Poslední aktualizace: 8.4.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Palkovické hůrky turisticky, turistika a túry

Palkovické hůrky turisticky, turistika a túry

Přes Kozlovice a Kubánkov kolem hradu Hukvaldy, NS Janáčkův chodníček

17.5.2013 | Otakar Brandos

Palkovické hůrky jsou nápadné zalesněné vršky zhruba mezi obcemi Kozlovice, Palkovice a Zelinkovice. Krčí se ve stínu Ondřejníku, nejvyšší hory geomorfologického celku Podbeskydská pahorkatina, tak trochu stranou zájmu turistů. Podrobněji jsme tuto oblast představili v článku Ivana Zajíčka Palkovické hůrky.

Cesta k vrcholu Kubánkova

Dnes se podíváme do západní části Palkovických hůrek, přesněji do oblasti hradu Hukvaldy a vrchu Kubánkov. Na dohled hradu lze naplánovat krásnou, asi 15 km dlouhou túru, která se vám odmění parádními výhledy na téměř celou Ostravskou pánev i velkou část Moravskoslezských Beskyd s vrcholy Radhošť, Kněhyně i Lysá hora. Start i cíl bude v obci Hukvaldy a trasu lze spojit s návštěvou hradu Hukvaldy, mohutné a nedobytné, původně gotické pevnosti.

Přijedete-li na Hukvaldy autem, odstavit jej můžete za 30 korun na centrálním parkovišti, ze kterého je to k rozcestí Hukvaldy, oborní brána (365 m) jen skok. Pod hradem a kolem pomníku s Janáčkovou liškou Bystrouškou (375 m) se přesuneme krásným parkem (oborou) se staletými stromy k zadní bráně do obory, kterou překonáme po dřevěných schůdkách, které zabraňují úniku zvěře z obory kolem hradu. Na rozcestí Hukvaldy, obora (390 m) budeme pokračovat po zelené značce ubíhající vlevo.

Čtěte také: Palkovické hůrky, Libhošťská a Sklenovská hůrka a ty ostatní

Opustíme park s mohutnými duby, buky, kaštany, javory a dalšími dřevinami a po polní a značně podmáčené lesní cestě se přesuneme nad obec Kozlovice. Při pohledu nazpět se nám otevřou pohledy na rozložitý zalesněný vrch Kazničov (601 m), na jehož úbočích nalezneme mnoho pramenišť, které poskytují vhodné životní podmínky množství rostlinných a živočišných druhů. Vzpomeňme jen mloka skvrnitého, čolka obecného, řadu druhů žab, vážek či dalších běžných a nebo chráněných hmyzích druhů.

Liška Bystrouška Vzrostlé stromy Hukvaldské obory

Před námi se konečně vynořuje rozložitá kupa vrchu Kubánkov (660 m), jemuž sekundují nevýrazná návrší Kožná (505 m), Hradisko (507 m) a Bačův kopec (532 m). Na druhé straně se táhne hřeben Beskyd od Velkého Javorníku (918 m), přes Radhošť (1 129 m) až po Nořičí horu (1 047 m). Lepší výhledy nás ale teprve čekají.

Kolem pěkných božích muk se dostaneme k prvním domkům obce Kozlovice, která byla založena již v roce 1294 v podhůří Ondřejníku (Skalky), nejvyššího vrcholu Podbeskydské pahorkatiny. Původně se jednalo o zemědělskou obec, která byla v 15. století silně zasažena vlnou valašské kolonizace. Dokonce tady po dvě století pobývali valašští vojvodové.

Kazničov (601 m) Myslíkovské Lurdy, poutní místo

Po cestě od Měrkovic se dostaneme do centra obce k čerpací stanici - rozc. Kozlovice, čerp. stan. (351 m), ze kterého se vydáme po hradské směr Hukvaldy podél říčky Ondřejnice vlevo k areálu Na Mlýně s pěknými dřevěnými staveními. Hospoda v Kozlovicích je zatím zavřena, takže nemá cenu se tady déle zdržovat.

Dříve v lokalitě Na Mlýně stával Šmiřákův mlýn, dnes je tady místo něj hospoda a chaty. V mapách je průběh další trasy zakreslen nepřesně, značka vede po cestě krapet déle, než by si člověk přál. Provoz je naštěstí slabý a značený chodník nakonec přece jen prudce zahne doprava do lesa a v serpentinách se začne drát vzhůru na Kubánkov.

Parádní výhled na Beskydy a Ostravskou pánev, vpravo vykukuje Lysá hora Hřeben Moravskoslezských Beskyd z cesty na Kubánkov Usedlosti se táhnou až pod vrchol Kubánkova

Široká lesní cesta nás vede stále výše. Kolem poutního místa Myslíkovské Lurdy se konečně dostáváme na vyhlídku Myslík s lavičkou a parádními výhledy na Podbeskydskou pahorkatinu i Beskydy. Výhledu vévodí obec Palkovice - Myslík a vrch Králova hora (612 m). Z vyhlídky je vidět vršek Lysé hory, nejvyšší hory Moravskoslezských Beskyd, Čupel, Prašivá a řada dalších vrcholů a návrší. Za pěkného počasí malebná krajina beskydského podhůří určitě pohladí po duši každého návštěvníka a turistu.

Další trasa vede po lesní cestě a nakonec i po asfaltce, která končí kousek pod rozcestím Kubánkov (625 m), asi půl kilometru pod vrcholem Kubánkova (660 m). Asi jen málokdo, kdo nezná tuto krajinu důvěrněji, by očekával množství usedlostí i v těchto končinách. Krásné bydlení, parádní výhledy, ale asi těžký život a přístup v zimních měsících…

Na hranicích přírodní rezervace. Proč se v ní těží nevím… Roubenka v obci Hukvaldy

Na rozcestí Kubánkov opustíme dosavadní žlutou značku a budeme pokračovat po značce modré. Ovšem i to jen dočasně, neboť z rozcestí Pod Zadní Babí horou (500 m) se do obce Hukvaldy dostaneme po zelené TZ. Sestupová trasa je relativně fádní a jen s občasnými a velice omezenými výhledy. Popsaná trasa je totožná s průběhem Naučné stezky Janáčkův chodníček a Naučné stezky Hůrky.

• Délka trasy: 14,5 km
  • Převýšení: 560 m

+ Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
+ Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
+ Štramberk, město a městská památková rezervace
+ Hrad Starý Jičín

Hory Dvoudenní túra v Beskydech, přes Lysou horu na Travný a Kykulku
Hory Podzim v údolí Lahaul, šestidenní trek v Indickém Himálaji
Hory Švédsko, Královská cesta Kungsleden (1) aneb spanilá jízda do Laponska
Baranec Štiavnické vrchy Jeseníky, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Chata Kotař Klíč Beskydy, ubytování Poledník Závojový vodopád Maroko Jeřáb Venuše Sovinec Jupiter Poľana Soos Lužické hory Starý Jičín Fáze Měsíce Šútovský vodopád

S medvědy v zádech (2), jak se chovat při setkání s medvědem

Medvěd

Existuje celá řada rad a doporučení, co dělat a jak se chovat při pohybu v oblastech, kde nelze setkání s medvědem vyloučit. Zhruba by se daly…

Outdoorové bundy - bundy v outdooru, používané materiály

Bunda, neboli svrchní vrstva při cestě ven (na hory, na kolo, do města) je velmi důležitou součástí oblečení, zvláště v případě, kdy nám povětrnostní podmínky tolik nepřejí. Správný výběr nás může ochránit od nepříjemných…

1. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
2. Ukrajinské Karpaty Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
3. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz
4. České hory Kolem vodopádů Stříbrného potoka na nejvyšší vrchol Rychlebských hor - Smrk (1 125 m)
5. Slovenské hory Přechod přes Skriniarky, vysokohorská turistika v Západních Tatrách