Poslední aktualizace: 18.5.2022

Túra na Šiprúň v pohoří Velká Fatra

Na návštěvě u zapomenutého Šiprúně na Velké Fatře

9.10.2009 | Otakar Brandos

Tato túra nás zavede na jeden z nejlepších rozhledových vrcholů v severovýchodní části Velké Fatry. Přestože je samotný vrcholek zčásti porostlý stromy, lze z vrcholu a podvrcholových úbočí shlédnout prakticky všechny významné vrcholy v okolí, téměř celou Velkou Fatru i část Nízkých Tater.

Malý Šiprúň

Na Šiprúň můžeme vyrazit od vlakového nádraží v Ružomberku. Modře značený turistický chodník však dosti nešťastně nezačíná u vlakového nádraží v Ružomberku (494 m), jak by turista očekával, ale až na náměstí A. Hlinky (496 m).

Z nádraží vyjdeme přímo, přejdeme po mostě řeku Váh. Přejdeme cestu (semafory) a pokračujeme rovně (mírně nalevo) kolem říčky Revúca, která se tady vlévá do Váhu. Po pár metrech odbočíme vpravo a kolem bývalého Prioru se dostaneme k tzv. Růžovým schodům, které nás přivedou přímo ke kostelu a na výše jmenované náměstí.

Za kostelem je rozcestník a stará mapa s vyobrazením Velké Fatry. Tady začínají tři značené turistické trasy - červená, modrá a zelená. Pokračujeme vlevo po modré turistické značce lipovou alejí, která byla vyhlášena za přírodní památku. Stromy byly vysázeny pravděpodobně v roce 1888. Dnes tady roste 101 kusů lípy malolisté (Tilia cordata), 52 kusů jírovce maďal (Aesculus hippocastanum) neboli kaštanu a tři kusy javoru mléč (Acer platanoides). Největší lípa má přitom výšku 20 metrů a obvod kmene 271 centimetrů. Pokračujeme okrajovými částmi Ružomberka.

Začínáme prudčeji stoupat, přičemž již za 10 minut procházíme Kalvárií - křížovou cestou. Na jejím konci nahoře vlevo stojí mezi stromy malý kostel, vpravo je pak cedule Vlkolínec. Jdeme po obslužné komunikaci vedoucí na Malino Brdo. Známou osadu Vlkolínec přitom můžeme využít k nástupu na Šiprúň rovněž, je to kratší a snadnější varianta, vyžaduje to ale vlastního přibližovadla.

Stoupání končí a následuje rovnější úsek. Cesta prochází velkými loukami. Podcházíme elektrické vedení a po necelých 5 minutách jsme u rozcestníku. Tady se nachází rozcestí se žlutou značkou, která vede do Hrabové doliny (v mapách z Harmance Vrchol Šiprúně není tato značka zakreslena). Dále můžeme pokračovat sice po cestě, ale příjemnější je stoupat strání nad cestou po širokém a pěkně upraveném chodníku po západním úbočí vrcholu Veľká skala (912 m). Z něj lze ve střední části zahlédnout kabinkovou lanovku vedoucí na Malino Brdo.

Chodník nás asi po 40 minutách nepříliš strmého stoupání opět "vyplivne" na asfaltku, ale to jsme již na Malině Brdu. Zleva se ještě připojuje červená značka, která sem vede z vrcholu Sidorovo (Hýrová). Pokračujeme rovně po žluté značce kolem nové chatky na další vozovou cestu. Ani ne po deseti minutách jsme u cedulky ústie Suchého potoka (Vlkolínske lúky). Tady narazíme na nový turistický přístřešek, jehož lze využít v případě nouze k bivaku. Je tady i upravený pramen vody, který podle mých zkušeností nevysychá ani v parném létě.

Pokračujeme nahoru po cestě po zelené značce. Asi po 10 minutách u osamoceného smrku rostoucího přímo u cesty odbočíme doleva a pokračujeme ve výstupu. Po severním úbočí obcházíme vrchol Borovník (1 054 m) a opět se dostáváme na vozovou cestu, která nás táhlým obloukem vede pod Vtáčnik (1 090 m).

Za 20 minut přijdeme v sedle Pod Vtáčnikom na rozcestí s další vozovou cestou, na kterém se vydáme vlevo. Po dvou minutách procházíme kolem upraveného pramene vody (vpravo), který je dokonce osazen regulérním vodovodním kohoutkem. Odsud je to již jen skok na rozcestí Vtáčnik, kde se připojuje modrá značka z vrcholu Malinné (1 209 m).

Projdeme kolem rozpadlé salaše a mírně sestoupíme. Následuje další výstup. Po chvíli se v lese značka odpojuje od vozové cesty. Vzhledem k velkým polomům, které je velice těžké překonat, ale doporučuji pokračovat trochu na okolo po této lesní cestě. Ta nás tak či tak přivede nazpět na zelenou značku na loukách pod Šiprúněm, ze kterých se konečně otevírají nádherné rozhledy, zejména k severu a severozápadu. Navíc tudy vede poměrně oblíbená lyžařská trasa. Z rozcestí Vtáčnik je to do Predného Šiprúnského sedla asi 50 minut.

Vpravo dole stávala donedávna je Koliba u Maťa, kde byla možnost nejen velice příjemně přenocovat, ale také strávit nádherný večer u kamen s praskajícími poleny dřeva. Trávil jsem tady jeden nezapomenutelný Silvestr, avšak přírodní živly rozhodly o tom, že se tady na Silvestra již nikdy nevydám, protože koliba byla zapálena bleskem. V její blízkosti je vydatný pramen vody, jenž je v letních měsících využíván pro napájení tady se pasoucího dobytka.

Šiprúň a bodláky

V sedle odbočíme vlevo a po červené značce budeme stoupat do Vyšného Šiprúnského sedla, které odděluje od sebe vrcholy Šiprúň a Malý Šiprúň. Do tohoto sedla je to slabých 10 minut. Pokračujeme mírně vlevo k vrcholu Šiprúně po poměrně výrazném hřbítku. Za dalších asi 10 až 15 minut již stojíme na vrcholu Šiprúně (1 461 m). Vrcholovou schránku ale nečekejte, je tady pouze nivelační tyč. Zato rozhledy jsou fantastické. Velká Fatra s dominující Smrekovicí (1 530 m), Nízké Tatry s dominantním vápencovým Salatínem, letecké pohledy do Ľubochnianské doliny.

Neznatelný chodníček odsud sice pokračuje dále, my se ale vrátíme do Vyšného Šiprúnského sedla. Tady odbočíme doleva a začneme strmě sestupovat táhlým obloukem po červené značce do doliny Nižné Matejkovo. Sestup je nejprve velice prudký, ale v dolní části doliny je již nepatrný.

Cesta dolinou po zpevněné cestě je poměrně nezáživná, takže určitě každý přivítá restauraci na Podsuché, kde se náš chodník spojí s modře značeným chodníkem z doliny Vyšné Matejkovo. Pod restaurací je parkoviště a autobusová zastávka.

Pokud jsme autem dorazili do Vlkolínce, vrátíme se po stopách výstupu. Abychom ale neobsolvovali zcela stejnou trasu, můžeme za variantu zvolit přechod vrcholu Vtáčnik.

Z rozcestí pod Vtáčnikom budeme pokračovat nalevo po krásných loukách vzhůru k vrcholu Vtáčnik. Široký lesní chodník nás provede hustým bukovým lesem s lesními obry a vyplivne nás u vrcholové stanice lyžařského vleku nad Malým Brdem. Odsud podél sjezdovek sestoupíme na Malino Brdo a následně pod Sidorovem se kolem funkční salaše přesuneme nazpět do Vlkolínce.

• Obtížnost: lehčí až středně těžká túra
  • Čistý čas chůze: 5 a 1/2 hodiny
  • Celková délka túry: 6 až 7 hodin
  • Délka trasy: 19,5 km
  • Celkové převýšení: výstup 1 000 m, sestup 950 m
  • Základní trasa: Ružomberok - Malino Brdo (1 h 20 min) - Šiprúň (3 a 1/4 h) - Nižné Matejkovo (4 h) - Podsuchá (5 a 1/2 h)
Hrad Sloup Malá Fatra, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Panská skála Vodnář Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka bodláková Neutronová hvězda Karimatky Viklany