Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Kalendář akcí | Napsat článek | Seznamka | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 15.2.2019 , svátek má
Treking > Příroda > Žluťásek řešetlákový

Žluťásek řešetlákový

Náš největší motýlí otužilec - areál rozšíření, vývoj a rozmnožování žluťáska řešetlákového (Gonepteryx rhamni)

5.9.2014 | Otakar Brandos

Žluťásek řešetlákový (Gonepteryx rhamni) patří k našim hojným motýlům. S dospělci žluťáska řešetlákového se však můžeme setkat téměř po celé Evropě, v severní Africe i v Asii, kde areál jeho rozšíření sahá až po Mongolsko. Žluťásek řešetlákový patří do čeledi Pieridae - běláskovití.

Žluťásek řešetlákový (Gonepteryx rhamni)

Žluťásek řešetlákový je nápadný a velký motýl. Délka jeho předního křídla dosahuje v průměru slušných 26 až 31 mm. Oblíbil si především kraj nížin a pahorkatin, avšak lze se sním setkat i poměrně vysoko v horách. Poletuje v teplém Podunají či Podyjí, ale například v Tatrách nebo v Alpách někdy vystupuje podél horských potoků až do výšek okolo 2 000 metrů nad mořem.

Tento opravdu skromný motýl si nejvíce oblíbil okraje lesů, lesní paseky, ale i sady, říční nivy a jiné lokality s dostatečným výskytem žírných rostlin, ke kterým patří řešetlák počistivý (Rhamnus cathartica) a krušina olšová (Frangula alnus).

Čtěte také: Běloskvrnáč pampeliškový (Amata phegea L.), naši denní motýli

Žluťásci řešetlákoví patří k největším motýlím otužilcům. Setkat se sním můžeme již v březnu, kdy přezimující jedinci opouštějí svá doupata a vydávají se na průzkum krajiny, ve které ještě mnohdy leží zbytky sněhu. První jedince žluťáska řešetlákového jsem letos pozoroval dokonce již v únoru, kdy počasí a teploty připomínaly spíše jaro než zimu. Naopak na podzim se se žluťáskem řešetlákovým lze setkat i během poměrně chladných říjnových dnů.

Žluťásek řešetlákový (Gonepteryx rhamni)

Žluťáska řešetlákového poznáme velice snadno. Nejen díky jeho třepotavému letu a tvaru křídel, ale především díky zabarvení. Samečci mají křídla zabarvení křídel šírově žluté, kdežto světlejší samičky bělavě nazelenalé s charkteristickou červenofialovou tečkou na rubu spodního křídla. Kresba i zabarvení tohoto žluťáska není příliš variabilní. Vychutnat si kresby jeho křídel prakticky nelze, neboť žluťásek řešetlákový patří k těm druhům motýlů, kteří usedají se sevřenými křídly. To musíte nechat na knižní atlasy…

Žluťásek řešetlákový rovněž patří k nejvíce dlouhověkým motýlům. Imago přežívá obvykle 10 až 11 měsíců, v našich krajích přezimovává. Dosti často na půdách či v různých dutinách ve společnosti dalších motýlích druhů. Například baboček. Často ale také přezimuje zavěšen nízko nad zemí na rostlinách jako je borůvka aj.

K páření žluťáska dochází brzy z jara, obvykle v březnu a nebo v dubnu. Samička klade vajíčka jednotlivě na listy či větvičky řešetláků a nebo krušiny. Tento druh vytváří pouze jednu generaci ročně. Housenka prodělává 5 instarů v trvání asi 30 dnů. Housenka se před zakuklením vzdaluje z místa narození a vývoje. Z kukly se asi po dvou týdnech líhnou imaga. Obvykle nové pokolení vylétává koncem června či počátkem července.

Použité zdroje

+ Babočka bodláková (Vanessa cardui)
+ Babočka paví oko (Inachos io L.)
+ Otakárek fenyklový (Papilio machaon)
+ Otakárek ovocný (Iphiclides podalirius L.)
+ Perleťovec velký (Argynnis aglaja)
+ Jasoň červenooký (Parnassius apollo)
+ Kudlanka nábožná (Mantis religiosa)
+ Tesařík alpský (Rosalia alpina)

Hory Čergov, přechod pohoří na východě Slovenska (1)
Hory Přes Malý a Králický Sněžník do Kladského sedla, Jesenicko-králický sudetský trek (2)
Hory Krivánska Malá Fatra, trek kolem Vrátne doliny
Baranie rohy Velká Fatra, ubytování Štefánička Beckov Hukvaldy Žiarska chata Krížna Tribeč Lyžování v Rakousku Praděd Helfštýn Maroko Králický Sněžník Červený trpaslík Dreveník Les Ecrins Vtáčnik Cumulonimbus Veporské vrchy Jeskyně Na Turoldu Spacáky Železná hůrka
1. Bivak v Jeseníkách Vřesová studánka, kaplička a pramen v Jeseníkách
2. Turistická poradna Jak vybrat spacák. I při výběru spacáku do hor platí známé pořekadlo "dvakrát měř, jednou řež"
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku
5. Slovenské hory Roklinou Suchá Belá, Slovenský ráj a turistické trasy
6. Vesmír Hnědý trpaslík, záhadné objekty na pomezí planet a hvězd
7. Slovenské hrady Šomoška neboli Kočičí hrad, kráska na hranicích s Maďarskem
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme