Poslední aktualizace: 30.3.2023 , svátek má

Výstup na Smrk, beskydskou Monte Rosu

Túra na beskydskou Monte Rosu

15.9.2010 | Otakar Brandos

Charakteristický a rozložitý masív Smrku je nepřehlédnutelnou dominantou hlavního hřebene Moravskoslezských Beskyd. Svým typickým tvarem dvouvrcholu je nezaměnitelnou dominantou, která je skutečnou výzvou pro Vrcholová část hory Smrk každého turistu. Narozdíl od protější Lysé hory tady nepotkáte davy turistů, což je dáno jednak jeho druhou pozicí co se týče beskydských výšek a také tím, že ne vrcholu ani na úbočích nenarazíte na žádnou chatu či podobnou občerstvovnu.

Za výstup na Smrk sice nebudete odměněni teplou polévkou ani pěnivým mokem, užijete si ale relativního klidu, krásných, byť značně omezených výhledů i krásných přírodních scenérií. Vrcholové partie Smrku tak trochu připomínají sibiřskou tajgu.

Přírodní rezervace Bučací potok má rozlohu 35,08 ha. Důvodem jejího vyhlášení v roce 2004 je ochrana jedinečné geomorfologické lokality koryta horské bystřiny s četnými kaskádami a peřejemi, ale také vodopády s výškou až 6,4 m což z něj činí druhý nejvyšší vodopád na území Moravských Karpat. V korytě vystupují tvrdá skaliska a skalní prahy budovaný odolnými godulskými pískovci.

Bučací potok je obklopen starými bukovými porosty a pramení v nadmořské výšce asi 1 100 m pod sedlem mezi vrcholy Smrk a Malý Smrk. Přírodní rezervace se rozkládá na severních svazích Smrku v rozmezí výšek 600 až 1 100 m a je unikátní výskytem tzv. vysokohorské nivy, v níž se objevují unikátní horská rostlinná společenstva s výskytem takových druhů jako je violka dvoukvětá, kamzičník rakouský či mléčivec horský…

Výstup na vrchol můžete podniknout z Ostravice, od přehrady Šance, ze Samčanky a Podolánek a nebo z Čeladné. To po značených cestách. K vrcholu však směřuje i síť lesních cest, z nichž některé jsou místnímu turisty rovněž využívány. Tady ovšem pozor na přírodní rezervace, do nichž je vstup mimo značené turistické trasy zakázán!

A proč jsem přirovnal Smrk k Monte Rose? Nejen proto, že jde o druhou nejvyšší horu Beskyd, ale i pro její mohutný a rozložitý tvar. A také proto, že se Smrk nachází tak trochu stranou zájmu turistů, kterých je tady výrazně méně než na sousední Lysé hoře. Možná že dokonce v poměru podobném, jako je tomu v případě Mont Blancu a Monte Rosy v Alpách.

V minulosti stál Smrk rovněž stranou zájmu - tentokráte hospodářského, proto je jeho charakter relativně neporušený. To byl jeden z důvodů, proč Smrk vytvořil jádro Ptačí oblasti Beskydy vytvořené v rámci sítě NATURA 2000. Na Smrku je pozorováno celkem 73 ptačích druhů, z čehož 19 druhů je chráněných.

Vedle toho bylo na Smrku vyhlášeno také několik přírodních rezervací - Smrk, Malý Smrk, Studenčany a Bučací potok. Bližší informace o první a poslední naleznete v rámečcích dále v textu.

My jsme si k nedělnímu výstupu na Smrk vybrali červeně značenou turistickou trasu z Ostravice od vlakového nádraží. K vrcholu Smrku je to rovných 8 km, což je ještě o kilometr více, než na vyšší Lysou horu. V pošmourném dni, kdy oblohu halily temné mraky inverzní oblačnosti začínáme ukusovat první výškové metry.

Smrk na turistické mapě

Procházíme Ostravicí a kolem četných chat míříme k hranicím přírodní rezervace Bučací potok, která je viditelně označena tabulkou. Přes Bučací potok stoupáme po široké lesní cestě až na rozcestí Nad Holubčankou (870 m), na kterém měníme směr a pokračujeme vlevo. To však již máme za sebou prakticky polovinu cesty, k vrcholu nám zbývají pouhé čtyři kilometry a 406 výškových metrů.

Zadumaný les Zadumaný les cestou na Smrk

Ztichlým a jakoby začarovaným lesem zahaleným do duchny husté mlhy pokračujeme po širokém chodníku dále. Mění se i charakter lesa, stále více se objevují jeřabiny, sem tam trs kosodřeviny. Ale mění se i ráz počasí. Přes zdánlivě neproniknutelnou clonu oblačnosti začínají prosvítat sluneční paprsky, až se konečně dostáváme na horní hranici oblačnosti. Příroda a sluníčko tady dokáží vykouzlit úchvatné scenérie, takže foťák, jenž dosud spíše zahálel v brašně, putuje na denní světlo.

Přírodní rezervace Smrk o rozloze 340,88 ha je největší přírodní rezervací nejen na území Moravskoslezských Beskyd, ale celé CHKO Beskydy, která je největší chráněnou krajinnou oblastí v ČR. Vyhlášena byla až v roce 1996 a dále rozšířena v roce 2004.

Přírodní rezervace Smrk zahrnuje střední a zejména vrcholovou část Smrku ve výškovém rozpětí 800 - 1 276 m a chrání významné přírodní hodnoty původních lesů o stáří až 300 let, od jedlobučin, přes suťové lesy až po horské smrčiny. Díky rozlehlosti chráněného území se na Smrku pravidelně objevují rys, vlk a dokonce i medvěd, který sem doputoval ze sousedního Slovenska…

Přecházíme lesní vrstevnicovou cestu a stoupáme přes kluzké balvany kolem vydatného upraveného pramene až do sedla Smrk (1 150 m), ve kterém se k naší červené značce připojují značky žlutá od přehrady Šance a modrá od Samčanky.

Na vrchol Smrku nám zbývá pouhý kilometr, takže si vychutnáváme klidu horské smrčiny. Navíc se chodník napřimuje, na vrchol nám zbývá překonat již jen 126 výškových metrů. Pohoda.

Slunce kouzli krásné stíny, je skutečně co fotografovat. Míjíme pomníčky Johna Lenona a Jana Palacha a pomalu přicházíme na samotný vrchol Smrku. Z něj se však žádné výhledy neotevírají, za těmi je nutno kousek sestoupit.

Avšak dnes díky inverzní oblačnosti jsou i tyto výhledy zahaleny, pouze na západě vykukuje hřeben Beskyd s dominující Kněhyní a na východě hrdě pluje v moři inverzní oblačnosti vršek Lysé hory, která si v naší anketě o nejkrásnější vrchol ČR vydobyla prvenství.

Za dobré viditelnosti bychom se mohli polaskat pohledy na Radhošť a Ondřejník. Za výhledy na Malou Fatru, Babí horu, Velký Rozsutec a Tatry bychom museli sestoupit na Malý Smrk (1 173 m).

Skaliska na vrcholovém hřebeni Inverzní oblačnost

Na zpáteční cestu se vydáváme s odskokem k lesní chatě Hubertka, u níž je vydatný a upravený pramen vody, nazpět na Ostravici. Máme za sebou necelých 20 km při převýšení asi 870 m.

Na horní hranici inverzní oblačnosti Vrchol Smrku Inverze a Lysá hora Lesní cesta od Hubertky Pohled ke Kněhyni a Čertovu mlýnu Treking.cz - diskuze

12.10.2013, 21:03 Míša | nádhera nádher :-)
26.08.2012, 08:20 Slávek | Nádherná hora
13.11.2011, 21:03 Aleą | Super
11.11.2011, 12:29 Radim | good
07.09.2011, 01:37 Petr | Stoji za navstevu
21.11.2017, 08:35 xx | Kdy na Smrk?
21.11.2017, 10:52 míša mýval | na Smrk né, tam strašá

+ Beskydy Moravskoslezské, horské chaty a ubytování v Beskydech
+ Výstup na Lysou horu (1 323 m) severozápadní cestou
+ Lysá hora v Beskydech – královna horských výhledů v Česku?
+ Z Pinduly na Radhošť a Pustevny, turistika v Beskydech
Hory Deník expedice Altaj, II. - výstup na Beluchu, nejvyšší horu Sibiře
Hory Hrad Sovinec, nejrozsáhlejší zřícenina Nízkého Jeseníku
Hory Rozhledna na Háji, tip na výlet u města Šumperk
Sněžka Slovenský ráj Šumava, ubytování Zverovka Jeseníky, ubytování Kvarky Téryho chata Říp Propast Macocha Praděd Králický Sněžník Čičmany Lysá hora Měsíc Slunce Hrad Čachtice Tribeč Pieniny Železné hory Hukvaldy Zimní obloha Štrbské pleso Lomnický štít