Poslední aktualizace: 12.11.2019 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Horská turistika v Beskydech pro (nejen) rodiny s dětmi

Horská turistika v Beskydech pro (nejen) rodiny s dětmi

Turistika vhodná i pro rodiny s dětmi, túra přes Kotař na Prašivou

12.12.2012 | Otakar Brandos

Pokud máte malé děti, jste, co se délky túry týče, obvykle poměrně limitováni. Nemůžete si naplánovat dlouhou túru, jakou byste zmákli, kdybyste byli v horách sami. Tedy pokud nechcete dětem hory zošklivit…

Kuk

S dětmi je potřeba myslet na častější přestávky, svačinky, ale i hry. Z túry se tak stává jakási bojovka okořeněná o schovku, v zimě o koulovačku či stavění sněhuláka. Jde o to užít si pohodového dne v horách a na čistém vzduchu, ne spolykat desítky kilometrů.

Jednou z vhodných a poměrně nenáročných túr v Beskydech, které lze s dětmi absolvovat, je přechod z Morávky přes Kotař a Prašivou do Kamenitého.

Čtěte také: Květnová expedice Kamenitý s vnoučaty

Na tuto relativně krátkou a nenáročnou túru vyrazíme z obce Morávka (450 m). Po modré a zelené turistické značce, které jdou souběžně, přejdeme obec a po mostě přes řeku Morávka, která má řádně kamenité dno, se dostaneme k turistické chatě České srdce. Je listopadové ráno, stromy hýří barvami a možná se do noci hýřilo i v hospodě, která je ještě zavřená.

Morávka Výhled k Lysé hoře

Proto se nezdržujeme a z rozcestí Morávka (Ch. České srdce), 453 m, pokračujeme po modré turistické značka. Zelená TZ se odpojuje a míří vzhůru k chatě Ropička. Ta je ale prakticky stále uzavřená, proto využíváme kratší varianty. Na Ropičku je to odsud asi 5,5 km, na Kotař o tři kilometry méně. Přes Ropičku bychom si túru prodloužili o dalších asi 5 km.

Kolem penzionu Jízdárna, u kterého se popásají poníci, míříme vzhůru. Míša neomylně zamířila k prolézačkám, ty však byly beznadějně rozbité, takže z této zastávky nic nebylo. Po louce s výhledy směrem k Lysé hoře, Malchoru, Ivančeně a na jih od Lysé hory i na Kozlanku a Travný míříme do lesa. Metodou sbíráme kameny a hurá na koníčka ukusujeme notnou dávku výškových metrů. Dokonce předbíháme některé opozdilce, kteří na Morávku přijeli s námi autobusem.

Ano, jdeš dobře, Kotař je již nedaleko Pohled do údolí Chata Kotař v dopoledním slunci

Za březovým remízkem se kamenitá cesta konečně napřimuje a my můžeme vydechnout. Po mírně se vlnící cestě konečně přicházíme k chatě Kotař, která nás vítá vynikající česnečkou. Chata je příjemně vytopená a obsluha příjemná. Vítaná změna oproti minulé návštěvě. Doufám, že si nynější osazenstvo tento vstřícný přístup k návštěvníkům uchová.

Přicházejí kolegové z autobusu, kteří to vzali přes Ropičku. Jen potvrzují mou domněnku, že chata je stále zavřená. Je to škoda, chata Ropička se nachází v krásném místě a při cestě z Kotaře přes horu Ropice (1 081 m) na Javorový (1 032 m), známý vrchol s turistickou chatou a lyžařskými sjezdovkami nad městem Třinec.

Míša dostává za výstup na Kotař, byť si jej odšlapala asi jen ze dvou třetin, horkou čokoládu. Je zvláštní, že sladké může v jakémkoliv množství a formě, ale u oběda si často vymýšlí. O čokoládu se ale poctivě dělí se zajíčkem Ušáčkem, jenž nás věrně doprovází prakticky na všech společných cestách. Jen těch rozhleden, které s námi navštívil…

Tatííí, zajíček by si dal lízátko… Bukové lesy cestou k Prašivé

Po relaxu a obědě opouštíme teplo chaty Kotař (795 m), která je učupená na malém palouku na severním úbočí hory Lípí (902 m) a pokračujeme na Prašivou, na kterou to máme asi 4 km. U chaty ještě klepeme na hromádku hlíny, kterou tady navršil další náš kamarád - krtek. Avšak krtek nebyl doma, asi byl s kámoši myškou, zajícem a ježkem někde na čundru. Vždyť je krásný a slunečný podzimní den…

Aby nebyla zajíčkovi Ušáčkovi zima… Společné foto s medvědem na Prašivé

Přes Kotař, rozc. (800 m) pokračujeme po oblém a lesnatém hřebeni k severu. Přes rozcestí Pod Čupelem (800 m) podcházíme vrchol hory Čupel (873 m) a kolem upravené Žulové studánky se dostáváme na klikatící se a svažitou cestu, jenž nás přivádí k turistické chatě na Prašivé (706 m), která byla postavena v roce 1920. Na dohled je dřevěný kostelík sv. Antonína Paduánského, významné poutní místo z roku 1640.

Trasa na turistické mapě

Je sobota a u chaty je, jako každý víkend, pořádný mumraj. Dáváme pouze kofolu a bonbóny s lízátkem, abychom se posilnili před následným sestupem. Nesmí chybět foto s medvědem, jenž střeží vstup do chaty.

Za občasných výhledů na rozlehlou průmyslovou zónu v Nošovicích scházíme přes rozcestí Kamenité (480 m) k další hospodě, od které se dostaneme do Ostravy stejným autobusem, jenž nás do Beskyd dopravil ráno.

• Obtížnost: lehká túra vhodná i pro rodiny s dětmi
  • Délka túry: 10 km

+ Túra přes posvátný Radhošť, turistické trasy v Beskydech
+ Beskydské dvanáctistovky, koruna Moravskoslezských Beskyd
+ Výstup na vrchol Čantoryje, turistika s dětmi

12.12.2012, 23:32 Toska | Smýkat je, dokud se dají!

Hory Expedice Sever aneb cestami Trollů, Treking s Tilakem 2013, soutěžní článek č. 1
Hory Javorová dolina a Téryho chata aneb zeleň a opuštěnost Javorové doliny v kontrastu s frmolem za Sedielkem
Hory Cesta na Gerlachovský štít
Sněžka Slovenský ráj Roháče, ubytování Barborka Jeseníky, ubytování Kvarky Téryho chata Říp Praděd Propast Macocha Skalnaté pleso Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Černé jezero Tribeč Pieniny Sluneční soustava Helfštýn Lomnický štít Štrbské pleso Chopok