Poslední aktualizace: 9.4.2019 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Jaro na hradě Práchni, turistika

Jaro na hradě Práchni, turistika

Tip na výlet v okolí Horažďovic

8.4.2019 | Bohumír Bouška

Hrad Prácheň (512 m n. m.) se nachází přibližně 4 km na jihozápad od města Horažďovic. Stojí na vysoké skále, nad řekou Otavou. Při pohledu do minulosti se dozvíme, že se jedná o místo přímo posvátné. Původně zde stálo přemyslovské hradiště, které bylo centrem Prácheňského kraje a to až do vymření tohoto královského rodu.

Velké Hydčice, kaple

Při hradišti byla i ves Prácheň, která postupně zanikla. Zůstal jen kostelík sv. Klimenta. Ten původní byl devátým postaveným kostelem v zemi a podle legendy jej měl vysvětit sám sv. Metoděj. Samotné hradiště nahradil hrad, který nechal postavit Bavor III. se souhlasem krále Jana Lucemburského. To se stalo někdy kolem roku 1315.

Hrad byl obýván více jak dvě staletí. Jedním z jeho významných majitelů byl i Půta Švihovský z Rýzmberka. Za jeho vlastnictví byly postaveny hradby a bašty na JV straně. V následném období byl hrad opuštěn a v roce 1558 se uvádí již jako pustý. Zajímavostí je, že odtud pochází jeden kámen v základech Národního divadla. Dnes zde nacházíme rozsáhlou zříceninu, jižně od ní již zmíněný kostel a hřbitov.

Velké Hydčice, pomník padlým Pohled na Prácheň od jihu

Naše cesta na hrad Prácheň začíná na malém, nově opraveném nádraží ve Velkých Hydčicích. I tato ves patří mezi hodně stará sídla. První písemná zmínka je již z roku 1045 a tehdy byla osada majetkem břevnovského kláštera. A najdou se tady i zajímavé stavby. Kolem návsi je několik stavení s prvky selského baroka. Uprostřed návsi pod skupinou lip je barokní kaple z roku 1813. Před ní toskánský sloup s křížem a pomník padlým ve světové válce.

Ze vsi se jde po dobře značené naučné stezce Velké Hydčice - Prácheň. Projde se novou částí obce. Na zdi pohostinství jsou hezké sluneční hodiny. Za posledním stavením obce jsou již jen louky a cesta tady prochází při slepém rameni řeky Otavy. Odtud je již vidět Prácheň jako na dlani.

Hradec  pod Práchní, pohled ze svahu Práchně Pohled od Práchně k SZ v pozadí Slavník

Následně se projde pod železniční tratí a nad cestou se vynoří vysoká skála. Na skále stálo dříve předsunuté opevnění hradu. Místo se nazývá Hradec pod Práchní. Ve skále je vchod do středověké štoly, ve které se těžilo zlato uložené v křemenné žíle. Štola následně posloužila jako sklad výbušnin při stavbě železniční tratě z Babin do Klatov.

Prácheň, pohled na věž od severu

Za skálou cesta vstupuje do lesa a začíná stoupat. O něco dál je hranice přírodní rezervace Prácheň. Ta byla vyhlášena již v roce 1953 a jedná se o velmi významnou lokalitu jak z pohledu flóry tak i fauny. Jaro na Práchni začíná vždy o něco dříve než v okolí. Dole ještě nic nekvete, ale tady je již v plném květu jaterník trojlaločný (Hepatica nobilis). Kvést začíná i křivatec luční (Gagea pratensis) a sněženka předjarní (Galanthus nivalis) pozvolna odkvétá.

Prácheň, hradby na západní straně Prácheň, výcodní část hradu

Cesta lesem a stoupání jsou u konce a jsme na velkém prostranství. Tady je turistický přístřešek a několik informačních panelů. Vlevo je hřbitov s kostelem sv. Klimenta. Ten prošel v minulosti několika opravami a dnes se díváme na gotický presbytář s křížovou klenbou a barokní loď. Hřbitov je obehnán zdí a má dvě brány. Cesta obchází hřbitov a míří k severu. Po krátkém výstupu se objevují první zdi hradu. Trochu překvapí několik kvetoucích trsů čemeřice nachové (Heleborus purpurascens), která tady není původní.

První, co na hradě padne do oka, je torzo mohutné válcové věže. Středem zříceniny prochází pěšina a z těchto míst lze upřesnit, že hrad byl postaven na obdélníkovém půdorysu. Hradby a zbytky budov se dochovaly v dosti značné míře. Nejzachovalejší část je na západní straně. Severní a východní strany jsou přerušeny a zdi buď zcela chybí nebo jsou nízké. Jižní strana je zcela beze zdiva.

Heleborus purpurascens - čemeřice nachová

Z hradu Prácheň je jen omezený pohled mezi stromy do údolí Otavy. Prohlídka hradu je u konce a rozhodujeme se pro zpáteční cestu po okresce. Důvodem jsou výhledy na Nepomuckou a Budětickou vrchovinu. Již ze svahu Práchně je hezký pohled na Horažďovice. Poté se již díváme na vrchol Práchně od jihu a následně ze silnice do údolí řeky.

O něco dál jsou louky a pole s několika vískami a nad tím vším protáhlý hřeben Slavníku (627 m n. m.). Je vidět i město Nalžovské Hory a východní část Budětické vrchoviny. Při silnici nedaleko vsi je hezká kaplička, poté následuje průchod obcí a končíme na nádraží. Jedná se o krátkou vycházku kolem 5 km s převýšením okolo 80 metrů. Hlavním lákadlem ale jsou tisíce kvetoucích jaterníků.

Hrad Prácheň, turistická mapa

Kaplička sv. Jana z Nepomuku u Velkých Hydčic Prácheň, kostel sv. Klimenta Treking.cz - diskuze

Tipy na výlet v okolí, může vás zajímat

3.4.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Hostýnské vrchy za jarní rovnodennosti: Dvoudenní vandr přes hrady Křídlo a Skalný, Svatý Hostýn a Tesák / Fotogalerie k článku

Vlaky jedou na čas, takže po dvou přestupech vystupujeme s úderem desáté v Hlinsku pod Hostýnem (295 m). Akorát včas, protože právě otevírají příjemnou restauraci Na Žebračce, kam zamíříme na startovní pivko a polévku …

2.4.2019 / Markéta Hroudová
Turistika · Bukovské vrchy - přes Pikuj a Bieszczady pěšky. Vandr kolem trojmezí Ukrajiny, Polska a Slovenska (2) / Fotogalerie k článku

Hřeben tady utvořil oblouk a i cesta se na chvíli stočila jakoby zpátky a vyšla z lesa, takže jsme najednou měli nádherný pohled na celou hřebenovku Bukovské poloniny. Před nějakou dobou tady asi hořelo, stromy byly ohořelé …

28.3.2019 / Dominik Novotný
Turistika · Jarní padesátka přes Úsovskou vrchovinu. Túra na Brníčko, Trlinu a moravský Blaník

Jarní období roku začalo, a právě to se nedá zpečetit ničím jiným než nějakou túrou v přírodě. Vzhledem k velmi příznivým předpovědím na víkend jsem již v průběhu týdne v hlavě vymýšlel, kudy bych se mohl …

27.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Víkend na Považském Inovci - túra přes Gajdu na Marhát a Topolčanský hrad

Považský Inovec nepatří k příliš navštěvovaným pohořím na Slovensku a to je přesně to, co já osobně na horách vyhledávám. Dnes vám tu popíšu pěkný dvoudenní výšlap v jižní části tohoto pohoří, který jsme absol …

19.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Velký Javorník. Lašskou bránou v předjaří - z Veřovic kolem pramene Jičínky do Frenštátu pod Radhoštěm / Fotogalerie k článku

Západní okraj Moravskoslezských Beskyd zvaný Veřovické vrchy je vhodným cílem túr a procházek i v předjaří. Sníh rychle taje a objevují se první poslové jara - sněženky, petrklíče, babočky či žluťásci. Bylo by škoda …

18.3.2019 / Ubytování
Přístřešel Přístřešek u pramene Jičínky, další z bivaků v Moravskoslezských Beskydech

12.3.2019 / Vít Pohanka
Cestování · Canyonlands

Stewart Lee Udall byl mormon. Narodil se v roce 1920 v rodině významného právníka a předsedy Nejvyššího soudu státu Arizona, studoval krátce na univerzitě. Po vypuknutí 2. světové války, narukoval k letectvu, i když …

10.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Malé Karpaty - okolí Dobré Vody. Pohodová túra ve slovenských horách

V Malých Karpatech je mnoho míst, které stojí za návštěvu. Já bych rád dnes představil hezký a hlavně opět nenáročný výlet, který vás zavede do okolí obce Dobrá Voda. Trasu, kterou zde popíšu, je možné si rozdělit do …

6.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Starohorské vrchy turisticky. Pozdně letní a podzimní procházky z Donoval a Korytnice / Fotogalerie k článku

Starohorské vrchy stojí tak trochu bokem turistického zájmu. Tak trochu ve stínu vyšších Nízkých Tater či atraktivní Velké Fatry, vyplňujíce zhruba prostor mezi známým lyžařským střediskem a sedlem Donovaly …

4.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (2)

Další cesta vede k městu Seeb a poté směrem přímo k jihu do města Bidbid a Izki. Už těsně za Seebem začíná dálnice prudce stoupat do Hadžárských hor, aby v Izki dosáhla rovinatější polopouštní ráz. Kromě toho jde o oblast …

28.2.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Myjavská pahorkatina - víkend na kopanicích, turistika v málo známých končinách Slovenska

Pokud máte zájem zajet si některý jarní nebo letní víkend na pěkný dvoudenní čundr a nemáte právě potřebu zdolávat velká převýšení, nebo se toulat v nekonečných lesích, můžete se s klidem vydat do turisticky stále …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky