Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Polské Tatry: Orla Perć - chodník v Tatrách

Polské Tatry: Orla Perć - chodník v Tatrách

Chodník pro orly aneb tatranská via ferrata (2) - vysokohorská turistika v polských Tatrách

6.2.2012 | Otakar Brandos

V předchozí části článku jsme se podívali na první část Orlí stezky Orla Perć, Orla Perč) až po sedlo Kozia Przelecz (2 137 m) a na možnosti nástupů na tuto trasu. Po nejobtížnější části trasy nás čeká technicky sice nepatrně snadnější terén, zato ale delší část zajištěné trasy.

Cesta orlů

Ani další cesta není o moc snadnější. Na úseku dlouhém zhruba půl kilometru překonáme výškový rozdíl 154 metrů s pomocí hojně natlučených stupadel a řetězů na skalních římsách ze strany Pusté dolinky.

Po úseku se stupadly a řetězy následuje asi půlhodinový poměrně těžký "lezecký" úsek pod hlavní vrchol Kozích Čub. Přes Kozie Czuby (2 266 m) se po dalších asi 10 minutách dostáváme do úzkého sedla Kozia Przelecz Wyźnia (2 240 m), ve kterém se během léta tvoří zácpy.

Čtěte také: Túra na vrchol Svinica neboli tatranský Matterhorn

Ze sedla již míříme přímo na nejvyšší vrchol celé stezky - Kozi Wierch (2 291 m). Z Kozího vrchu se otevírají fantastické kruhové rozhledy. Dohlédneme daleko do Podhalí, jako na dlani máme Kościelec (2 155 m), Červené vrchy s Temniakem a celý hlavní hřeben Vysokých Tater od Svinice (2 301 m) až po Rysy (2 499 m).

Z vrcholu se dostaneme chodeckým terénem na rozcestí s černou značkou, kterou lze v případě potřeby využít k sestupu k plesu Wielki Staw Polski. Druhý popsaný úsek zvládneme za dobrých podmínek za 1 a 1/4 hodiny. Ze sedla Zawrat je to na vrchol 2 až 2 a 1/2 hodiny.

Orlí stezka je osazena i žebříky

Následuje poměrně bezproblémový sestup (asi 70 m) a traverz s následným výstupem jihovýchodním úbočím vrcholu Buczynowa Straźnica (2 242 m) a scházíme do sedla Przelecz nad Dolinou Buczynowa (2 225 m). Asi 35 minut.

V sedle chodník prudce mění směr a sestupuje do Dolinky Kozia strmým komínem zvaným Źleb Kulczyńskiego. Tady se zleva připojuje černá značka (od západu). Jsme v již třetím bodě, kde lze náročný hřeben opustit. Z vrcholu Kozího vrchu je to sem asi 3/4 h.

Následuje asi 70 m traverz vpravo a pěkným komínem asi 20 m výstup k hřebeni do úzké štěrbiny zvané Przeleczka przy Czarnym Mniszku. Pokračujeme přes sedlo Zadnia Sieczkowa Przelecz a po západním úbočí stěn, které Poláci nazývají Czarne Ściany. Tady je přechod umožněn díky bohatému jištění v podobě kovových stupadel a řetězů.

Jako mravenci…

Následně přicházíme k rozcestí se zelenou turistickou značkou, která se k naší trase připojuje zleva z Gasienicowe doliny. Z cesty se otevírají krásné pohledy do Gasienicowé doliny. Jde o čtvrté místo, kde lze opustit hřeben s Orlí stezkou. Od rozcestí s černou TZ sem vcelku v pohodě dorazíme asi za 1/2 hodiny.

Opět stoupáme. Nejprve na vrchol Zadni Granat (2 240 m) v krásném hřebeni Granaty, posléze přes sedlo Pośrednia Sieczkowa Przeleczka na Posŕedni Granat (2 234 m), jenž je rozťat hlubokým komínem.

Pokračujeme přes úzké sedlo Skrajna Sieczkowa Przelaczka (2 197 m) s asi 80 cm puklinou (propastí, odjištěno řetězem), kterou je nutno překročit na Skrajny Granat (2 225 m). Tato část hřebene svým charakterem a obtížností připomíná roháčskou hřebenovku, tak jak ji známe z Roháčského hřebene v Západních Tatrách.

Jde o velice krásný hřeben, jenž nás přivádí do sedla Granacka Przelecz (2 145 m) a na rozcestí se žlutou turistickou značkou z Gasienicowe doliny. Páté a poslední místo, kde lze náročnou hřebenovku opustit v jejím průběhu. Z rozcestí se zelenou TZ je to sem asi 1/2 hodiny.

Za rozcestím se žlutou TZ následuje poměrně exponovaný terén s nepříjemnou sutí. Tady je potřeba dbát zvýšené opatrnosti, protože případné uklouznutí a pád by mohly mít fatální následky.

Výřez mapy

Skalní hřeben opět mění směr a míří k východu. My si užijeme krásného výstupu na vrchol Orla Baszta (2 177 m) s volným lezením a náročného přechodu skupiny vrcholů Wielka (2 184 m) a Mala (2 172 m) Buczynowa Turnia, které představují pomyslnou třešničku na dortu a jsou bohatě odjištěny řetězy. Místy má ale chodník charakter příjemné procházky po úbočí.

Traverzující chodník vyskládaný kameny prochází alpínskými loukami s nádhernými výhledy na Polská plesa a okolní štíty. Krásná hřebenovka končí sestupem přes vrcholky Ptak a Kopa nad Krzyźnem v sedle Krzyźne (2 112 m), které od severu střeží vrchol Wielki Woloszyn (2 151 m). Z posledního rozcestí ze zelenou TZ je to sem asi 1 a 3/4 až 2 h.

Večer v horách

Ze sedla Krzyźne můžeme pokračovat jak vpravo k jihu, tak vlevo k severozápadu. Doporučuji pokračovat vpravo do Doliny Pieciu Stawow Polskich po žlutě značené TZ. Do doliny je to asi 1 a 1/4 až 1 a 1/2 h. Následný sestup Dolinou Roztoki a Dolinou Bialki jsme si již popsali, byť v obráceném pořadí.

Další varianty nástupu (sestupu) na hřeben z Doliny Pieciu Stawów Polskich

• Žlutá TZ z rozcestí S. Bronikowskiego (1 740 m) dolinkou Pusta, výstup 70 min, sestup 50 min
  • Černá TZ žlabem zvaným Szeroki Źleb na Kozi Wierch, výstup 80 min, sestup 60 min
  • Žlutá TZ do sedla Krzyźne, výstup 110 min, sestup 80 min

Všechny uvedené trasy se spojují od modře značeného chodníku vedoucího do sedla Zawrat (2 159 m). Z chaty (schroniska) v dolině je to na uvedená rozcestí dalších 15 - 30 minut.

Další varianty nástupu (sestupu) na hřeben z Gasienicowe doliny

• Modrá TZ do sedla Zawrat, výstup 90 min, sestup 80 min
  • Žlutá TZ do sedla Kozia Przelecz, výstup 100 min, sestup 90 min
  • Černá TZ do sedla Przelecz nad Dol. Buczynowa, výstup 10 min, sestup 90 min
  • Zelená TZ na Czarne Ściany, výstup 100 min, sestup 90 min, z chaty Murowaniec je to na rozcestí u Czarneho Stawu Gasienicoweho dalších 30 minut
  • Žlutá TZ z doliny Pańszczyca do sedla Krźyzne, výstup 160 min, sestup 140 min
  • Obtížnost: Těžká, velice dlouhá túra, nejnáročnější turistická trasa Tater
  • Délka túry: 14 - 17 hodin
  • Převýšení: asi 2 100 m
  • Základní trasa: Lysá Poľana - Dolina Roztoki - Wielki Staw Polski - Zawrat - Kozi Wierch - Granaty - Krzyźne - Dolina Pieciu Stawów Polskich - Dolina Roztoky - Lysá Poľana

Tuto trasu, stejně jako velkou řadu dalších, naleznete popsánu v turistickém Průvodce Tatry a trekovém průvodci Vysoké Tatry a polské Tatry.

Jde o III. doplněné a zcela přepracované vydání průvodce Vysoké Tatry, které je tentokráte doplněno o polskou část Tater. Ta je logickou a nedělitelnou součástí tohoto horského celku. Protože celkový objem informací v knize obsažených podstatně narostl, museli jsme přikročit ke zvětšení formátu knihy z tradičního kapesního formátu A6 na formát 114 × 188 mm, podobně jako např. u publikace Ukrajinské Karpaty.

malé doporučení (David, 08.02.2012, 10:39 )
Jsme to šli loni 2.10. start v 5.00 z Kuźnic na Zawrat-Krzyżne a cíl 17.00 Kuźnice. Opravdu nádherný zážitek.Doporučení: opravdu brzký nástup(6.00-7.00 Zawrat), nemít strach z výšek ( během našeho pobytu na Orlej perci 4x zasahoval vrtulník z toho 2x zranění a 2x strach z výšek prostě přikování k řetězu nebo žebříku), a dostatek vody.
A na mapě to vypadá jako kousek. (Jerry, 06.02.2012, 11:31 )
Připoměl jsi mi Oto bujné veselí, které vypuklo asi před 15 lety na Terynce, když dva mladí turisti (budiž jim odpuštěno, vždyť jsme byli taky tak nesoudní - občas), skloněni nad mapou prohlásili: "Vole to Priečne sedlo dáme, dyť je to jen půl cenťáku na mapě!" Mě to tenkrát stálo jeden nový čaj, páč ten co jsem měl v hubě, jsem vyprskl až do poloviny místnosti.
Jen půl centimetru? (-OB-, 06.02.2012, 11:39 )
Tak to asi ani nemusel vstávat od stolu :-)). Ono i v horách platí základní pravidlo teorie poznání, které říká: "Problémy se zdají tím jednodušší, čím méně o nich víme". Asi připravím krátký článeček o šesti "nepřírodních" zákonech, na které dnse dnes prakticky zapomnělo.
No tenkrát to tvrdili..... (Jerry, 07.02.2012, 13:49 )
...proč myslíš, že jsem přišel o drahý čaj? Oni ale určitě mysleli půl cm až ten nástup na Terynkou na ty řetězy. Tam šlo právě o ten čas, že si mysleli, že budou za půl hoďky na Priečnem a ještě to v poho stihnou na Zbojnickou. Bylo už odpoledne. Článek určitě napiš, těším se, rád porovnávám své zkušenosti s druhými
Teryho chata -> Zbojnická chata (Hury88, 22.08.2012, 13:16 )
..z vlastní zkušenosti vím, že přechod z Teryho chaty na Zbojnickou se zastávkou na Sedielku (cca 10min pauza) a na Priečnem sedle (pauza cca 15-20min) se dá zvládnout za 2h a 50min.. :)

+ Orla Perć, chodník pro orly aneb tatranská via ferrata (1) - polské Tatry
+ Vysoké Tatry, túra do Doliny Pieciu Stawów Polskich a na Szpiglasowy Wierch
+ K největším a nejhlubším tatranským plesům
+ Přechod přes Rysy aneb po stopách turistů císaře pána
+ Orlí stezka - horská kráska polské části Tater, Tilak Treking 2006; soutěžní článek č. 11
+ Tatranské putování, polské Tatry
+ Vysoké Tatry, nejvyšší karpatské pohoří; ubytování a horské chaty ve Vysokých Tatrách
+ Tatranská plesa, největší a nejhlubší - žebříčky
+ Výstup na Predné Solisko (2 093 m), Vysoké Tatry
+ Cez Baranie sedlo, Vysoké Tatry
+ Gerlach s vodcom, Vysoké Tatry
+ Vysoké Tatry - Východná Vysoká (2 429 m)
+ Podzimní toulky po Vysokých Tatrách, soutěžní článek č. 8, Treking s Tilakem 2008
+ Mlynická a Furkotská dolina přes Bystré sedlo
+ Tatranské doliny, Vysoké Tatry
+ Vysoké a Belianské Tatry, Polské Tatry; Nakladatelství SKY 2008
+ Opomíjený Furkotský štít? Vysoké Tatry
+ Výstup na Slavkovský štít, Vysoké Tatry
+ Výstup na Kôprovský štít, Vysoké Tatry
+ Slavkovský štít odměňuje širokým výhledem
+ Výstup na Kriváň (2 494 m), Vysoké Tatry
+ Výstup na Predné Solisko (2 093 m), Vysoké Tatry
+ Výstup na Rysy (2 499 m), Vysoké Tatry
+ Monkovou dolinou z vápencového světa do žulového
+ Vysoké Tatry - Kriváň (2 494 m)