Poslední aktualizace: 8.4.2021 , svátek má

Kolem hory Skalka, Podbeskydská pahorkatina

Turistika v Podbeskydské pahorkatině

20.11.2015 | Otakar Brandos

Hora Skalka (často zvaná také Ondřejník) je nejvyšším vrcholem Podbeskydské pahorkatiny, geomorfologického celku, který se těsně přimyká k Moravskoslezským Beskydám. Ondřejník (890 m) je nižší z vrcholů v masívů Skalky zvané někdy také Ondřejnická Skalka, která dosahuje výšky 964 metrů nad mořem.

Krajina v podhůří

K vrcholu Skalky vede řada turistický tras. Z Kunčic pod Ondřejníkem (vidíte, správněji by asi bylo z Kunčic pod Skalkou…), z Čeladné a nebo vzdálenějšího Frýdlantu nad Ostravicí.

Pěšími turisty je naučná stezka a lyžařská trasa, která vrchol sice podchází, ale pěkně ji "obkružuje" a především - především poskytuje fantastické výhledy zanedbávána. My tady totiž nepotkali za celou dobu ani nohu.

A právě na tuto naučnou stezku a lyžařskou trasu jsem zavítal jednoho říjnového dne spolu s kamarádem D. a jeho hafanem, který je typickým neturistou a jenž málem nedošel ani do cíle… Vyrazit na trasu se dá z Frýdlantu nad Ostravicí a nebo od turistické chaty Ondřejník, která je však již několik let uzavřená a nezdá se, že by se měla v brzké době znovu otevřít.

Naučný chodník Skalka

U chaty Ondřejník (710 m) mezitím vyrostla stavba nového bufetu. Pěkná stavba ve stylu roubených beskydských chalup. Od chaty Ondřejník se vydáváme po modré TZ a po naučném chodníku do sedla Ondřejník (750 m). Z něj je to na Skalku co by dup, my však míříme na traverzovou, ale delší cestu. S opravdu bombovními výhledy.

Čtěte také: Palkovické hůrky turisticky, přes Kozlovice a Kubánkov kolem hradu…

Ty výhledy naa hrad Hukvaldy v Palkovických hůrkách, na Bílou horu s rozhlednou i na Štramberskou Trúbu jsou opravdu úžasné. Zejména nyní na podzim. Ty roztroušené vesničky, remízky a křivolaká koryta říček obrostlá stromy a vlnící se krajinou jako obří hadi jsou doslova pastvou pro objektiv fotoaparátu. Však jsem jen za dnešní den nacvakal přes 200 snímků…

O kousek dále se otevírá výhled na Tichavskou hůrku se známou travertinovou kaskádou, na lomovou stěnu Kotouče na Štramberku a později i na horu Velký Javorník s dobře zřetelnou rozhlednou v nejzápadnějším geomorfologickém podcelku Moravskoslezských Beskyd. Pouze výhledy na Paskov a k Ostravě nejsou příliš vábné. I nyní je vidět šedivá deka jedovatého smogu sedícího nad Ostravskou pánví jako poklička.

Za "zatáčkou" na západním okraji Skalky se objevují výhledy k Radhošti. A dokonce na Vsetínské vrchy, podcelek geomorfologického celku Hostýnsko-vsetínská hornatina. Slunce hřeje jako divé, na konec října jde opravdu o mimořádné počasí. Cestu nám dokonce zkřížil žluťásek řešetlákový, který patří k našim největším motýlím otužilcům. Poletuje od brzkých jarních až do pozdně podzimních měsíců. Podobně jako některé druhy baboček.

Přírodní rezervace Skalka

Trasa vede po široké lesní cestě smíšeným lesem. Místy převažují buky a místy zase smrky. To dodává zdejšímu lesu neopakovatelný ráz. Není divu, že tady byla v roce 1993 vyhlášena přírodní rezervace Skalka o výměře 35,4 ha.

Krajina v podhůří

Předmětem ochrany není jen komplex starých smíšených lesů s významným výskytem vzácných i ohrožených živočišných a rostlinných druhů, ale také zajímavý reliéf utvářený zvětráváním godulských pískovců. Ty nakonec budují nejen masív Skalky, ale také velkou část sousedních Beskyd. Právě díky těmto pískovcům mohly vzniknout puklinové jeskyně jako Radhošťské ďůry, Cyrilka aj.

Z živočichů se tady vyskytuje srnec, jelen, liška i jezevec, zavítá sem i divoké prase a nebo rys. Narazit můžete i na strakapouda bělohřbetého (Dendrocopos leucotos), jeřábka lesního (Bonasa bonasia), ořešníka kropenatého (Nucifraga caryocatactes), holuba doupňáka (Columba oenas), mloka skvrnitého (Salamandra salamandra), myšivku horskou (Sicista betulina), rejska horského (Sorex alpinus) aj. Z rostlin se objevuje pitulník horský (Galeobdolon montanum), kyčelnice cibulkonosná (Dentaria bulbifera) či parazitická houba korálovec ježatý (Hericium erinaceus).

Přes rozcestí Pod Skalkou (810 m) se za výhledů na Smrk (1 276 m) a Malý Smrk (1 173 m) přesouváme na rozcestí Nad starou salaší (770 m), kde však úřadují těžaři. Proto se nezdržujeme a za výhledů na Lysou horu se přesouváme nazpět k chatě Ondřejník.

Popsaná trasa je pohodová, bez většího převýšení. Na naučné stezce dlouhé asi 10 km je 10 informačních panelů se základními informacemi o přírodě a krajině v okolí Ondřejníku. Trasa je vhodná na nedělní odpoledne, jako procházka s dětmi či v případě, že již nezbývá času na nějakou náročnější a delší celodenní trasu. Zklamání ale rozhodně nebudete, Skalka je opravdu úžasný vrch se spoustou zajímavých zákoutí a úžasných výhledů do podbeskydské krajiny.

Skalka (Ondřejník) na turistické mapě

+ Smrk v zimním hávu
+ Vzhůru na Smrk - beskydskou Monte Rosu
+ Beskydy Moravskoslezské, horské chaty a ubytování v Beskydech
+ Výstup na Lysou horu (1 323 m) severozápadní cestou
+ Lysá hora v Beskydech – královna horských výhledů v Česku?
+ Beskydský Karpattrek (6), hřebenovka Oravských Beskyd
+ Beskydský Karpattrek (5), hřebenovka Kysuckých Beskyd
+ Beskydský Karpattrek (4) ve znamení Jablunkovského mezihoří
+ Beskydský Karpattrek (3), až na konec Beskyd
+ Beskydský Karpattrek (2), hřebenovka Moravskoslezských Beskyd

20.11.2015, 12:50 Paja | Hezke vyhledy

Hory Hřebenovka Šar planiny: Poznávání života v Makedonii, trek přes Šar planinu, výstup na Golem Korab
Hory Diablak neboli Babia hora, túra na mrazivý vrchol druhého nejvyššího pohoří Polska ze sedla Krowiarki
Hory Šar planina, přechod hřebene: Trek přes Šar planinu a výstup na Golem Korab (2)
Hory Javorie, Štiavnické vrchy, Vtáčnik a Kremnické vrchy: Trek ve Slovenském středohoří (1)
Hrad Sloup Jeseníky, ubytování Chata Borišov Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Trojúhelník Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Skály Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Pluto, největší trpasličí planeta - vzdálenost, průměr, oběžná doba a teplota na povrchu