1816 okolo cesty pod Stožeckým vrchem v délce 5 km. My se zastavujeme na oběd v jednom z domů, který slouží jako penzion. Uvnitř je útulno a tak ven do dnešního vedra ani moc nechvátáme. Nakonec nahlížíme i do pokoje, který slouží jako malé muzeum pohraniční stráže.

Rozhodujeme se pro kratší variantu a ke Stožecké kapli stoupáme žlutou turistickou značkou. Vede tu s ní sice souběžně cyklostezka do Stožce, ale dnes nás míjí jen několik kol. Od Stožecké louky už nás vede modrá značky mírným stoupáním k odbočce ke Stožecké kapli. Tady se konečně zbavujeme asfaltky, zato nás nemine trochu tvrdší výstup.

Soumarské rašeliniště Soumarské rašeliniště

Původní dřevěnou kapličku zde postavil již v roce 1791 kovář J. Klauser, který vděčil vodě ze zdejšího pramene za uzdravení svého zraku. Kaple byla v roce 1804 přestavěna a v 60. letech 19. století doplněna o dřevěnou přístavbu s dřevořezbami. Srpnových poutí se tehdy zúčastnilo mnoho tisíc lidí. Po 2. světové válce kaple chátrala, zatímco v nedalekém bavorském Phillipsreuthu si postavili v roce 1985 její věrnou kopii.

Pamatuji si, že i za komunistů dostupná kaple byla v 80. letech těsně před zřícením. Kupodivu byla ještě v roce 1988 obnovena J. Kocourkem z Prachatic a od roku 1989 se zde opět konají pravidelné poutě.

Lezeme i na vrchol Stožecké skály (976 m), kde je 5 m vysoký železný kříž a také nepatrné zbytky strážního hradu, který v minulosti chránil zdejší Zlatou stezku. Krásný výhled na ves Stožec a hřeben Trojmezné by si neměl nechat ujít nikdo, kdo vážil cestu ke Stožecké kapli.

Soumarské rašeliniště, turistická mapa

Na samotný vrchol Stožce to sice není již daleko, ale vzhledem k tomu, že i zde slouží I. zóna NP k namnožení kůrovce a kolem již padají k zemi první suché stromy, vracíme se zpět po stejné stezce. Dole si po přečtení směrovky pro cyklisty - Dobrá 10 km, rozmyslíme další postup a vracíme se po stejné, výrazně kratší cestě zpět.

Již v nízkém slunci procházíme znovu Dobrou a po překročení můstku přes Vltavu dokončujeme trasu k Soumarskému mostu. V místním kempu se rozhlížím, kam by se dal postavit stan, plán máme ale jiný. Pokud to počasí dovolí, přespat na rozhledně přímo v rašeliništi.

Stožec a hřeben Trojmezné Stožecká kaple

Večer po koupeli v chladné Teplé Vltavě jdeme na malou večeři do hospody nad železniční tratí. Čtu si zprávy a předpověď počasí, která mne dost vyděsí. Jižní Čechy čeká bouřlivá noc a prudké deště. Do toho se mi stan stavět nechce, noc na rozhledně také padá a tak zkouším využít nápisu na cedulce nedaleko hospody, který slibuje levné ubytování. To se nakonec daří získat a tak bude noc v suchu…

Západ Slunce v Soumarském rašeliništi

Před západem Slunce ještě jednou jdeme po NS Soumarské rašeliniště k rozhledně. Poslední paprsky vybarvují již tak zajímavou scénu kolem nás a já se tak vyřádím při focení. Za Radvanovickým hřbetem a Chlustovem Slunce pomalu mizí v dalekých mracích, obzor nabírá jemně růžovou barvu a pro nás nastává čas návratu. Ještě se pokouším v již slabém světle zachytit nedaleká jezírka, ale to by už chtělo stativ, který s sebou na podobné túry netahám. A tak používám metodu pokus, omyl.

Teplá Vltava v PP Vltavský luh Údolí Řasnice

V noci se kolem nás prohání bouřky, vichr k ránu ohýbá nedaleké stromy až k zemi, ale nespadne ani kapka. Silné bouře nás nakonec těsně minuly.

Z Kunžvartského sedla k Řasnici

Po snídani odjíždíme k hraničnímu přechodu Strážný, kde se dá vedle benzinky parkovat. Jen vylezeme z auta, vidíme turistický rozcestník. Jsme v Kunžvartském sedle a po nově vyznačené zelené turistické značce jdeme kolem Silnické hory (998 m) a Pomeznéýho (1 002 m) k Přednímu kopci (959 m). Pod námi se objevují krásné louky nad Hraničním potokem, který kopíruje česko-německou hranici.

Procházíme I. zónu s malou slatí se zakrslými borovicemi a již jsme u odbočky na Mitterfirmiansreut. Tady se dá pokračovat po značkách Německem až na Hinterfirmiansreut a opět zamířit k české hranici na bývalé Dolní Světlé Hory a po opačné straně Řasnice zpět ke Strážnému.

Jezírko u Řasnice

Tahle cesta je ale dost dlouhá a v dnešním vedru chceme již spíš relaxovat. Proto jednoduše pokračujeme dál po lesní cestě a po necelé hodině přicházíme k Řasnici. Tady míříme k jezírku, nádržce nad říčkou. Překvapivě u ní stojí chatka, podle nápisů na lavičkách a stolech zřejmě patří NP Šumava. Ohniště, kde se dají opékat divoká prasata, dokresluje tento malebný a dobře skrytý kout Šumavy. Co nás ale nepotěší, je ohrazení jezírka, přes které se ani nesnažíme dostat.

Po lehkém obědě ještě poleháváme v polostínu na lavičkách a pak se už vydáváme na zpáteční cestu. Slibované výhledy bohužel většinou zastiňují okolní stromy a tak si krásné údolí nemůžeme nijak vychutnat. Navíc jdeme znovu po asfaltce, pod přímým sluncem. Před Kunžvartským sedlem proto rádi sestupujeme k můstku přes Řasnici, ve které se chvilku chladíme.

Dobrá,  roubené domy alpského stylu Dobrá,  roubené domy alpského stylu Soumarské rašeliniště, jezírko

Tuhle dnešní cestu jsem měl v plánu již pár let, ale musím popravdě napsat, že jsem od ní čekal trochu víc. Přestože se šlo krásným lesem s dalekými výhledy a fotogenické jezírko stálo za nahlédnutí. Cestou jsme nepotkali živou duši, turisty přecpané stezky zde naštěstí chybí.

Hory Beskydský Karpattrek (7), hřebenem Oravských Beskyd na Babí horu
Hory Jaro ve Slovenském rudohoří (4), Muránska planina a Veporské vrchy
Hory Beskydský Karpattrek (6), hřebenovka Oravských Beskyd
Loket Zverovka Praděd Babia hora České hrady Nízké Tatry Chata Borišov Krkonoše, hřebenovka Technické památky Hranická propast Rozhledny Králický Sněžník Sluneční soustava Chorvatsko, kempy Vihorlat Vodopády Chorvatsko Opruzeniny, prevence Matterhorn