Poslední aktualizace: 21.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Gerlachovský štít (2 655 m) v Tatrách s horským vodcom

Výstup na Gerlachovský štít (2 655 m) v Tatrách s horským vodcom

Vvysokohorská turistika na Slovensku, Gerlachovský štít s vodcom

16.2.2009 | Martin Kiňo

Tatry sú obrovské. Značkované trasy, zopár turisticky prístupných vrcholov, to je príliš drobné sústo na zasýtenie duše po horskej romantike prahnúcej. Každá bytosť, ktorá pocíti lásku k malým Alpám, k tomuto poznaniu čoskoro dospeje. Turistiku a horolezectvo v týchto parhboch delí iba tenký špagát povrazolezca. Podchvíľou hrozí strata balansu a prehupnutie sa do ríše nepoznaných a bežne neprístupných tatranských chodníčkov, či skalných ciest. Mnohých veľmi skoro zláka túžba odbočiť z chodníka.

Zostup z Gerlachu

A tak aj my - v našich najvyšších horách sme prechodili, čo sa dalo, nuž a celkom prirodzene vyvstala otázka, čo ďalej, ako sa dostať Tatrám hlbšie do duše? Problém riešiacu cestu sme videli v najatí si vodcu. Komercia, vraví sa. Vraj vodcovia si zo zdolávania tatranských kopcov urobili biznis.

Som toho názoru, že vo všetkom je najlepšie získať vlastnú skúsenosť. Chcem spoznať, ako chutí svet. Preto som chcel vedieť ja i moji spolupútnici, ako to s tou komerciou na Gerlachu vlastne je. Vybrali sme sa teda s vodcami na pahrb Gerlachom zvaný, preskúmať ako to mimo značených chodníkov v Tatrách vyzerá a akí sú to v skutočnosti ľudia.

Vyrážať za tmy na pochod po dvojhodinovom "spánku" je strašná drina, ale okúzlený horami všetko vydržíš. Po zhruba dvojhodinovom výšľape z Tatranskej Polianky za neustálej hrozby, že si z nás veľká, hnedá ruka urobí toaletný papier sa na Sliezskom dome vynoríme z lesného šera celí prepotení.

Jediní sme vystúpili pešo, ostatní klienti volili luxusný dovoz autom. Poznámka: Na Sliezskom dome sa dá objednať auto zhruba za sedemsto korún, ktoré vás vyzdvihne v doline resp. dá sa prísť vlastným autom, ale v tom prípade je potrebné zaplatiť si aj nocľah na Sliezskom dome. No áno - biznis.

Tak teda, prvý úsek našej trasy sa nič zvláštneho neudialo a zakrátko sa už stretávame s Erom Veličom a Tiborom Hromádkom. Hádam to nie sú úplní magori a o horách niečo vedia, hovorím si. Pevný stisk ich ruky mi do podvedomia bleskovo vnesie pocit dôvery.

Z Ervína - šťúpleho mužíka s dokonalým chrupom - vyžaruje dnes už tak vzácny kľud a charizma. Z jeho hlasu vnímam upokojujúce tóny. Je to vyrovnanosť a pokoj, vlastnosti, ktoré boli v meste pochované tonami železobetónu ako úbožiaci pod masami lávy v Pompejách a ktoré márne hľadáme. Ero sa na nás usmieva a my mu uveríme. Tibor Hromádka pôsobí športovo, cestou vtipkuje s našimi dievčatami.

Vysoké Tatry jsou geomorfologickým podcelkem Východních Tater, které se dělí na již zmiňované Vysoké Tatry a Belianské Tatry. Vysoké Tatry jsou jediným pohořím Slovenska, které má velehorský charakter. Má všechny znaky vysokohorské krajiny - velkou nadmořskou výšku, vysokou členitost a bohatství různých skalních forem - štítů, skalních stěn, věží… «

Od Sliezskeho domu chodník vedie k Batizovskému plesu no a my stúpame v husom zástupe až k miestu, kde sa chodník oddeľuje od Tatranskej magistrály a smeruje pod stenu Gerlachu. Trasa naberá na strmosti. Môžeme vidieť čierne škáry vyplnené snehom, zdá sa, že vrch je iba poprášený, akoby obliaty mliekom. Ihneď však zistíme, ako sa s nami hory pohrávajú. Sneh má pätnásť miestami dvadsať centimetrov, občas sa prepadáme do podradných dier medzi skalami. Po prekonaní krátkeho svahu nad plesom vodcovia zastanú a naväzujú si nás po dvoch na lano.

Počas letných podmienok vodca berie maximálne štyri osoby na jedno lano. Cena na jedného je vtedy nižšia. Počasie je… no slnko zrovna nesvieti, prihodí sa nám niečo? "Dnes máš premiéru v mačkách?", pýta sa ma Tibor a nenápadne tak zisťuje, čo za klientov to má dnes na lane. "Hej, hej", vravím "ťaľká starostlivosť", podotknem, keď mi pozorne nasadí železá ako svojej milovanej.

Vyrazíme. Odtiaľto vedie žľab skoro priamo až na vrchol a je celý vysnežený. Tibor a Ervín stúpajú vpredu a určujú primerané tempo. Na chôdzu v mačkách treba privyknúť. Žľab predstavuje pomerne rovnomerné stúpanie s niekoľkými skalnými výšvihmi, zabezpečenými kramľami a oceľovými okami, cez ktoré sa istíme. Pomaly vkĺzneme do vrcholovej hmly a strácame spojenie s údolným svetom. Prekvapuje ma ako pevne mačky držia na mokrej skale, a tiež ako vytrvalo stúpajú dievčatá. Každá skupina na lane má svoje tempo, čo môže niekomu z pochopiteľných dôvodov prekážať. Skupinky rovnomerne vystupujú, mačky na skalách pekne mňaukajú.

Naši vodcovia sú trpezliví, no neustále nás pobádajú k nepretržitej chôdzi. Musím zastaviť, napiť sa, zjesť kúsok čokolády. Prekvapí ma, keď Tibor hlási, že vrchol je už len asi dvadsať minút vzdialený. Obdivujem stúpanie v zasneženej stene, ani nevnímam, koľko sme už v zovretí žľabu. Cesta je plná nových zážitkov.

Sneh je pomerne mokrý, predstavujem si aký by bol žľab nebezpečný, keby mrzlo a bola zlá viditeľnosť. V hmle sa tu dá isto jednoducho zablúdiť a zrútiť sa. Pozitívne je, že zastavíte až na Sliezskom dome, kde podávajú Horec, len neviem, či to postačí aj na rozchodenie zlámaných väzov.

Naozaj nečakane sa ocitneme na nie veľmi rozľahlom vrchole tvorenom skalnými výstupkami. Nasleduje rýchle foto a už nás z vrcholu vytláčajú ďalší, dnes hore vystúpivší a tiež silný vietor. Zostup v mačkách je pre nás taktiež neprebádaná pôda, vodcovia nás však usmerňujú a tak postupne ukrajujeme z výškových metrov.

Hory, okolité steny, sneženie, víchor, to všetko ma nadchýna a preto mi zostup ubehne veľmi rýchlo. Pod stenou zrušíme našu pupočnú šnúru a smerujeme dať bodku za vydareným výstupom. Veľa rozprávam s Tiborom. Je to človek, ktorý patrí do hôr, veľa sa pýtam, on priateľsky odpovedá. Je to akoby som viedol dialóg s dobrým vínom.

Možno stojí za zmienku, že na celý výstup a zo Sliezskeho domu a späť treba počítať s ôsmimi hodinami, teda pokiaľ vás práve nenaháňajú divé zvery tatranské, je to čas zodpovedajúci pohodovému tempu, záleží na kondícii. Záverečnú reč má Ervín. "Bol to pekný deň, držali ste sa dobre." Pomaly sa lúčime, nie na dlho.

Čo dodať na záver? Určite sa netreba báť odbočiť zo značkovaných tatranských trás smerom k skvelým zážitkom. Ten, kto v Tatrách nie je doma, nech neváha osloviť vodcu. Minimálne pri výstupe na Gerlach to má význam. Z dôvodu bezpečnosti. A navyše, vodcovia sú predsa skvelí chlapíci.

26.10.2010, 18:05 Mike | Byznys a diletantsví
25.12.2010, 16:22 Tibor Hromádka | Odborník?
18.09.2010, 20:39 Vlado Vričan | Gerlach...
20.09.2010, 12:33 Miki Dávid | My sme tam ąli aj tak.
25.12.2010, 16:36 Tibor Hromádka | Omyl!
05.09.2009, 11:18 Milan | Tatry, tolerancia
07.09.2009, 16:59 zdenek | nechapu
07.10.2010, 15:21 -OB- | Konečně se po zářijových
28.02.2009, 11:02 Martin Kiňo | gerlach s vodcom
19.02.2009, 22:08 KarolM | Vodca
19.02.2009, 17:31 Ivan Zajíček | Viz Andráąi..
19.02.2009, 15:28 Karol Sopko | s vodcom,alebo bez neho
17.10.2010, 18:13 Turista spod Tatier | Tatranská komercia a dneąok
18.02.2009, 16:14 Mulis | Taky názor....
18.02.2009, 07:50 target11 | Gerlach
18.02.2009, 11:07 pavel | správný chlap
18.02.2009, 18:51 target11 | Horsky vodca
04.09.2009, 09:56 Jano | Gerlach
04.09.2009, 11:45 zdenek | i ja snim

Gerlachovský štít v dalších článcích, může vás zajímat

Ještěd Bosony Chata Arnika Zámek Hluboká Beskydy, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Děvičky Higgsův boson Pohorky Cirrus Softshell

Gerlachovský štít, turistická mapa

8.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (1) / Fotogalerie k článku

Pomezí Východních a Západních Tater je jednou z oblastí, kde vám lištičky dávají dobrou noc. Nebo …

8.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (1): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Už poslední kilometry před súdánskou hranicí z etiopské strany napovídají, že přijíždíme do jiného …

2.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (2): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie č. 1 / Fotogalerie č. 2 k článku

Slunce se pomalu blíží k obzoru a na obloze maluje přenádhernou podívanou. Na strmých skalních svazích …

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Pozor na změnu provozní doby od …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

20.9.2018 / Daniel Vlach
VHT · Gerlachův štít a přechod Roháčů, vysokohorská turistika ve Vysokých a Západních Tatrách

Kamarád Honza mi nabídl výlet do Tater. V plánu byl Gerlachův štít Martinovou cestou a Orlí stezka v …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …

15.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (2)

Větší zastávku děláme v městečku Kurort Oybin. Moc pěkně jsme se v tomto lázeňském městečku …