Poslední aktualizace: 23.7.2022 , svátek má

Výstup na Rysy ve Vysokých Tatrách

Túra na jeden ze štítů Vysokých Tater

18.4.2008 | Otakar Brandos

Výstup na Rysy patří k nejoblíbenějším túrám ve Vysokých Tatrách. A to nemám na mysli monstrózní výstupy pořádané za bývalého režimu na počest jednoho téměř holohlavého pána, který snad tento vrchol možná ani nenavštívil a o němž skalní příznivci leninismu tvrdili, že tady vyjel dokonce na kole (jaká to pošetilost). Buď jak buď, jeho busta na vrcholu již dávno není.

Tatranská magistrála

Túru opět zahájíme na našem známém Štrbském plese. Z něj pokračujeme po Tatranské magistrále na Popradské pleso a dále do Mengusovské doliny. Stejně jako u předchozí túry, ve které jsme si popsali výstup na Kôprovský štít.

Na rozcestí pod Rysy budeme narozdíl od předchozí túry pokračovat vpravo, nikoliv vlevo. Náš turistický chodník je značen červeně. Nejprve stoupáme kosodřevinou podél Žabího potoka, pak se naše cesta stáčí k východu a vzhůru pokračuje v četných serpentinách ve strmém travnatém svahu. Chodník je místy poničený a zasypán sutí stejně jako jeho okolí. Proto budeme obzvlášť ohleduplní k tatranské přírodě a v žádném případě si nebudeme zkracovat chodník!

Turistický a trekový průvodce

Překonáme více než 300 výškových metrů a přes Wachterku (skalní práh Mengusovské doliny) se dostaneme do kotliny Žabích ples se stejnojmennými plesy. Ty budeme mít při výstupu po levé ruce. Na konci kotliny Žabích ples začíná chodník opět prudce stoupat. Dostáváme se do jednoho ze dvou technicky nejobtížnějších úseků výstupu na Rysy. Jeho nejstrmější část je zajištěna fixními řetězy a lany.

V případě náledí je potřeba dávat velký pozor, neboť jsou zde hladké a mírně skloněné žulové plotny, které jsou navíc vyhlazeny podrážkami bot tisíců turistů, kteří tudy každoročně projdou. Pak již chodník pokračuje v serpentinách k Chatě pod Rysy, kde je možno zakoupit občerstvení, ale rovněž dát si i oběd!

Od chaty k vrcholu zbývá již jen čtvrt kilometru, samozřejmě že výškového, a asi 50 minut chůze. Nejdříve pokračujeme táhlým stoupáním do sedla Váha. Cesta bývá i v létě pokryta sněhovými poli, proto zachováváme opatrnost. V sedle budeme za vynaloženou námahu bohatě odměněni. Otevírají se z něj fantastické výhledy do Ťažké (dříve České) doliny, z jejíhož skalního prahu padají vody v podobě krásného Ťažkého vodopádu. Ten je však viditelný až ze dna Bielovodské doliny.

Nesmíme zapomenout na takové vrcholy jako je Gerlachovský štít, nejvyšší štít nejen Tater, ale celých Karpat, Ťažký štít, Ganek a řadu dalších. Za našimi zády, na západě, pak se táhne členitý hřeben Bašt (viz např. foto na straně 115) s řadou vrcholů a věží.

Cesta na Popradské pleso

V sedle Váha naše cesta odbočuje vlevo k severu. Po upraveném turistickém chodníku (TCH) pokračujeme směrem k vrcholu Rysy. Sledujeme pozorně značku, abychom nesešli z chodníku a nedostali se do neschůdného terénu! Za dobrého počasí v létě to nebude problém, protože chodník připomíná lázeňskou promenádu, ale za snížené viditelnosti by to problém již býti mohl.

Chodník traverzuje po západním úbočí tohoto populárního vrcholu. V samotném závěru túry se turistický chodník značně větví, jak neukáznění turisté vytvářejí "své" vlastní chodníky, mnohdy špatnými směry!

Směr se udržuje těžko, proto pozorně sledujeme značení, které nás zavede skalním, částečně suťovým žlábkem až na vrchol Rysů. Ten neposkytuje mnoho místa k sezení, proto ve dnech zvýšené návštěvnosti je problémem se na vrcholu zdržet delší dobu, natož si vychutnat "božský klid" a v klidu posedět. Pokud je pěkné počasí, otevírají se z vrcholu nádherné výhledy. Z polské strany vede na vrchol rovněž červeně značený TCH z Doliny Rybiego Potoku (kolem Morskiego Oka a Czarneho Stawu).

Mengusovská dolina, Mengusovský Volovec

Státní hranici dnes již ale můžeme (v hlavní sezóně) překročit a pokračovat dále do Polska (a naopak), neboť obě tatranské země jsou součástí Evropské unie a Schengenského celního prostoru. Volné překračování hranic však tak zcela možné není, neboť zákony o ochraně přírody a pohybu na území TANAPu jsou předpisům ošetřujícím pohyb na území EU nadřazeny. Proto je nutné respektovat sezónní a časové uzávěry TANAPu, TPN podobné regulace nezná.

Kotlina Žabích ples

Stejnou cestou se vydáme i nazpátek. Výstup na Rysy patří k technicky obtížnějším a vyžaduje jistotu chůze v exponovaném terénu a základní znalost pohybu na skále. Lidem trpícím závratí tuto túru nedoporučuji.

• Obtížnost: těžká túra
  • Celkové převýšení: výstup 1 200 metrů, sestup 1 200 metrů
  • Základní trasa: Štrbské pleso - Popradské pleso - Mengusovské dolina - Rozcestí pod Rysy - Žabie plesa - Chata pod Rysy - sedlo Váha - Rysy a zpět

22.01.2018, 18:20 František Janský | Autor článku nemluví pravdu
22.01.2018, 20:11 -OB- | Sorry, jako…
25.01.2018, 08:44 Martin S. | Pokud vím,
26.01.2018, 14:21 -OB- | Přesně tak,
17.08.2011, 14:31 rom | ma pobavilo
16.01.2010, 16:17 Alois | Musí se do vąeho plést politika?
16.01.2010, 17:37 -OB- | Sám jste blábol
16.01.2010, 17:41 Ivan Zajíček | K horám to vąak bohuľel patří!
08.08.2011, 13:32 -FM- | Politika!?
08.08.2011, 13:43 -OB- | Autor nepřejímá
19.04.2008, 17:08 PIER | česka dolina
19.04.2008, 18:21 -OB- | Kde? Nic nevidím?
14.09.2009, 11:47 -OB- | V knize je vąe uvedeno
16.08.2011, 13:30 rom | ciezska
16.08.2011, 13:51 -OB- | Rom, souhlasím, Slováky
16.08.2011, 14:01 gorali apolaci? | co su to slovaky?
16.08.2011, 14:09 -OB- | Tak nyní jsi se chytl
16.08.2011, 14:47 rom | zeby?
16.08.2011, 14:49 rom | gorali

Turistika ve Vysokých Tatrách, může vás zajímat

Ještěd Bosony Chata Arnika Zámek Hluboká Beskydy, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Děvičky Higgsův boson Pohorky Cirrus Softshell

8.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (1) / Fotogalerie k článku

Pomezí Východních a Západních Tater je jednou z oblastí, kde vám lištičky dávají dobrou noc. Nebo …

8.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (1): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Už poslední kilometry před súdánskou hranicí z etiopské strany napovídají, že přijíždíme do jiného …

2.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (2): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie č. 1 / Fotogalerie č. 2 k článku

Slunce se pomalu blíží k obzoru a na obloze maluje přenádhernou podívanou. Na strmých skalních svazích …

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Pozor na změnu provozní doby od …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

20.9.2018 / Daniel Vlach
VHT · Gerlachův štít a přechod Roháčů, vysokohorská turistika ve Vysokých a Západních Tatrách

Kamarád Honza mi nabídl výlet do Tater. V plánu byl Gerlachův štít Martinovou cestou a Orlí stezka v …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …

15.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (2)

Větší zastávku děláme v městečku Kurort Oybin. Moc pěkně jsme se v tomto lázeňském městečku …