Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má

Túra na Radhošť, turistika v Beskydech

Túra přes posvátný Radhošť, turistické trasy v Beskydech

3.5.2012 | Otakar Brandos

Radhošť sice není nijak nápadnou a dominantní horou v Beskydech, přesto patří k lákavým turistickým cílům. Vrchol Radhoště lze i při pohledu z dáli poměrně snadno identifikovat díky dřevěné kapli Cyrila a Metoděje a TV vysílači, impozantních tvarů Lysé hory či Smrku však nedosahuje.

Chata Radegast

Na vrchol Radhoště vede řada turistických tras. Nejsnadněji se sem dostaneme z Pusteven, kam se nejlínější návštěvníci vyvezou lanovkou od severu a nebo autem od jihu. Turisté, kteří se raději projdou po svých, mohou na Radhošť zamířit z Rožnova pod Radhoštěm, ze sedla Pindula a nebo z Trojanovic. Já jsem pro dnešní trasu vybral tu poslední variantu.

Ze sběrného parkoviště na Ráztoce se vydáme po zelené turistické značce. Nejprve kousek směrem k lanovce na Pustevny v souběhu s modrou TZ, na nejbližším rozcestí ji však opustíme a začneme po zelené stoupat po zpevněné lesní cestě. Kolem kamenolomu a četných chat nabíráme, za občasných výhledů na Podbeskydskou pahorkatinu, celkem svižně výšku.

Čtěte také: Z Pinduly na Radhošť a Pustevny, turistika v Beskydech

Brzy jsme na rozcestí Vyhlídka (650 m), která je v některých mapách označována jako U Křížku. Snad proto, že je tady lavička a křížek. Přejdeme cestu a dostáváme se kamenitou lesní cestu, která celkem strmě stoupá. Nyní na jaře, když se okolní buky teprve začínají zelenat, máme možnost pokochat se průhledy k vrcholům Nořičí hory (1 047 m), Tanečnice (1 084 m) a impozantní Kněhyně (1 257 m).

Táhlé a strmé stoupání za prvním rozcestím Paseka

Cesta se konečně napřimuje a stáčí se více doprava k západu. Z blízké paseky se otevírají mnohem nerušenější pohledy k hlavnímu hřebeni Moravskoslezských Beskyd. Buky střídá smrkový les, o kus dále se ale opět objevují bukové porosty, která jsou v závěru výstupu opět vystřídány smrky.

Národní přírodní rezervace Radhošť se rozkládá ve vrcholových partiích a na severních strmých úbočích Radhoště (1 129 m) s kamenitými sutěmi. Rezervace leží v katastrálním území obce Trojanovice. Vertikální rozpětí rezervace Radhošť, která byla vyhlášena již v roce 1955, činí 460 m (660 - 1 120 m). Výměra rezervace činí 144,93 ha.

Předmětem ochrany jsou vzácná rostlinná a živočišná společenstva. Objevují se tady rys ostrovid, z pernatých živočichů jmenujme jeřábka lesního, sluku lesní, kulíška nejmenšího aj. V létě je potřeba dávat pozor na zmiji obecnou. Z rostlin tady nalezneme kamzičník rakouský, kýchavici zelenokvětou, biku lesní, sedmikvítek evropský či karpatský endemit - kyčelnici žláznatou.

Dostáváme se k hranici přírodní rezervace Radhošť, která má rozlohu 144,93 ha a je jednou z nejvýznamnějších přírodních rezervací v Beskydech. Chodník začíná opět poměrně strmě stoupat, ale okolní les a občasné výhledy vám vše vynahradí. Míjíme upravenou studánku s vodou, která se mi jeví pitnou. Vyzkoušel jsem ji a obešlo se to bez následků…

To jsme již kousek pod hlavním hřebenem, na nějž se dostaneme o pár minut později na rozcestí zvaném Radhošť - hřeben (1 080 m). Vycházíme na širokou "autostrádu", kterou tady vydupaly boty tisíců návštěvníků. Pod cestou jsou krásné louky, které tady vznikly po vymýcení lesa v době valašské kolonizace.

A právě Valachům a pastvě ovcí vděčíme za dnešní krásné výhledy. Jen stěží bychom se dnes mohli z Radhoště pokochat výhledy na Javorníky, Strážovské vrchy, Malou Fatru či Podbeskydskou pahorkatinu s dominujícími Palkovickými hůrkami, Bílou horou s rozhlednou a Štramberskou Trúbou. Zapomenout nesmím ani na lom na vrchu Kotouč a blízký Velký Javorník. To až potom, co dorazíme na vrchol Radhoště, na který je to odsud slabý kilometr mírného stoupání kolem turistické chaty Radegast.

Na vrcholu Radhoště stojí sousoší a kaple Cyrila a Metoděje, která je občas otevřena. Při své poslední návštěvě mám štěstí a za 5 Kč vstupuji do věže, ze které se otevírají krásné pohledy na všechny světové strany. Jako na dlani máme i Frýdek - Místek, Paskov, Ostravu s Třebovickou elektrárnou, dobře je vidět i Dětmarovická elektrárna a řada dalších průmyslových objektů Ostravska.

Průhledy k Tanečnici a Kněhyni Beskydy

Z vrcholu pak mířím na chatu Radegast, kde mě však šíleně mastný langoš nijak nepřesvědčil. Dávám si jej snad po deseti letech a usuzuji, že když si jej opět dalších deset let nedám, tak rozhodně o nic nepřijdu. Podobně jako nepřicházím o nic nesledováním nekonečných "zpívacích" soutěží na Nově a nebo "jasných a spolehlivých" zpráv na České televizi…

Zpravilo by to sice pivo, ale stojím dolem autem a nebudu riskovat, že při nafoukání pěti setin (nikoliv desetin) promile budu policisty, kteří nám od "Langrových" čas pomáhají a chrání nás, považován za opilého…

Turistická trasa na Radhošť, turistická mapa

Od chaty mířím kolem sochy Radegasta na Pustevny, kde by se dalo zastavit v Jurkovičových objektech Maměnka a Libušín, ale protože není času nazbyt mířím po modré TZ kolem lanovky dolů na Ráztoku. Sestup je opravdu strmý, ještě strmější je po sjezdovce. Na jejím konci se vám určitě rozklepu kolena. Vysílením…

Vrchol Radhoště Velký Javorník, Kotouč a Palkovické hůrky z kaple na Radhošti Pustevny

Konečně jsme dole na zpevněné cestě, která nás brzy přivede k dolní stanici lanovky na Pustevny a o další kousek dále na parkoviště. Celý okruh měří necelých 12 km při převýšení asi 750 m. Túra je to tedy poměrně krátká a lze ji absolvovat i s odrostlejšími dětmi, které jsou zvyklé chodit po horách. Trasu lze absolvovat i v obráceném směrem s využitím lanovky. To je vhodná varianta pro rodiny s menšími dětmi.

Hory Přes Predný a Zadný Choč na vrchol Velkého Choče a Malý Choč, turistika v Chočských vrších