Poslední aktualizace: 3.1.2019 |
Treking > Cestování > Cestování na Ukrajinu bez obav, ale i iluzí; mediální obraz země ve válce vytváří pocit strachu
Cestování na Ukrajinu bez obav, ale i bez iluzí; mediální obraz země ve válce vytváří pocit strachuReportáž ze srpnové cesty na východ21.8.2015 | Aleš Kučera, foto autor a Ondřej Nehasil
Za posledních deset let jsme v ukrajinských Karpatech strávili hodně času. Od značení turistických tras, které jsme v roce 2007 začali v Usť Čorné, přes mapování terénu a vydávání podrobných turistických map a až po lavinovou prevenci v rámci malého grantu Mezinárodního Visegradského fondu. Ten se snažíme od roku 2009 udržet s kolegy z HS ČR Krkonoše a ze Strediska lavinové prevence v L. Hrádku. Tak jako předchozí roky, vydali jsme se na poloniny s plechovkami barev, cementem a krumpáči. ![]() Bohužel značené trasy na Zakarpatí začínají zanikat (nefunkční tamní horská služba, konec grantů na podporu značení), turisté z Evropy ukrajinské Karpaty zcela opomíjejí (mediální obraz země ve válce vytváří pocit strachu a nestability) a vložené úsilí do školení dnes rozpadající se horské služby přišlo vniveč (v lednu 2014 nová - samozvaná garnitura vyměnila většinu zkušených záchranářů za politické trafikanty). Impulzem k naší cestě byla iniciativa Tondy Hrdiny a Ondry Nehasila - kamarádů tragicky zesnulého českého turisty v lavině pod Bliznicou v březnu 2015 (http://karpaty.net/laviny/snehove-podminky.htm). Ti pozvali partu deseti přátel a vydali se na Zakarpatí vybudovat památník svému kamarádovi, do sedla mezi Velkou Bliznicí (1 881 m) a Bliznicí (1 772 m). Nás oslovili s prosbou o logistické zajištění a pomoc při realizaci plánu. Čtěte také: Bezpečnostní situace na Zakarpatské Ukrajině. Jaká byla situace v srpnu… Během příprav přišla parta mladých turistů s nápadem obnovit turistické značení, které pomohlo při lokalizaci a záchraně pětice Čechů, kteří se ocitli v bílé tmě na Bliznici za velmi špatných povětrnostních podmínek. Velmi rádi jsme se s kamarádem, se kterým jsme značení na Zakarpatí vymysleli a přáteli, se kterými spolupracujeme na projektu lavinové prevence, první srpnový týden vyrazili. Materiál (jako cement, písek, trubky) jsme nakoupili na Zakarpatí a Igor s Tarasem desítky pytlů vyváželi na hřeben. Nebývalou podporu jsme získali u již bývalých záchranářů na Ukrajině (kteří byli v lednu minulého roku vyházeni) a u chataře Tarase chaty Perelisok, se kterým jsme na hřebeni Svidovce vybudovali první ohlašovnu dobrovolné horské služby (na Perelisku jsme umístili sněžný skútr a svozové záchranné saně akija pro případnou pomoc turistům), udělali setkání. ![]() Aktivně se připojili i kamarádi z Ukrajiny z organizace Karpatské stezky, z Ivano-Frankivska, kteří se jako jediní snaží svépomocí a dobrovolnicky udržet vybudované značení, které jen na Zakarpatí měří přes 800 kilometrů (http://stezhky.org.ua/novyny/zamineno-stovpy-na-chornogori-130615). Na PerelisokPřestřelka v Mukačevu mezi pašeráky a zkorumpovanými celníky, byť pro středoevropana trochu divoká a připomínající praktiky sicilské mafie, týden před odjezdem nestála ani za zmínku při přípravě desítek kilogramů cementu, trubek, barev a materiálu na stavbu kříže a obnovu značení. V neděli se s celou skupinou přišli pozdravit na chatu Perelisok bývalí náčelníci ze služeben horské služby Usť Čorna a Jasiňa, bývalý náčelník Zakarpatské horské služby a český kamarád ze Lvova. Pak již nastalo budování památníku pod Bliznicí a orientačního tyčového značení mezi Pereliskem a Bliznicí. ![]() Celkem bylo pod vedením kolegy z Karpatských stezek zabetonováno 7 sloupků na orientačně složitých místech a na hranici lavinových katastrů. Záchranáři z HS ČR Krkonoše obnovili rozcestníky v oblasti vrcholů Bliznica a Velká Bliznica. Skupina českých turistů se pak vydala na trek po hlavním svidoveckém hřebeni do 50 kilometrů vzdálené Usť Čorné. Cestou rozebrali a repasovali celkem 15 rozcestníků od vrcholu Stoh (1 704 m) až po vrchol Tempa (1 634 m). Jejich počin je obdivuhodný, velmi důležitý pro udržení funkčnosti turistického značení v ukrajinských Karpatech, které vzniklo před osmi lety z iniciativy českých dobrovolníků a bylo podporováno mnoha drobnými dárci, později i z grantů. Díky nadšení ukrajinských turistů sdružených okolo organizace Karpatské stezky tak značení alespoň v nejvyšších partiích zůstává funkční a může pomoci turistům v krizové situaci. Naše aktivita byla spíše morální podporou v boji o udržení "středoevropského" systému značených turistických tras v ukrajinských Karpatech, který je od loňského roku v podstatě nelegální (skupina aktivistů ze Lvova si minulý rok v chaosu ve státní správě nechala uzákonit svůj "lvovský" systém vycházející ze švýcarského systému značení jednou barvou s číslicemi a nyní je pro Ukrajinu závazný). Návrat do GorganBohužel jisté bezvládí předchozích měsíců je patrné i na lesích v Gorganách, kde na koncích údolí Turbat a Plajská mizí lesy opravdu před očima od potoka až po hranici lesa (prošli jsme si konec doliny Plajské, před pěti lety ještě nejdivočejší prales - nyní vyprahlé pláně, kde kdysi stával les). Denně z Usť Čorné vyjede 30 až 50 plně naložených souprav se dřevem, v odpoledních hodinách jede co pět až deset minut jedno auto. ![]() ![]() Těžba dřeva v tomto kdysi nejdivočejším koutě Karpat v pohoří Gorgany a severní části Svidovce dosahuje ročně 120 tis. kubických metrů. Když jsme projížděli po nekonečné rozbité cestě k Usť Plajské, říkal jsem kamarádům, že polonina Ruščina pod Sivuljou (1 836 m) - nejvyšším vrcholem Gorgan, je posledním místem v ukrajinských Karpatech, kde nepotkáte offroady. Jak jsem se mýlil! Vytěžený les až na hraniční hřeben do sedla Pereniz (1 210 m) zpřístupnil i tuto část offroadistům. Jim stály v cestě pod Sivulju už jen staré hraniční kameny z 1. republiky, které navijákem vytrhali… ![]() ![]() ![]() Čilý stavební ruch nás překvapil, když jsme nad Usť Čornou míjeli na řece Brusturance soutěsku Huk. V místě, kde v roce 1965 stávala malá hydroelektrárna a po deseti letech její činnost ukončila velká voda, nyní bagry a sbíječky mění tok řeky a svádí ji do trub budované Mini GES (malé hydroelektrárny). Jedna s vidinou zisků z dotované "zelené" energie zničila o pár kilometrů jižněji údolí řeky Krasnošurky u obce Krásná a v současných suchých měsících horskou říčku změnila ve vyschlé vádí… Více na http://www.karpaty.net/archiv/ges.htm. Cesta mezi díramiOd cesty na Ukrajinu - na Zakarpatí jsme nečekali moc pozitivního, přestože válečná linie od ukrajinských Karpat je asi tak daleko, jako z Prahy do Paříže, minulý rok byl nedostatek veřejných financí zřejmý na každém kroku (rozbité silnice, nekompetentní personální změny, hamižnost a korupce nové, samozvaně nastoupené garnitury a hlavně znechucení lidé, pro které byla celá revoluce jen výměna oligarchů a nepromyšlená - doplatili na to především normální lidé a pohřeb každého padlého kluka z podhorské vesnice je demonstrací proti zbytečné válce kdesi na východě). Dnes je většina našich kamarádů na Ukrajině rezignovaná, v Kyjevě se usídlily ve vládních funkcích nové politicko-mafiánské klany, v regionu jsou narychlo vyměněné party zlatokopů, nad kterými Kyjev nemá žádný dohled, policie na Zakarpatí nefunguje, protože těch pár spolehlivých bylo převeleno na východ. V současné době probíhá nová reforma policie, v jednotlivých oblastech byla policie zcela rozpuštěna (pro nespolehlivost a korupci) a jsou nabíráni zcela noví strážci pořádku, ale jde to pomalu… My jsme při cestě potkali jednoho osamělého dopravního policistu u Chustu, který se nám poměrně nesměle snažil vysvětlit, že máme špinavou espézetku a čekal, jak zareagujeme (nakonec jsme se po vyčištění hadrem rozešli smírně). ![]() ![]() Stav cest se liší úplně diametrálně okres od okresu, prý podle zrovna vládnoucího okresního ředitele cest. Ještě loni naprosto děsivě rozbitá cesta 3. třídy z Teresvy do Dubového je zcela opravena a leží v celé délce nový - na Ukrajině nezvykle černý asfalt, naopak úsek Krásna - Usť Čorná je těžko sjízdný i pro naše terénní ARO. Na hlavních silnicích jsou všechny díry záplatované a až na jednoho osamělého dopraváka cesta ubíhala rychle. Hranici do EU jsme překonali, jak už tradičně, přes ukrajinsko-maďarský přechod Kosoň - Barabas, kde prohlídka několika aut trvala 35 minut, takže teplota 42 stupňů ve stínu se dala vydržet. Na ukrajinsko-slovenské hranici se stálo pět hodin, odbavení linkového autobusu ve Vyšném Nemeckém bylo však plynulé a okolo 45 minut. ![]() Co horským regionům na Ukrajině chybí, jsou turisté. Přeci jen díky nim byly před lety otevřeny některé obchůdky a hospůdky, bohužel některé penziony v Usť Čorné už zanikly a mnohé turistické trasy zarůstají a bere si je příroda zpět. Turistů s batohem je opravdu minimum a spíše se touláte pustými horami tak, jako v 90. letech, kdy se Ukrajina otevřela světu. Po celou dobu jsme potkávali pouze ukrajinské party mladých lidí, kteří objevují nové kouty Ukrajiny. Pouze pod Sivuljou bylo poměrně plno, z Ivano-Frankovské oblasti na poloninu Ruščina dorazilo několik desítek skautů, kteří zde bivakovali. Především babí léto je v ukrajinských Karpatech krásné, tak se vydejte do opuštěných hor, dobrých lidí tam potkáte stále dost… Linky
Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Karpaty v blátě a mlze+ Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích s Ukrajinou? + Ukrajina - počasí, geografie, ambasáda ČR + Ukrajina, hraniční přechody na Zakarpatskou Ukrajinu + Cena volání z Ukrajiny, "zlaté" tarify českých operátorů jako z Marsu + Na Hoverlu (2 061 m) nejkratší cestou; Zakarpatská Ukrajina + Černohorská polonina, Ukrajinské Karpaty + Horhany (Gorgany) - výstup na dvojvrchol Syvulja + Ťapeš (1 324 m) aneb koločavská Lysá hora + Potulky poloninou Svidovec + Napříč Krymským pohořím |
|